Senaste nytt

Platstillgång EuroBonus avseende Star Alliance Award biljetter (inkongruens ANA och EB)

Jag ämnar använda EB poäng för att ta ut ett par biljetter inom Asien, Star Alliance awards. Tidigare har alltid ANA verktyget fungerat utmärkt som bas för alla EB bokningar, men när jag nu ringer och skall boka påstår man (flera jag talat med) att det saknas platstillgång för Star Alliance awards på flera rutter och datum, te.x BKK-MNL, SIN-MNL, trots att ANA och Award Travelr visar tillgång.

När jag påtalar att "andra sökverktyg" visar tillgång i Business får jag svaret "De går i varje fall inte att boka Eurobonus platser på de flighterna i Business".

Exempel är BKK-MNL 06/08/2012, både TG620 och 624 visar i ANA platstillgång på åtminstone 2 platser vardera i Business. Ändå är de ej bokningsbara enligt SAS EB. Flera datum testade, med samma resultat.

Någon med erfarenhet varför SAS EB inte kan, alternativt inte vill, boka dessa platser med EB poäng? Är det något alternativt verktyg som är bättre (än ANA) nuförtiden, för detta ändamål?

BR,
Andy
 

A380*G

Medlem
Har liknande erfarenheter även för andra program, men har inget bra svar på lösningen. Try and error.
 

flying

Medlem
Jag har aldrig upplevt någon skillnad mellan ANA verktyget och platstillgång på TG. Tror nog du fått äran att prata med de mindre kompetenta på EB som enligt min uppskattning utgör 75% av dem som svarar i telefonen. Så mitt enda råd är att fotsätta ringa!
 

Dr. Miles

Expert
Jag har inte heller upplevt att det var någon skillnad mellan platstillgångar mellan ANA och hos SAS EuroBonus.

Förresten använder du Awardtravelr, SYDCommuter ?
Det visar resultat från källor som United och Aeroplan.
Det har hänt för mig tidigare att Uniteds webbsida visar phantom award platstillgångar på Singapore Airlines och på Asiana Airlines flyg.
 
Jag har aldrig upplevt någon skillnad mellan ANA verktyget och platstillgång på TG. Tror nog du fått äran att prata med de mindre kompetenta på EB som enligt min uppskattning utgör 75% av dem som svarar i telefonen. Så mitt enda råd är att fotsätta ringa!

Samma erfarenhet här, tyvärr. Det jag reagerade på vad att 2 olika personer emfaserade just att det inte "går att boka via Eurobonus poäng i varje fall", när jag påpekade att åtminstone 2 andra Star Alliance visade platstillgång via deras bonusbokning, "även om det gick via andra *A bolag och flygbonusprogram". Vilket fick mig att undra om man på något vis börjat strypa tillgången (Business) då ekonomi hela tiden fanns, under några givna men okända förutsättningar. Jag testade, och man kontrollerade, för många rutter/alternativ, datum, flygbolag för att det skulle kunna vara en enda enskild slumpföreteelse.

AHO - Yes, jag har använt både den och ANA - samma dystra utfall - ingen tillgång i Business, bara ekonomi.

Jag får göra ett nytt försök med annan bokningsperson, återkommer.
 

Dr. Miles

Expert
Om det är så illa som SYDCommuter skriver, har SAS EB "amerikaniserat" deras kundtjänt? dvs Agent Roulette?

Det vore kul om de debiterar en bonusresa mellan Stockholm-Wien-Bangkok-Sydney som intra Europa:p, men annars är det bara ytterligare en "enhanement"....
 
Ok, vid fjärde försöket och individen hos SAS överensstämde platstillgången med ANA verktyget plötsligt och Business bonusplatser fanns nu tillgängliga direkt - gällande flera datum och flera flygbolag.

Således förefaller flying´s hypotes den statistiska sannolikheten om 75% risk att utsättas för bokningsinkompetens hos SAS EB bonusbokningar, vara mest trolig, åtminstone i detta fall.

Jag vet inte, jag kanske har för höga förväntningar som EBG medlem, när jag för förutsätter att SAS bokningsverksamhet, som delvis består i att boka bonusresor inom Star Alliance, skall klara av att boka in en *A Award på första försöket. I synnerhet när medlemmen själv gjort halva jobbet och tagit fram exakt rutt, datum och flightnummer.
 

agehall

Medlem
Men ärligt talat, hur kan det vara så svårt att hitta bonusplatser? Finns det någon här som *VET* hur det faktiskt går till att söka dessa platser? (Och då talar jag om hur det fungerar på call-centersidan, inte hur man själv letar via ANA etc)

Jag förstår inte hur det kan vara så komplicerat, inte minst när sådana som vi ringer in och i princip talar om exakt vilka flighter man vill ha...
 

airborn

Medlem
Varför kan inte SK införa samma system som UA...tycker det är riktig smidigt att kunna boka bonusresor på alla staralliance partners (ibland ganska avancerade sådana) med några knapptryckningar...

..borde i längden bli billigare för de också än att man ska behöva ringa 4ggr innan man får rätt på en bokning..
 
Toppen