Senaste nytt

Lufthansas nionde Airbus A380 döptes till Berlin

Jacob

Medlem
Tanken var väl att invigningen och namnceremonin skulle få en passande koppling till öppnandet av nya Brandenburg flygplatsen den 3 juni. Nu blev det inte riktigt så men väl en ceremoni på gamla flygplatsen Tegel.

2380_50_0006_Berlin.jpg
Foto: Jens Goerlich, Lufthansa

En rad specialinbjudna gäster fick i alla fall en trevlig flygning i det nya planet över Berlin och Brandenburg och Lufthansas VD Christoph Franz påpekade ändå att Berlin får en viktig roll för Lufthansa med Lufthansas största expansionsprogram någonsin i Berlin som påbörjas 3 juni.

120522_TAUFE_BERLIN_0869.jpg
Foto: Lufthansa
 
A380 skapar lite "roliga" minnen..

Var någon här på Arlanda och såg A380 landa för första gången någonsin?
Ni vet den såkallade "spotting kullen"?
Någon som såg en SAAB 9-5 kombi som läckte olja högst upp på kullen?

Jag och min kompis var så glada i hagen att vi rullade iväg sjukt tidigt från Västerås, otroligt taggade på att fota och se A380 för första gången "live" så att säga.

Vi var först på plats.. tänkte, det är nog inga problem att köra upp för backen här (gjort det förr).
Skillnaden nu var att det hade regnat och alla gropar var vattenfyllda så man såg inte vart de djupa var.
Bestämde mig ändå för att ge det hela ett försök.
Halvvägs upp för backen hörs en dunk..(detta kan omöjligt vara bra är min första tanke...) jag kommer upp och går då ut och kollar runt bilen men ser inga skador eller oljespill.
Sedan sätter vi oss i bilen och efter ett tag börjar andra människor dyka upp på kullen.

Någon knackar på rutan...öhh, du vet om att du läcker olja va?
- What? ..
Jo, sörru..det är en stor pöl här.
- *Går ur bilen* .. ajdå, trasigt oljetråg.

Slutade med att jag fick ringa bärgaren och åka in till Märsta och ta tåget hem.

Total kostnad för att se A380: 9.725:-

Eftersom det var pappas bil och jag inte var så rik vid tidpunkten så fick det bli "Pappa betalar" .. dock var han inte spritt språngande jätteglad direkt. :p
Det var dessutom en till bil som spräckte tråget, när han skulle åka därifrån så man slapp vara ensam om det i alla fall : )

Lite kuriosa om A380 fick ni nu, kanske någon var där och såg? Var ju trots allt några tusen där.

Sorry för lite OT Jacob.
 
Last edited:
Aj då!:eek: Samma pris som att flyga A380:p (nu strör jag väl salt i såren..)

Ingen fara, har redan blivit påmind om exakt samma sak ett antal gånger nu.. :cool:
Äsch, mina föräldrar kunde behöva en extra utgift, dom unnar sig aldrig något och vad är då inte mer perfekt än att ge ett litet bidrag till Märsta. :)
 
Last edited:
Toppen