Senaste nytt

Svensk polisanmälan vid stöld utomlands?

Morgan

Medlem
En bekant blev av med sin mobiltelefon på en bar i London. Telefonen var försäkrad hos Tele2. Han polisanmälde i England, men Tele2 godtog inte den anmälan utan önskade en svensk anmälan.

I min värld är det helkonstigt att man ska uppta den svenska polisens tid med ett brott utfört utanför Sveriges gränser, det är väl ändå den brittiska polisens jobb?

Nu är det ju inget problem att göra anmälan i Sverige också, men har ni liknande uppfattning vid stölder utomlands där ni varit försäkrade?

Vid skimning har jag behövt göra det, men där är ju skillnaden att man inte vet om skimningen skett i Sverige eller utomlands även om transaktionerna gjorts utomlands.

Tillägg (Skrivet efter @Golfkillen svar nedan): Telefonen hade ett brittiskt sim-kort i sig vid stölden, d.v.s. det var inte någon stöld av ett Tele2-simkort.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Det låter jättekonstigt. Svensk polis kommer inte ens att ta upp en anmälan om stölden inte skett i Sverige. Jag förstår inte varför Tele2 inte skulle godta en brittisk anmälan - måste ha varit någon hos dem som inte förstår hur det fungerar.
 
Det låter jättekonstigt. Svensk polis kommer inte ens att ta upp en anmälan om stölden inte skett i Sverige. Jag förstår inte varför Tele2 inte skulle godta en brittisk anmälan - måste ha varit någon hos dem som inte förstår hur det fungerar.
När ändrades det att svensk polis inte kommer ta upp en anmälan, du får gärna länka till en källa också? Jag blev av med mitt AMEX i Brasilien och polisanmälde det i Sverige utan problem. AMEX ville ha en svensk anmälan. Jag gissar för att om någon skulle lyckas använda kortet. Det kan väl vara anledningen även med telefonen. Om någon ringt från simkortet så vill man redan från början ha en svensk polisanmälan?
 

Kandinsky

Medlem
Det låter jättekonstigt. Svensk polis kommer inte ens att ta upp en anmälan om stölden inte skett i Sverige. Jag förstår inte varför Tele2 inte skulle godta en brittisk anmälan - måste ha varit någon hos dem som inte förstår hur det fungerar.
Jodå, de kommer att ta upp anmälan. Svensk polis kan inte neka att ta upp anmälan, däremot kommer det inte vidas några utredningsåtgärder då det inte finns förutsättning att utreda brott. Vilket kommer leda till att anmälan läggs ned så fort en FU-ledare tittar på den.
 

JacobGBG

Medlem
Jodå, de kommer att ta upp anmälan. Svensk polis kan inte neka att ta upp anmälan, däremot kommer det inte vidas några utredningsåtgärder då det inte finns förutsättning att utreda brott. Vilket kommer leda till att anmälan läggs ned så fort en FU-ledare tittar på den.

Ett utmärkt sätt för bolag att försvåra för kunder samtidigt som man bränner knapphänta svenska rättssystems-resurser. :mad:
 

Morgan

Medlem
Ett utmärkt sätt för bolag att försvåra för kunder samtidigt som man bränner knapphänta svenska rättssystems-resurser. :mad:
Man kan till och med bocka i rutan "Meddela mig inte om förundersökningen läggs ner". Ungefär som att bocka i rutan "denna anmälan görs bara för syns skull"...
 

agehall

Medlem
När ändrades det att svensk polis inte kommer ta upp en anmälan, du får gärna länka till en källa också?
De vägrade när jag försökte anmäla stöld ur mitt bagage på en resa ner till Egypten. Det är iofs ett par år sedan, men då hävdade de att de inte kan ta upp en anmälan om inte brottet skett i sverige.
 

hallgren

Medlem
Min fru blev av med en klocka när vi var i Grekland för 10-15 år sedan, och även då krävde försäkringsbolaget en svensk polisanmälan.
 

Per N

Medlem
Samma här, blev av med en klocka och mobiltelefon på karneval i Brasilien. Gjorde polisanmälan i Sverige men till en början var han mest intresserad av att höra hur karnevalen var :)
 
Toppen