Senaste nytt

Vilket amex ska jag välja?

Förutsätter att du samlar status och poäng samt reser med SAS och Star Alliance eftersom du frågar om dessa kort.

Spenderar du mellan 100 000-149 999 kr per år så skaffa SAS Amex Classic, då får du en voucher vid 100 000 kr spenderat som ger dig 50 % rabat på poängen på en poängresa inom Europa med valfritt bolag inom Star Alliance. Kortet ger också 10 poäng per 100 kr spenderat.

Spenderar du 150 000-299 999 kr per år så skaffa SAS Amex Premium, då får du en voucher vid 150 000 kr spenderat (som ovan) som du kan använda för en resa över hela världen med Star Alliance. Kortet ger 15 poäng per 100 kr spenderat.

Spenderar du över 300 000 kr per år och/eller behöver 20 000 statusgrundande poäng per år så skaffa ett SAS Amex Elite. 4000 kr årsavgift,men då får du de 20 000 statusgrundande poängen, en voucher vid 150 000 kr spenderat samt ytterligare en vid 300 00 kr spenderat, att användas för resor över hela världen med Star Alliance. Kortet ger också 20 poäng per 100 kr spenderat. (De 20 000 statusgrundande poängen ger bara status och kan inte användas till resor)

Alla ovanstående kort kan också kombineras, så spenderar du 450 000 kr såkan du skaffa både Elite och Premium och på så vis få tre vouchers.
All spend gäller per kalenderår.

Ska du skaffa ett Amex så se till att bli värvad av någon i forumet här: http://www.businessclass.se/forum/threads/värva-mig-till-amex.33243/
så får du (och den som värvar dig) en signup bonus i form av ett antal tusen poäng. Läs också här: http://www.businessclass.se/forum/threads/regler-för-värvning-till-amex.33242/
och här finns också info i allmänhet om olika kreditkort som Amex: Kreditkort | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Samtliga Amex kan också med fördel kombineras med ett SAS Mastercard som ger 10 poäng per 100 kr spenderat. På så vis har du alltid ett kort som fungerar. Finns en länk som ger 8000 poäng vid signup och extrakort. T006 | SAS Eurobonus World MasterCard
 

JacobGBG

Medlem
(De 20 000 statusgrundande poängen ger bara status och kan inte användas till resor)

Detta var något jag missat, trodde benhårt att dessa kunde användas för redemption utöver status. Takc för den utförliga posten Jakob! Jag var TIMMAr bort från att ringa Amex och uppgradera från Premium, nu hoppar jag nog det.
 

ulagun

Medlem
Tack Jacob för bra beskrivning. Är precis på G att avveckla mitt Diners och skaffa Amex.
Fråga rörande intjänande 100 resp 150.000
Tänkt skaffa X-tra kort till fru ulagun.
Gäller dessa belopp då bägge korten tillsammans eller per kort?
 

DanielKif

Medlem
Tack Jacob för bra beskrivning. Är precis på G att avveckla mitt Diners och skaffa Amex.
Fråga rörande intjänande 100 resp 150.000
Tänkt skaffa X-tra kort till fru ulagun.
Gäller dessa belopp då bägge korten tillsammans eller per kort?

Har du ett huvudkort och frugan har ett extra kort så är det er gemensamma spend som räknas. Det är alltså lättare att nå de 150k/300k nivårerna ju fler man är :)
 

Mr Planning

Medlem
Om man har ett "vanligt" gold idag, är det värt att skaffa SAS AMEX med?
Alt att bara ha ett av dom?

För och nackdelar med alla varianter?

Vad händer med poängen?
 
Toppen