Senaste nytt

[Tävling] Vinn en Star Alliance bonusresa i Business class! (av AHO)

Magino

Medlem
Jag tror att routing av hemresan är OK, däremot ditresan kan bli problem då du reser zone 2 -> zone 5 -> zone 6 -> zone 4 med stopover i zone 5.
Om din routing hade vatit zone 2 -> zone 6 -> zone 4 med stopover i Johannesburg, hade det nog fungerat. (även om det är svårt att få bmi DC att acceptera ibland.)

Trodde att BMI hade lite trevliga regler som US Airways här men, men. Tack för heads up och jag har nu ändrat lite.
 

Namn: Tommy P.
Ålder: 35 år
Bakgrund: Född i Helsingfors, Finland och flyttat till Stockholm, Sverige januari 2008
Flyghistoria:
FlightMemory - Statistic from our user 'tommy76'
Jobbet: Jobbar som Projekt Ledare i Teleopti AB (Teleopti - Workforce Management & Telecom Expense Management)

Resemönster:
Reser en hel del på tjänsten. Nuförtiden mest mellan destinationerna ARN-HEL på grund av sitter i vårt huvudkontor i Danderyd men jobbar först och främst med våra finska kunder. På grund av Baltiska länderna tillhör till vår finska sälj-organisationen så i framtiden kommer att flyga dit med beroende på hur många nya kunder våra säljare lyckas kamma hem. Nästa projekt som jag fått att driva på utanför Finland finns i Istanbul, Turkiet så kommer resa dit under juli eller augusti, som det ser ut idag.

Under åren 2008 - 2011 flög jag veckovis inrikes i Sverige allt från Malmö till Kiruna. Sett en hel del små flygplatser i Sverige också men de har högre standard än den värsta som jag någonsin landat - Jaipur, Indien.

Flyger jag privat då? Absolut det gör jag. Jag älskar ju att flyga, till och med sökt några gånger i min ungdom till Finnair för att bli "luftmadrass" men jag inte lyckades komma in till AY kurs på grund av klarade inte språkprovet på den 3e främmande språket som var franska för mig. Då (1995 och 1996) hade AY kraven att kunna modersmål och tre (3) främmande språk.

Annars privat blir det regelbundna resor till HEL för att hälsa mor och far, KAJ för att hälsa min bror och hans familj och CPH för att hälsa min kära väninna - Faktiskt vi lärde känna oss varandra på 1995 när vi båda jobbade på Samlings Partiets Ungdomsförbundet, läs MUFs finska motsvarighet.

En lång resa blir det en gång om året som semester resa. Under senaste åren har det blivit Thailand eller USA men målet är att innan jag fyller 40 skall jag varit i Johannesburg, Toronto och Tokyo.

Statistik ser ut som nedan, och under senaste åren har antal tjänsteresor gått förbi privata resor.
:)
FlightPurpose: Personal: 224 / Business: 275

Bolag:
Alltid när det är möjligt väljer jag SAS Group, SAS och Blue1, före alla andra. Jag är till och med villigt att betala lite mer för biljetten för att resa med SAS istället för Lufthansa eller Thai. Ett bra exempel är en ARN-BKK resa från 2008 då jag värderade att flyga med SAS och direkt avgång så högt att det var värt att betala runt 3000kr mer än Thai Airways. Tiderna har förändrat sig så nuförtiden finns inte denna ARN-BKK direkt linjen med SK kvar. Se statistik nedan så du förstår hur mycket jag gillar SAS Group.

Annars kan det blir lite då och då att jag flyger med Norwegian. Oftast på grund av DY är den enda som flyger så tidigt som 6:40 ARN-HEL route och samtidigt den enda avgången att jag skulle hinna till kundmöten som börjar kl 09:00 FI tid i centrala Helsingfors.

Det kan hända att flyger privat med DY också men då är det så kallade kompis biljetter oftast som gäller. Samt nuförtiden Estonian Air till KAJ via TLL för att undvika Finnair och FlyBe.

