Senaste nytt

Niagara fallen och bila på östkusten i USA - tips?

Maja

Medlem
Ett alternativ till sommarsemester 2017 kom upp här hemma och det var att besöka Niagara fallen och sedan säger maken att han vill se lite snygga "New England-inspirerade hus". Exakt vad han menar med det ska jag låta vara osagt än så länge! ;)

Tanken är 3 veckor, bila runt och se olika saker. Dock betydligt lugnare tempo än årets 4 veckor när vi åkte över 600 mil och besökte 7 nationalparker samt hann pricka av San Francisco, Las Vegas och Los Angeles. ;)

Funderade på att flyga till Chicago och vara där några dagar och sedan köra till Niagara fallen. Ska man bo på den kanadensiska sidan eller den amerikanska?

Long Island har också nämnts, men då den kära maken ogillar New York starkt så känns det som en väldigt lång omväg att åka dit. Själv älskar jag NY så jag skulle med glädje ta vägen om där.

Funderar på start i Chicago, sen Niagara fallen, Toronto och sedan avslutning i Boston.

Tips? Idéer på stop längs med vägen?

Erfarenhet från Niagara fallen?

Utresa: Got
Antal: 2 vuxna och 1 barn (8 år)
Utresa: from 22/6
Hemresa: senast i Sverige 9/8

Tack på förhand! :)
 

maswan

Medlem
Inga jättestarka tips, men naturmässigt så var Susquehannock State Forest en fin upplevelse i norra Pennsylvania inte allt för långt söder om fallen. Finger lakes och vidare öster ut är fint också. Mycket gamla industrilämningar i det området också, som t ex resterna av dammolyckorna i Austin. Beror lite på vad man är intressead av.

Cooperstown är ett fint exempel på small town america som inte har gått ner sig fullständigt eftersom de har både mycket gamla pengar och turistinkomster från baseball hall of fame, men att besöka det i turistsäsong kan vara rätt frustrerande.

Long Island är svårt att rekommendera från min sida. Visst, det är riktigt fint längst ute i Montauk etc, men det är en lång och riktigt trist ö för att ta sig ut dit.

Nordost om Albany har jag ingen kunskap. :)
 

AABack2ARN

Medlem
Om ni ändå skall in i Canada tror jag ni kan bo på den kanadensiska sidan av fallen. Åkte själv något i stil med Chicago - Toronto - Montreal - Boston och tog mig över gränsen mellan USA och Canada i närheten av Detroit. Var i Montreal över deras Jazz-festival (vet inte om den finns kvar) som jag har för mig dessutom var i anslutning till deras nationaldag Canada Day (1 juli). Det var underbart varmt i Montreal och har ett minne att jag låg ute på en ö och solbadade. Därefter bilade jag ner till Boston och vidare till New York men det var mest en jäkla massa trafik och stressigt i förhållande till övriga delen av resen. Men New York är trots allt New York...
 
Har lite i minnet från sommarens resa med två vuxna o två barn. Riktigt grym outlet i Buffalo, den bästa vi varit på i USA. Bo på den Canadensiska sidan i Niagara. Vi körde väg 90 till Albany och det var tråkigt. Albany till Burlington var trevligare. Vi stannade bara en dag i Burlington, nästa gång blir det fler dagar. Burlington till Portland över bergen var resans trevligaste tur, fast vi gjorde detta på en dag. Nästa gång blir det övernattningar på vägen. Littleton var ett trevligt litet samhälle. Vi körde även ner till Cape Cod det är risk för köer dit under helger när alla ska dit. Riktigt trevligt men kallt i havet och varning för hajar gör det speciellt. Boston imponerade inte på oss men valsafarin kan rekommenderas.
 

rvarttinen

Medlem
Om ni ändå skall in i Canada tror jag ni kan bo på den kanadensiska sidan av fallen. ...
Tänkte också på Kanada ... Montréal är en trevlig stad. Finns även möjlighet att se Cirque du Soleil på plats i deras hemstad.
En fråga: hur dan är gränsövergången till USA från Kanada? Hört att det kan ta tid och vara krångligt? Stämmer det?
 

Hachans

Medlem
Låter bra att avsluta i Boston. Men ett tips är att köra ut till kusten norr om Salem, sedan styra söderut och följa kusten hela vägen. Kör sen igenom Boston (eller ta ett break där) och fortsätt på södra kusten mot Cape Cod och hela vägen ut till Provincetown för en romantisk övernattning på motell (kedjor är bara att fetglömma här så spara de där eventuella bonuspoängen) eller Rhode Island och Newport. New Englandhus finns det i överflöd.

Personliga favoriter på New Englands kust är South Shore söder om Boston, vilket inkluderar Hingham, Cohasset och Scituate. Googla Cohasset som kommer du se en by som är typbilden av en gullig New England stad med vit kyrka, litet gulligt centrum och massor av dyra hus.

Boston är fint också, men det kräver lite läxläsning så man inte fastnar i turistfällorna. The Freedom trail, en tur till Harvard med promenad i Cambridge, lite hipsterhäng i Brighton/Allston och italiensk mat (obs, extra viktigt med läxläsning här så ni vet vad som är bra) i North End rekommenderas. Är ni extra äventyrliga och sugna på asiatisk mat så tar ni tunnelbanan ut till Quincy Center eller Wollaston (det går att gå emellan också, är någon kilometer) och letar upp riktig asiatisk mat. Förorterna i Quincy är inte farliga på något sätt, men det är garanterat inga turister där. Utom jag då.
 

Maja

Medlem
Tänkte också på Kanada ... Montréal är en trevlig stad. Finns även möjlighet att se Cirque du Soleil på plats i deras hemstad.
En fråga: hur dan är gränsövergången till USA från Kanada? Hört att det kan ta tid och vara krångligt? Stämmer det?
Har inte en aning då vi aldrig har varit i Kanada. Någon annan som vet?
 

Maja

Medlem
Tusen tack för alla bra tips! Ska sätta mig och läsa på om alla städer och tips ni har gett oss så här långt. Det känns som ett alternativ till nästa sommarresa.

Har mest poäng hos SAS och troligen EBG så det känns som om det är dem vi bör flyga med. MEN hur är det att flyga SAS från Boston? Boeing 737-700 som flygs av PrivatAir. Fördelar? Nackdelar?
 

Hachans

Medlem
Har inte en aning då vi aldrig har varit i Kanada. Någon annan som vet?

Jag har åkt över med buss och det kan vara krångligt. Mycket trafik, köer och är CBP på dåligt humör så får man som icke nordamerikan vackert följa med in och ställa sig i kö till diskar och bli intervjuad a la flygplatsimmigration innan man får gå ut och åka/köra vidare.

Mitt råd är att åk över till Kanada om ni ändå ska dit för annat, och den kanadensiska sidan av fallen är snyggare än de amerikanska. Men om ni bara ska kolla fallen, skit i Kanada och stanna på amerikanska sidan.
 
Toppen