Senaste nytt

Lufthansa Group senarelägger köp av Brussels Airlines till sep 2016

Dr. Miles

Expert
Idag äger Lufthansa Group ca 45% av SN Holdings (Brussels Airlines moderbolag) aktier.
Lufthansa Group hade tidigare planerat att genomföra köpet av Brussels Airlines resterande 55% aktier (totalt 100%) i början av juni 2016 men de senarelägger det till september 2016 (eller ännu senare).

Lufthansa Group skrev:
Full acquisition of Brussels Airlines not before September 2016

27.04.16
• Deadline for decision on exercising the call option to increase Lufthansa’s holding in SN Airholding from 45% to 100% extended three months • Lufthansa and Brussels Airlines working on migration concept into the Eurowings Group • Full acquisition subject to agreement on terms and migration concept

The Executive Board of Deutsche Lufthansa AG informed the company’s Supervisory Board at its meeting today that Lufthansa and Brussels Airlines have agreed to extend by a further three months the deadline for Lufthansa to decide on the call option to fully acquire Brussels Airlines’ parent company SN Airholding. Under their existing agreement, Lufthansa was required to take this decision, through which it could acquire the remaining 55% of SN Airholding, by the beginning of June. This deadline has now been extended to the end of August. The call option could be exercised not before September 2016.
Full acquisition of Brussels Airlines not before September 2016 - News & Releases - Lufthansa Group
 

NyfikenGrau

Medlem
Aha, det fanns en tråd om detta, inte sett förrän nu.

Kommer detta köp innebära någon förändring för oss som resenärer?

Kanske inte direkt, men på längre sikt skulle jag tro det.
Det verkar tyvärr som att Lufthansas plan är att Brussels helt och hållet ska gå upp i Eurowings. Och det verkar ännu mer tyvärr som att detta även är Lufthansas plan om de någon gång skulle "närma sig" SAS. Så är man det minsta intresserad av status- och poängsamlande och bosatt i Skandinavien, bör man nog hoppas ordentligt på att det går så pass bra för SAS att de inte behöver "närma sig" Lufthansa i framtiden heller.

Även om det inte skulle handla om ett regelrätt köp/övertagande utan bara "utökat samarbete", är det solklart var Lufthansa vill lägga all framtida expansion - Eurowings. Man behöver mängder av plan, slots, marknader mm då målet är att Eurowings ska bli lika stora som Ryanair och Easyjet. Till och med München ska bli en ny stor Eurowings-bas.

Nåja, beslut angående Brussels kommer inom några veckor "senast oktober", då vet vi mer. Men jag har ingen bra känsla gällande den här Eurowings-expansionen, tror det kommer få större följder än vi anar på några års sikt.
 

Agö

Medlem
Men jag har ingen bra känsla gällande den här Eurowings-expansionen, tror det kommer få större följder än vi anar på några års sikt.
Har Lufthansa något faktiskt val?

Ryanair skriver att man förväntar sig ha 8-10 % av den tyska marknaden redan under 2016 och hela 20 % om fem år. Easyjet har 4-5 % idag med starkt fäste på baserna. Någon förlorar förstås när LCC vinner mark.

Ryanair says plan to increase German market share is working
 

In_Sweden

Medlem
Att planen är att Brussels ska gå upp i Eurowings tycker jag känns väldigt underligt egentligen.
Ska alla deras linjer till och från Bryssel gå över i Eurowings alltså? Med halvdant bonusprogram på en hub med övervägande affärsresenärer?
 

NyfikenGrau

Medlem
Har Lufthansa något faktiskt val?

Nej det är mycket möjligt, rentav väldigt troligt, att utvecklingen är oundviklig. Det är mer hos mig personligen som funderingen kommit att ett tätare samarbete Lufthansa-SAS inte skulle innebära en allmän standardhöjning SAS->Lufthansa utan troligare en standardsänkning SAS->Eurowings.

