Senaste nytt

Finns konceptet "sista minuten" hos reguljära flygbolag såsom SAS?

jsn

Medlem
Finns konceptet "sista minuten" för heltidsarbetande snart medelålders människor hos reguljära flygbolag såsom SAS? Som exempel, om ett flygplan mellan tex ARN och LHR inte är fullbokat, kan man då komma över biljetter riktigt billigt om man köper strax innan avgång?
Om svaret är ja, hur går man tillväga för att hitta och komma åt dessa priser? Vad innebär isf "strax innan"? 1tim? 6tim? 24tim?
 

Palazzi

Medlem
Är endast på ungdomsbiljetter jag sett konceptet hos de reguljära bolagen. Såväl SAS som Malmö Aviation har sista minuten-biljetter för ungdomar.
 

Palazzi

Medlem
Varför är det så egentligen? Vill inte flygbolagen maximera och fylla sina plan?


Marginalerna på varje biljett är nog redan små. Skulle kunna tänka mig att en sista minuten-biljett för säg 600kr enkel inte ens täcker bränslepriset för en person om 80kg + 23kg bagage + 8kg handbagage :)
 
Varför är det så egentligen? Vill inte flygbolagen maximera och fylla sina plan?

Finns två sidor:
* De gånger du MÅSTE med flyget, och bolagen är medvetna om att du MÅSTE med och då kan de ta betalt därefter, många bolag har tex att du bara kan köpa businessclass biljetter 24timmar innan avgång.

* Å andra sidan är de också intresserade av att fylla planet. Men det finns en "ballans" om hur mycket du egentligen kostar som passagerare, och någonstans där i kalkylerna så gick inte businesscaset ihop riktigt för att kunna erbjuda en stol på reguljärflyg. Och de tjänar väldigt stora summor på folk som dyker up på flygplatsen 1-2timmar innan avgång och måste ha en biljett. Dock skulle jag kunna tänka mig LLC som Ryanair eller Easyjet fortfarande har dessa system i drift?
 

Dr. Miles

Expert
Ja, det är ungefär så som Stefan skriver.
Från flygbolagets sida är det bättre att sälja t ex en plats för 8000 SEK än 5 platser x @1000 SEK.
 
Men fortfarande känns det som att om man tar alla avgifter det kostar + några spänn till kassan, för att kanske få några extra passagerare till ett halvt fullt plan känns som en bra idé, dock kanske man inte ska lägga i rutin att alltid erbjuda när det finns plats. Då många säkert hade satt det i system att bara utnyttja sista minuten.
 

Palazzi

Medlem
Men fortfarande känns det som att om man tar alla avgifter det kostar + några spänn till kassan, för att kanske få några extra passagerare till ett halvt fullt plan känns som en bra idé, dock kanske man inte ska lägga i rutin att alltid erbjuda när det finns plats. Då många säkert hade satt det i system att bara utnyttja sista minuten.

Troligen är det ingen vinning med konceptet då inte ens lågkostnadsbolagen använder det.. De har nog vänt på varenda möjlig sten för att sänka sina kostnader och utöka sina intäkter :)
 
Toppen