Statistik sen 01JAN2000 om vilka bolag jag anlitat;

# Airline Amount %
1 SAS / 245 / 49.1 %
2 Blue1 / 117 / 23.4 %
3 Finnair / 36 / 7.2 %
4 Norwegian / 29 / 5.8 %
5 Skyways / 17 / 3.4 %
6 Estonian Air / 12 / 2.4 %
7 Lufthansa / 10 / 2.0 %
8 Malmo Aviation / 8 / 1.6 %
9 British Airways / 5 / 1.0 %
10 American Airlines / 2 / 0.4 % osv...

Var sitter jag i kabinen då?
Oftast det är Monkey som gäller. Om du kikar på min statistik nedan ser det ut att jag flugit massa i Business men en full flex biljett med SK inrikes i Sverige räknas som Business biljett fast du flyger i Economy egentligen. På tjänsten ganska ofta blir det just Monkey resa enligt rese policy. Privat värderar jag service och kvalité så Economy Extra och Business när det finns biljetter på ett rimligt pris.

Booking classes: Economy: 304 / EconomyPlus: 50 / Business: 143 / First: 0

Flight as: Passenger: 497 / Cockpit: 2 - jump seat så haft möjligheten att flyga allra längst fram på planet...

En hel del avgångar har det blivit sen Millenium...
All: 499
Domestic Sweden: 178
Intra-Continental: 300
Intercontinental: 10
Other flights: 9


Route om jag vinner:
Kanske inte den mest exotiska destination men destination som jag älskar och skulle tänkta med att flytta dit...
:)
28DEC12 alt 30DEC12; ARN-CPH-OSL-EWR (SK)
02JAN13; EWR-OSL-ARN (SK)

map.jpg

Motivering för route:
I love New York...

Other cities always make me mad,
Other places always make me sad,
No other city ever made me glad except,
New York, New York, It’s a wonderful town New York
I love New York, New York, New York

http://www.youtube.com/watch?v=K1xTmBRss3Y&feature=related

Det vore jätte häftigt att fira nyårsafton i den magiska staden New York
och flyga dit med den flygande vikingen - SAS.
 
Last edited:
God Morgon! (Snart god natt för egen del) :)

Tänkte bara säga att min routing numera finns i inlägg #60.
Detta pga att jag gjorde en liten korrigering vid midnatt gällande routingen samt att jag nu på morgonen har rättat några stavfel.

Huvudanledningen till att jag ändrade var alltså pga en bild (bifogad) som inte gick att ta bort. Den låg alltså med längst ner i inlägget och visade fel "routing".
Ja, jag vet att jag är noggrann och petig men det får ni skylla på min syster, hon som lärt mig av vara pedant. ;)

/Andreas
 
Last edited:

JacobGBG

Medlem
Då jag njutit av vädret i helgen upptäckte jag denna tävling allt för sent... vore ju galet att missa detta! Får flyga stealth här på jobbet för att få ihop mitt svar till kl 14.
 

Dr. Miles

Expert
Deltagarlista (fram till 21 Maj, kl. 10:00)
  • Palazzi
  • Miljon3
  • Jonas C
  • Bryant
  • mrflyt
  • Ubbe
  • Lonelyflyer
  • 090034208
  • Andreas Eriksson
  • Magino
  • palmen
  • Totopez
  • jumbooze
  • guapeton
  • agehall
  • SvartMjolk
  • Tommy Palomäki
 
Last edited:

agehall

Medlem
Då jag njutit av vädret i helgen upptäckte jag denna tävling allt för sent... vore ju galet att missa detta! Får flyga stealth här på jobbet för att få ihop mitt svar till kl 14.

Jag trodde att ens konto här blev raderat om man var inaktiv mer än 24h i sträck.. Att du bara vågar undvika forumet en hel helg! ;)
 

JacobGBG

Medlem
Attans... Allting gick lite för snabbt nu! När jag är nästan klar med mitt bidrag så läser jag igenom reglerna lite nogrannare och inser att det var 2 enkelresor det handlade om. Då all min semester spenderas tillsammans med min flickvän så dör lite av syftet för mig då... Visserligen så skulle jag kunna göra 2 enkelresor åt ena hållet men returbiljetten blir som väntat dyrare än vad en ToR biljett skulle bli. Men men... jag postar ändå mitt bidrag nu när jag ändå knåpat ihop det, fullt medveten om att det är ogiltigt. Jäkla otur att jag inte upptäckte detta i helgen så hade jag kunnat få ihop någon lösning.

