Senaste nytt

Lufthansa tar över 100 flyg och wetleasar 40 flygplan från Air Berlin

olo

Medlem
Är det alltså stor skillnad på lönsamheten för Air Berlins semester destinationer, tysk inrikes och europeiska destinationer? Det är ju inte oväntat att Ethiad inte har intresse i första kategorin.
Min tyska är inte vad den borde vara!
Min tyska hängde i princip med hela vägen fram till Thomas Cook och Condor. Vad handlade det om?
 

NyfikenGrau

Medlem
Oops, kolla vad som stod i slutet av artikeln, har detta varit känt sedan tidigare?

Außerdem will Lufthansa Eurowings schnell ausbauen. Der Aufsichtsrat wird deshalb voraussichtlich auch beschließen, die belgische Brussels Airlines vollständig zu übernehmen und bei Eurowings einzubringen. Lufthansa hält derzeit 45 Prozent der Anteile an Brussels.

Ungefär: Dessutom vill Lufthansa snabbt utöka Eurowings. Styrelsen tros därför också besluta om att ta över belgiska Brussels Airlines helt och hållet och integrera bolaget i Eurowings. Lufthansa har fn 45 % av Brussels.

Tycker jag låter negativt för "statusflygande", liksom huvudnyheten om att ta över 1/3 av Air Berlin. Man försvarar sig alltså mot Easyjet och Ryan genom att bli som de (Eurowings).

Dock är jag osäker på vilka Air Berlin-sträckor det kan handla om, de till/från Düsseldorf och Berlin verkar undantagna om jag förstår saken rätt.
Aha okej det är turistnätet man tar över, den delen som inte utgår från Düsseldorf eller Berlin. Dvs till exempel Stuttgart-Palma de Mallorca och liknande.

Min tyska hängde i princip med hela vägen fram till Thomas Cook och Condor. Vad handlade det om?

Att det iom denna affären blir svårare för Lufthansa att senare kunna ta över charterbolag inom Cook-koncernen.
 
Last edited:
Toppen