Senaste nytt

[US Dividend] Bästa strategi för att boka First Class-rewards med partners?

agehall

Medlem
Jag har börjat på allvar intressera mig för US Dividend. (Ja, jag vet - sent ska syndaren vakna!)

Det verkar ju vara ett riktigt bra program när det gäller att plocka ut awards och på lite sikt så ska nog jag och fru Agehall ta oss till SYD eller HNL i stil med dem.

Jag har kikat lite på hur platstillgången ser ut för F-awards om man bokar med US miles och vissa bolag har ju bra tillgång, tex OZ. Om man däremot vill köra LH F på utresan (Mmm, FCT... Mmmmm) så är det ju lite värre. Vad jag förstår så ser de bara tillgång 14 dagar framåt, även om ANA och AC visar att det finns platser.

Så, vad är bästa strategi om man vill få en F-award och ha lite framförhållning? Måste man boka med något bolag som släpper platser och sedan boka om 14 dagar före avresa och därmed drabbas av ombokningsavgifter? Finns det inga bättre sätt?
 
Kan inte man använda en buzzer i ExpertFlyer eller KVS som mejlar kvikt så fort en plats dyker upp? Det var också lite tips om att boka Biz och sen ringa och uppgradera till First så fort platsen dyker upp. Tror det var rob74 som skulle till Caribien så.
 

henrik l

Medlem
Hur det funkade med ombokningar o s v vågar jag inte säga. Men eftersom jag ibland har extremt lång framförhållning började jag kolla resor till Asien i F under förra hösten och med avgång i slutet av juni i år. Alltför att vara förberedd till 2013:D F med LX till PVG, NRT, HKG, även PEK tror jag hade väldigt bra tillgång och som du säger tillbaka med OZ i F var inga problem. Sedan dräller det ju med avgångar intra-Asien. Så till SYD borde det funka bra. Nu känner jag inte till detaljerna för ombokning, men ett scenario kan ju vara att boka F med LX till samma ställe som LH flyger och det funkar switcha när det dyker upp en plast med LH.
 

Dr. Miles

Expert
Både ombokning och avbokning kostar 150 USD om man inte är Chairman's Preferred(deras officiella högsta status).

En bra knep är, om man bokar som en First class award för hela resan men inte kunnat hitta First class award, kan du alltid boka om din flight till högre kabinklass utan att betala avgifter.
Detta gäller endast på samma flight, samma dag.

T ex
2012-OCT-12
LH572
Frankfurt - Johannesburg:
Du är bokad i Business clsss.

12 dagar före avgång hittar du en First class award plats på flighten.
Du ringer till US DM och ändrar bara kabinklass. Inte flightnummer, inte datum.

Men detta knep fungerar inte om du inte har betalat högre award från början.
Om du har bokat en Business class award och vill ändra till First class award, måste du avboka hela resan och boka nytt.
Då finns det ingen garanti att alla platser kommer tillbaka som award plater.
 

agehall

Medlem
Kan inte man använda en buzzer i ExpertFlyer eller KVS som mejlar kvikt så fort en plats dyker upp? Det var också lite tips om att boka Biz och sen ringa och uppgradera till First så fort platsen dyker upp. Tror det var rob74 som skulle till Caribien så.

Fast kruxet är ju att ANA och CA (och säkert EF) ser tillgänglighet, men det är inte giltigt för US, så det går ändå inte att boka med dem i förväg.


Både ombokning och avbokning kostar 150 USD om man inte är Chairman's Preferred(deras officiella högsta status).

En bra knep är, om man bokar som en First class award för hela resan men inte kunnat hitta First class award, kan du alltid boka om din flight till högre kabinklass utan att betala avgifter.
Detta gäller endast på samma flight, samma dag.

Det är ju ett hyfsat knep. Det skulle nog kunna fungera, men det är ju också lite risky. Det finns ju en chans att man blir sittandes i C men har betalat för F. Dock verkar ju platstillgången för US vara rätt god när datumen börjar närma sig, så det kanske inte är så stort problem.

Antag att jag bokat hela resan i F, men bara fått LH C på något segment och när avresedatum närmar sig så finns det ingen plats i F på flighten. Kan jag då betala en change fee och ändra den flighten till något annat bolag som har F tillgängligt?
 

Dr. Miles

Expert
Antag att jag bokat hela resan i F, men bara fått LH C på något segment och när avresedatum närmar sig så finns det ingen plats i F på flighten. Kan jag då betala en change fee och ändra den flighten till något annat bolag som har F tillgängligt?

Ja, det går.
 

LN-FHU

Medlem
Observer at ofte er ombookingsgebyret 150 kroner(SEK).....fordi agentene ikke er helt på nett når det gjelder valuta... :) Har skjedd meg tre ganger.......dog i NOK (",)
 

JacobGBG

Medlem
Observer at ofte er ombookingsgebyret 150 kroner(SEK).....fordi agentene ikke er helt på nett når det gjelder valuta... :) Har skjedd meg tre ganger.......dog i NOK (",)

Jag tror det kan vara väldigt agentberoende, på samma sätt som jag fick betala 20000 poäng för lite för en F-Award i våras. Så detta är inget pålitligt...
 
Toppen