Senaste nytt

När du reser med bagage: printa ut bagagetaggen hemma

BusinessClass

Redaktör
Om du hade rest med Lufthansa, Swiss eller Brussels Airlines de senaste veckorna från Arlanda eller Landvetter och hade haft mer än handbagage med, kunde du ha testat en ny service som flygplatsen i samarbete med dessa flygbolag har börjat titta på. Man erbjuds att printa ut sin bagagetagg redan hemifrån, och när man så…
 

GreatGuyAndy

Ny medlem
Det känns tyvärr inte som framtiden, utan bara som en workaround. Större ingrepp och investeringar i infrastrukturen behövs för att ta ett riktigt steg framåt. En permanent RFID-tagg på väskan, som registreras i systemen vid varje incheckning hade känts som ett bättre alternativ.
 

agehall

Medlem
Jag håller med om att det där inte känns smidigt, men jag är väldig skeptisk till att applicera mer teknik på det (som RFID) för att lösa problemet. Det är på tok för ofta som bagagehanteringen strular och väskor måste sorteras manuellt. Då måste saker gå att sköta utan datorstöd. För att inte tala om problemet att alla flygplatser måste få ny utrustning...

Jag hoppas bara att de inte börjar tvinga folk att skriva ut dessa i förväg hemma.
 

thh

Medlem
Jag har väldigt svårt att se behovet. Visst, jag flyger nästan uteslutande SAS mellan ARN och CPH och checkar kanske in en väska 30% av resorna, men jag förstår inte hur det är enklare att jag printar något hemma än att jag som mest står i en kö i 3 minuter. Hade det inte varit en bättre lösning att köpa in fler maskiner om man nu tyckte att det var för långa köer - eller kanske hade någon som faktiskt hjälpte till med incheckningen (*host* Arlanda) om man nu menar att folk är för korkade för att använda maskinerna.
 
Jag har väldigt svårt att se behovet. Visst, jag flyger nästan uteslutande SAS mellan ARN och CPH och checkar kanske in en väska 30% av resorna, men jag förstår inte hur det är enklare att jag printar något hemma än att jag som mest står i en kö i 3 minuter. Hade det inte varit en bättre lösning att köpa in fler maskiner om man nu tyckte att det var för långa köer - eller kanske hade någon som faktiskt hjälpte till med incheckningen (*host* Arlanda) om man nu menar att folk är för korkade för att använda maskinerna.
Skulle gissa att det inte är ett serviceorienterat påhitt utan mer en kostnadbesparing. De villl ha färre automater och personal, och det är inte för att göra det enklare för dig utan för dem...typ
 

olo

Medlem
Jag håller med om att det där inte känns smidigt, men jag är väldig skeptisk till att applicera mer teknik på det (som RFID) för att lösa problemet
Mm, om inte ex. Menzies klarar av att läsa av en bagagetag med streckkod, är det inte på tekniken det hänger.
 
Toppen