Senaste nytt

Det här med bokningsklasser och kostander

joa

Medlem
Hade en billjett till Shanghai via Köpenhamn och sedan hem från Hong Kong.
Alla sträckor i Plus.
Blev tvungen att omboka till samma sträckning fast precis en vecka senare.
Fanns platser i Plus, men inte samma bokningsklass tolkade jag agenten vi har på jobbet.
För att fortsatt ha plus på båda sträckorna behövde jag skjuta till 9000 (inkl ca 2000 i ombokningsavgift). Och det var enbart sträckan hem från Hong Kong som spökade.
Gick jag däremot ner till Ekonomi på ena sträckan behövde jag bara skjutat till 5000 (inkl ca 200 i ombokningsavgift).
Har aldrig förstått mig på det där emd olika bokningsklasser för samma säte, men det är ju bara att acceptera.
Hade det varit mina egna pengar hade jag blivit galen.
 

Dr. Miles

Expert
Hade en billjett till Shanghai via Köpenhamn och sedan hem från Hong Kong.
Alla sträckor i Plus.
Blev tvungen att omboka till samma sträckning fast precis en vecka senare.
Fanns platser i Plus, men inte samma bokningsklass tolkade jag agenten vi har på jobbet.
För att fortsatt ha plus på båda sträckorna behövde jag skjuta till 9000 (inkl ca 2000 i ombokningsavgift). Och det var enbart sträckan hem från Hong Kong som spökade.
Gick jag däremot ner till Ekonomi på ena sträckan behövde jag bara skjutat till 5000 (inkl ca 200 i ombokningsavgift).
Har aldrig förstått mig på det där emd olika bokningsklasser för samma säte, men det är ju bara att acceptera.
Hade det varit mina egna pengar hade jag blivit galen.
Men det är tack vare olika bokningdklasser kan du göra klippet ibland.
Det finns anledning med varför flygbolagen har olika bokningsklasser. T o m Ryanair har det.

Billiga biljetters bokningsklass försvinner först i de flesta fall så om man bokar en billig biljett och vill boka om, händer det ofta att det inte finns ledig plats i samma bokningsklass så måste man köpa upp sig till högre bokningsklassen.

Det intressanta är att folk klagar aldrig när det blir billigare (när man köper), endast när det blir dyrare och endast klgande som syns mest.
 

joa

Medlem
Har iofs aldrig varit med om att det blir billigare. Bokar dock ytterst sällan om.
Jag förstår ju varöfr man har det, men tyckte det var så stor skillnad på samma stolar och att det t.o.m blev totalt ca 50% dyrare trots att jag gick ner till vanlig ekonomi på sträckan ut.
 

Dr. Miles

Expert
Har iofs aldrig varit med om att det blir billigare. Bokar dock ytterst sällan om.
Jag förstår ju varöfr man har det, men tyckte det var så stor skillnad på samma stolar och att det t.o.m blev totalt ca 50% dyrare trots att jag gick ner till vanlig ekonomi på sträckan ut.
Det är just man sitter i samma kabin behöver flygbolaget flera kabinklasser.
På det viset kan de optimera intäkter.
Annars kan det bli som Sovjettiden. Ett pris oavsett hur efterfrågan ser ut.
Då hade du inte kunnat att köpa t ex en biljett till Hong Kong för ca 3.000 SEK i SAS Go. Bara normalpris ca 36.000 SEK.

Behöver man flexibilitet köper man dyra biljetter från början, eller räknar man med häftiga ombokningskostnader.
 
Toppen