Senaste nytt

Vad är "Likvärdig transport"?

Hej alla!
Flyget CPH-LPI var inställt i fredagskväll eftersom piloten fick inte ena motorn igång.
Istället fick vi övernatta på hotell och åka buss dagen efter. Summa summarum var jag 14 timmar försenad. EU-regler funkar bra och kompensationen är rimligt när man är försenad 2-3 timmar, men själv tycker jag att det är lågt när man är såpass försenad, och ännu värre för affärsresenärer när man förlora halva helgen.
Men, till poängen. EC261/2004 säger att de skall ge "ombokning till likvärdig transport". Är en 6 timmars bussresa utan mat eller dryck likvärdig med en 1 timmars flygresa med både mat och dryck?
Vad tycker ni, och vad händer om SAS väljer att inte följa laget isåfall?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Vad fanns för alternativ? Att flyga er till Stockholm och sedan buss där ifrån kanske hade varit ett alternativ men inte säkert att ni kommit fram tidigare för det.
Har ingen aning om vad de har rätt att boka om en till för transport, men buss kan säkert vara bästa alternativet ibland. Kunde ju varit så att de efterkommande flighterna på lördag (antar att det finns flighter då) är fulla så att ni får vänta ytterligare en dag på att komma hem. Då är nog trots allt buss ett bättre alternativ.
Vad skulle likvärdig transport i detta fall kunna vara om inte buss är ett alternativ? Att trolla fram ett flygplan är inte det lättaste. Jag tycker i alla fall att man hanterar det korrekt om man försöker få iväg alla passagerare på samma sätt istället för olika flighter till Stockholm och olika transport där ifrån utifrån vilken flight man kom med osv.
 

Jay

Medlem
Vad fanns för alternativ? Att flyga er till Stockholm och sedan buss där ifrån kanske hade varit ett alternativ men inte säkert att ni kommit fram tidigare för det.
Har ingen aning om vad de har rätt att boka om en till för transport, men buss kan säkert vara bästa alternativet ibland. Kunde ju varit så att de efterkommande flighterna på lördag (antar att det finns flighter då) är fulla så att ni får vänta ytterligare en dag på att komma hem. Då är nog trots allt buss ett bättre alternativ.
Vad skulle likvärdig transport i detta fall kunna vara om inte buss är ett alternativ? Att trolla fram ett flygplan är inte det lättaste. Jag tycker i alla fall att man hanterar det korrekt om man försöker få iväg alla passagerare på samma sätt istället för olika flighter till Stockholm och olika transport där ifrån utifrån vilken flight man kom med osv.
Låter inte orimligt att "trolla fram" ett flygplan om man nu utgick från en hub.
 
Det finns ingen schemalagt avgång CPH-LPI på lördagar, däremot är det LPI-CPH som blev också inställt. Tåg hade blivit snabbare, och jag undrar varför vi var tvungen att vänta tills dagen efter för bussen. Visst hade det varit trist att åka buss mitt i natten, men vi hade ändå kommit fram 8 timmar tidigare. Jag har skickat in klagomål så vi får se vad de tycker om det när de återkomma om 8 veckor (enligt standardsvar jag fick nyss).

Men jag var mest nyfiken på vad kan anses som "likvärdig transport". Hur värdera man? Är det tid, eller komfort, eller någonting annat? Rent tekniskt kan man tänka att likvärdig till ett flygplan är antingen ett annat flygplan, eller kanske en helikopter??
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Nemo

Medlem
@Flyingfraudster Du kan, utöver schablonbelopp, även kräva ersättning för förlorad fritid.
Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | Sida 31 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

"Medan svensk rätt anser att förlorad fritid utgör en skada av ekonomisk natur är olägenheten såvitt framgår av EU-domstolens praxis en ideell skada (dom i mål nr C-168/00, Leitner, förlust av semesterglädje). Domstolen har också uttalat att Montrealkonventionen omfattar såväl ekonomisk som ideell skada (dom i mål nr C-63/09, Walz, punkt 29, och C-83/10, Sousa Rodriquez). Detta innebär enligt nämnden, vilket för övrigt följer av tidigare praxis, förlust av semester eller fritid utgör en ersättningsgill skada enligt Montrealkonventionen."
 

palmen

Moderator
Låter inte orimligt att "trolla fram" ett flygplan om man nu utgick från en hub.
Det är ju inte bara ett flygplan som ska trollas fram utan även en besättning mm till dagen efter. Det finns ju besättning på standby men kanske inte för ett helt flygplan så sent på kvällen. Sena planet till LPI avgår dessutom 22:50 och jag tvivlar på att man har en hel besättning standby över natten.
Kan hålla med om att tåg kanske hade varit ett lämpligare transportsätt, huruvida tågen var fullbelagda eller inte aktuell dag är lite svårt att titta upp nu i efterhand.

Det finns ingen schemalagt avgång CPH-LPI på lördagar, däremot är det LPI-CPH som blev också inställt. Tåg hade blivit snabbare, och jag undrar varför vi var tvungen att vänta tills dagen efter för bussen. Visst hade det varit trist att åka buss mitt i natten, men vi hade ändå kommit fram 8 timmar tidigare. Jag har skickat in klagomål så vi får se vad de tycker om det när de återkomma om 8 veckor (enligt standardsvar jag fick nyss).