Jag avundas verkligen inte Lufthansas eller några andra flygbolags ledningar; facken är starka och bortskämda - men det gäller även i hög grad kunderna. Om vi kunder hade samma förväntningar på buss, tåg och färjor som vi har på flyg skulle knappt ett enda "marktransportbolag" ens få två stjärnor på Skytrax (ingen värdering av Skytrax, bara en tänkt som en jämförelse). Varför är lounger så självklart, eller ens servering ombord, eller att få tusentals kronor för att planet är försenat några timmar...osv.

Med detta sagt hoppas jag åtminstone för egen del att SAS klarar sig fint i framtiden utan närmare samarbete med Lufthansa, just eftersom de man skulle närma sig vore Eurowings.
 

Agö

Medlem
Att planen är att Brussels ska gå upp i Eurowings tycker jag känns väldigt underligt egentligen.
Ska alla deras linjer till och från Bryssel gå över i Eurowings alltså? Med halvdant bonusprogram på en hub med övervägande affärsresenärer?
Tja, även i Bryssel (BRU) är ju Ryanair på stark frammarsch. 1 november öppnar man Bryssel till Hamburg/Madrid/Malta/Milano-Malpensa. Åtminstone tre av dessa destinationer är väl mer åt affärsresenärshållet.
 

mha321

Medlem
Ska alla deras linjer till och från Bryssel gå över i Eurowings alltså? Med halvdant bonusprogram på en hub med övervägande affärsresenärer?
Det låter väl som de i stor del vill åt flygplanen och besättningarna.

Utan att veta kan jag tänka mig att man kommer "nedprioritera" BRU som en hub att byta flyg i och istället mata FRA/MUC från den. Och använda de flygplan som "blir över" från det för att bygga ut Eurowings-destinationer.

Säkert inte omöjligt att de destinationer på BRU som är främst affärsresenärer (typ andra europeiska huvudstäder med alla de politiker och lobbyister som ska fram och tillbaka där) blir kvar i "mainline Lufthansa". Av just den anledningen att det där finns folk som faktiskt betalar för businessclass.
 

NyfikenGrau

Medlem
Formellt beslut om övertagandet togs av Lufthansa idag, Brussels Airlines ska alltså integreras i Eurowings "senast 2017".

Senare ikväll väntas mer info komma om de parallella förhandlingarna med Etihad om Air Berlin, som iofs redan själva valt att gå in i LCC-segmentet (nyss hemkommen från 4,5h-flygning Gran Canaria-Berlin, vill man ha det minsta lilla att dricka eller äta får man numera köpa det på alla resor kortare än Berlin-Abu Dhabi...).

Die Lufthansa teilte am Mittwochnachmittag zunächst mit, dass auf der Routinesitzung des Aufsichtsrates die komplette Übernahme der bisherigen Konzerngesellschaft Brussels Airlines beschlossen wurde. Danach soll die Übernahme des restlichen Anteils von 55 Prozent an der belgischen Fluggesellschaft bis 2017 abgeschlossen und die Gesellschaft in den Verbund von Eurowings integriert werden, hieß es in Frankfurt weiter. Informationen zum geplanten Geschäft mit Air Berlin wurden dagegen erst am Mittwochabend erwartet.

Drastischer Umbau: Großaktionär Etihad will Air Berlin zerlegen - Unternehmen - FAZ


Det går lite väl snabbt mot LCC generellt nu här på kontinenten, konstigt hur fort det kan gå, för ett par år sedan var SAS nere för räkning men nu framstår bolaget alltmer som en ljuspunkt i mörkret.


 

AABack2ARN

Medlem
Säkert inte omöjligt att de destinationer på BRU som är främst affärsresenärer (typ andra europeiska huvudstäder med alla de politiker och lobbyister som ska fram och tillbaka där) blir kvar i "mainline Lufthansa". Av just den anledningen att det där finns folk som faktiskt betalar för businessclass.

Om du räknar politiker till folk så har du säkert rätt. Att det är vi skattebetalare som står för kalaset är kanske en annan sak ;)

Men tror du verkligen Lufthansa kommer ta bort långdistanslinjerna till Afrika från Bryssel?
 
Toppen