Senaste nytt

Betala för inte ändrad avgång på t/r-biljett?

seat56f

Medlem
Har bokat en t/r inrikes i Plus. Nu skulle jag behöva byta avgång på utresan, vilket ska kosta 200kr för min önskade flight. Däremot får jag även betala ytterligare 200kr för hemresan, trots att den är samma som förr. Bägge resorna är bokade i A.

Jag hade förstått det om det handlat om en t/r-fare, men inrikes är väl allt baserat på enkelresor? Har jag missat ngt?

Skärmklipp.PNG
 

fcx

Medlem
Blir det annan bokningsklass på hemresan? Klicka på texten "SAS Plus" längst till höger för att se bokningsklass.
 

Dr. Miles

Expert
Har bokat en t/r inrikes i Plus. Nu skulle jag behöva byta avgång på utresan, vilket ska kosta 200kr för min önskade flight. Däremot får jag även betala ytterligare 200kr för hemresan, trots att den är samma som förr. Bägge resorna är bokade i A.

Jag hade förstått det om det handlat om en t/r-fare, men inrikes är väl allt baserat på enkelresor? Har jag missat ngt?

Visa bifogad bild 56605
Om du byter utresan så blir det ofta omräkning av priset.
Säg t ex du har köpt en billig SAS Plus biljett (A klass), då finns det risk att det inte finns A klass kvar på utresan.
Eftersom du har köpt en T/R biljett så omräkning gäller för både utresan och hemresan.

Ett alternativ är att avboka endast utresan och boka en ny enkelresa för utresan. Då får du behålla A klass biljett på hemresan.
 

seat56f

Medlem
Om du byter utresan så blir det ofta omräkning av priset.
Säg t ex du har köpt en billig SAS Plus biljett (A klass), då finns det risk att det inte finns A klass kvar på utresan.
Eftersom du har köpt en T/R biljett så omräkning gäller för både utresan och hemresan.

Ok, så bokar man en t/r är de bägge flighterna knutna till varandra, även om priset beräknas individuellt per sträcka.

Eftersom det ändå inte finns t/r-pris (väl?) på SAS Plus inrikes så är min slutsats att man bör boka ut/hem separat, för att kunna ändra endast det ena benet vid behov?
 

Dr. Miles

Expert
Eftersom det ändå inte finns t/r-pris (väl?) på SAS Plus inrikes så är min slutsats att man bör boka ut/hem separat, för att kunna ändra endast det ena benet vid behov?
Jo, det finns T/R pris även för Sverige inrikes.
Priserna nedan är SAS Plus biljett mellan Stockholm-Göteborg T/R exkl. skatter.

SK 1018 · ASFLXRT
Round-Trip · Prem. Economy
SK 1490 · PSFLXRT
Round-Trip · Prem. Economy
SK 2244 · BSFLXRT
Round-Trip · Prem. Economy
SK 3094 · SSFLXRT
Round-Trip · Prem. Economy
SK 3566 · YSFLXRT
Round-Trip · Prem. Economy
SK 4056 · JSFLXRT
Round-Trip · Prem. Economy
SK 4508 · CFLXRT
Round-Trip · Business
 

seat56f

Medlem
Om du byter avgång inom 24h från avgång så kostar det inget.

Ok, hur gör jag det isf rent praktiskt? Jag ankommer på förmiddagen med flyget från LAX (separat bonusbiljett, kan inte bokas om med anslutning då det är en 2-4-1 och bara jag ska vidare), vill åka så tidigt som möjligt. Väntar jag tills jag är redo att checka in på ARN T4 och byter då till den tidigast möjliga avgången (kommer ha bagage), eller kan jag byta avgång efter incheckning (och isf be att få bagaget taggat hela vägen till UME redan i USA, sen byta avgång om möjligt efter jag landat?).
 

AABack2ARN

Medlem
@seat56f: Om du har incheckat baggage i transfer vete tusan om SAS är så villiga att byta avgång när du står på Arlanda. Så för att undanröja det problemet känns det väl vettigt att bara få baggaget till Arlanda och ta det till terminal 4 och där försöka boka om dig.
 

Dr. Miles

Expert
@seat56f: Om du har incheckat baggage i transfer vete tusan om SAS är så villiga att byta avgång när du står på Arlanda. Så för att undanröja det problemet känns det väl vettigt att bara få baggaget till Arlanda och ta det till terminal 4 och där försöka boka om dig.
Problemet med ändring av SAS Plus biljett när man har väska som man måste checka in är att det blir vanlig ombokning.
Har man bokat billigaste SAS Plus biljetten (A klass), är det ganska garanterat att det inte finns någon plats i A klass på den dagen som flighten går.

Om man inte har incheckad väska, kan man gå genom säkerhetskontrollen och gå direkt till gaten där en tidigare flight går.
Finns det ledig plats, brukar det vara OK att ändra flighten genom gatepersonalen gratis.

Däremot, försöker man att boka om till en tidigare flight vid check in , hänvisar de ofta (100% för mig i alla fall) till biljettkontoret och betala mellanskillnaden (t ex från A klass till Y klass).
Alltså, det blir ombokning men inte gratis.
 
Toppen