1. Hur ofta jag flyger:

Privat så försöker jag få in åtminstone två utlandsturer om året. Vissa familjeplaner begränsar allt mer detta och jag är fast bestämd att göra de häftigaste och lyxigaste resorna innan det är dags att stiga in i familjerollen helt. Som följd av detta så försöker jag numera styra mina resor mot de bekvämare kabinerna, det är fascinerande hur några av mina mest skarpa semesterminnen de senaste 18 månaderna är från lounger och C-klass måltider.

I tjänsten så blir antalet resor lite fler, när jag började på mitt nuvarande företag sedan så var det 8-10 per år men antalet har dykt de senaste året pga ny tjänst. Jag är den eviga Eurobonus Silver medlemmen med gott om segment, men aldrig tillräckligt för att komma upp till EBG, bittert!

Min flickvän och jag har väldigt likartad syn på det ljuva livet vilket gör det väldigt belönande att sitta i de främre kabinerna med henne, på ett par tillfällen har hon vart med och co-bloggat/rescenserat mina reseupplevelser Hon hade en modellkarriär förmånga år sedan och fick i anslutning till det flyga i Concorde på TATL. Jag har gjort det lite som mitt pet-project att toppa den upplevelsen.

2. Det flygbolag jag brukar flyga med:

Jag gör mitt yttersta för att försöka få mina flighter på *A metall men är inte så noga med specifikt bolag. Rent statistiskt så ligger SAS utan tvekan i topp då jag alltid reser från GOT till LHR/FRA/DUS för att komma ut i vägen. LH har jag en hel del flighter med av samma anledning. När jag själv får välja fritt är TG en stark favorit men har inte haft tillfälle att testa LX/SQ tillräckligt mycket för att säga om de är det genomgående bästa alternativet.

3. Vilken kabinklass jag brukar flyga med:

Billigaste, mörkaste ekonomiklass. *suck* Sådan är policyn på jobbet att det är alltid billigast möjliga biljett som gäller. Visserligen finns det vissa faktorer att ta hänsyn till som flygtid men det är nästan uteslutande i hål som W och K klass jag får flyga med. Om något så är det vad som drivit begäret att komma längre fram i planet och därmed fått mig till ett ställe som BC.se 

2012-10-06
Göteborg/GOT-London/LHR: SK
London/LHR-Newark/EWR: UA
/stopover/
2012-10-10
New York/JFK-Charleston/CLT: US
Charleston/CLT-Las Vegas/LAS: US
/destination/
2012-10-13
Las Vegas/LAS- Charleston/CLT: US
Charleston/CLT-Tallahasse/TLH: US
/stopover/
2012-10-19
Jacksonville/JAX-Washington DC/IAD: US
Washington DC/IAD –London/LHR: UA

Som sagt, fullt ogiltig så endast postad som kuriosa. Detta är en redan planerad intinerary jag har för mig och min flickvän. Vi kommer kunna hinna trycka in ytterligare en semester innan familjetider och kommer då åka för att hälsa på några av hennes vänner i Amerikanska södern, och se några shower på Broadway/i Vegas. 

Oavsett allt annat, oerhört generöst och kul tävling av AHO som återigen gör att man känner sig priviligerad som är en medlem av detta community.
 

JacobGBG

Medlem
Jag trodde att ens konto här blev raderat om man var inaktiv mer än 24h i sträck.. Att du bara vågar undvika forumet en hel helg! ;)

Jag skyller på att min nya HTC One har blivit ett garantifall och att föregående smartphone har tokdött. Jag är därmed begränsad till en gammal Ericsson telefon som på sin höjd stundvis kan surfa på WAP.
 
Toppen