Men jag var mest nyfiken på vad kan anses som "likvärdig transport". Hur värdera man? Är det tid, eller komfort, eller någonting annat? Rent tekniskt kan man tänka att likvärdig till ett flygplan är antingen ett annat flygplan, eller kanske en helikopter??

Flighten avgår väl vid 22:50 normalt sätt, det är nog inte helt okomplicerat att få fram en buss på någon timme som sedan ska köra resenärer i 6h nattetid. Säg att de fixar fram en buss på 3 timmar (vilket får ses som en rimlig tid), er avgång skulle då bli vid 2 på natten och vara framme 8 på morgonen. Finns säkert en hel del som hellre tar en natt på hotell så man får sova och hemresa dagen efter än att sitta på en buss 6h under natten. Jag hade personligen hellre tagit hotell i det läget. Tågalternativet som man nämner skulle då utgå från Köpenhamn och inte Kastrup (om man vill åka utan byte en lördag morgon). Antingen avgång vid 05:23 eller 07:16 och resan skulle ta 4,5h ungefär. Då tycker jag inte det är helt uppåt väggarna att man får ta en buss istället som tar 6h, skillnaden i tid för buss mot tåg blir inte direkt stor. Ni skulle vara hemma 2 eller 4 timmar tidigare med tågalternativet om det fanns platser på tåget.
Varför skulle helikopter vara mer likvärdigt ett flygplan än en buss? Tillgång på helikopter som kan ta ombord passagerare från ett helt flygplan lär vara begränsade. Mig veterligen använder man inte helikoptrar för att transportera passagerare i reguljär trafik på direkt många ställen i Sverige/Danmark. Jag skulle nog se att tåg i detta fall borde vara förstahandsalternativet och i andra hand buss då detta är rimliga sätt att transportera sig om flyg inte går.
 
Jag vet inte exakt hur det är med besättningen, men det måste har antingen varit samma besättning som skulle ta oss till LPI, eller så väntade de i LPI redan eftersom nästa flighten var schemalagt 06:05 LPI-CPH. Den blev också inställd. Jag har fått byta plan många gånger, och särskilt när det är sent på kvällen eftersom flygbolag brukar göra allt de kan för att inte ställa in flyg eller sabba nästa avgång.

Jag var intresserad på hur folk tolkar det där med likvärdig transport. När jag tänka på ett flygplan är det första jag tänka på "det flyger i luften" snarare än "det rymmer många passagerare". Alla tänker olika, därför nyfikenhet.
 
Det är ju inte bara ett flygplan som ska trollas fram utan även en besättning mm till dagen efter. Det finns ju besättning på standby men kanske inte för ett helt flygplan så sent på kvällen. Sena planet till LPI avgår dessutom 22:50 och jag tvivlar på att man har en hel besättning standby över natten.
Kan hålla med om att tåg kanske hade varit ett lämpligare transportsätt, huruvida tågen var fullbelagda eller inte aktuell dag är lite svårt att titta upp nu i efterhand.



Flighten avgår väl vid 22:50 normalt sätt, det är nog inte helt okomplicerat att få fram en buss på någon timme som sedan ska köra resenärer i 6h nattetid. Säg att de fixar fram en buss på 3 timmar (vilket får ses som en rimlig tid), er avgång skulle då bli vid 2 på natten och vara framme 8 på morgonen. Finns säkert en hel del som hellre tar en natt på hotell så man får sova och hemresa dagen efter än att sitta på en buss 6h under natten. Jag hade personligen hellre tagit hotell i det läget. Tågalternativet som man nämner skulle då utgå från Köpenhamn och inte Kastrup (om man vill åka utan byte en lördag morgon). Antingen avgång vid 05:23 eller 07:16 och resan skulle ta 4,5h ungefär. Då tycker jag inte det är helt uppåt väggarna att man får ta en buss istället som tar 6h, skillnaden i tid för buss mot tåg blir inte direkt stor. Ni skulle vara hemma 2 eller 4 timmar tidigare med tågalternativet om det fanns platser på tåget.
Varför skulle helikopter vara mer likvärdigt ett flygplan än en buss? Tillgång på helikopter som kan ta ombord passagerare från ett helt flygplan lär vara begränsade. Mig veterligen använder man inte helikoptrar för att transportera passagerare i reguljär trafik på direkt många ställen i Sverige/Danmark. Jag skulle nog se att tåg i detta fall borde vara förstahandsalternativet och i andra hand buss då detta är rimliga sätt att transportera sig om flyg inte går.

Jag försöker undvika att ge mig in i sådana här diskussioner men men..... :)

Frågan är ju vad som är likvärdig transport, inte om SAS har gjort vad dom kunnat för just denna diskussion. Det kan ju mycket väl vara så att SAS gjort precis allt rätt men det innebär ju inte att det är en likvärdig transport.
Ungefär som om jag bokar att hämta upp en TESLA hyrbil men får en Nissan Micra för att TESLAn är på verkstaden. Båda bilarna kommer säkert att ta dig från punkt A till punkt B men är dom att anse som likvärdiga utifrån ett transport hänseende?

Jag förstår trådskaparens fråga och jag är benägen att hålla med om att det inte är likvärdig transport, däremot kan det mycket väl vara det enda som kunde uppbringas. Jag skulle se det som en "nedgradering" och därmed kräva ersättning för både försening samt nedgradering fast jag är osäker på om det finns stöd för den tolkningen..
 
Toppen