Senaste nytt

Bästa "låg-budget" kreditkort

FF#1

Medlem
Min mor har i dag ett Ica kreditkort men börjar ledsna på försämringarna.
Hon funderar på att avsluta det men vad ska hon skaffa istället?

Hon är aldrig utomlands, handlar för någon enstaka 1000 lapp per månad, tar oftast ut pengar när hon ändå handlar på ICA ( hon har ica banken). Omsättningen är så pass låg så det är ingen större ide att samla någon slags bonus via kortet.

Några tips på billiga och vettiga kreditkort?
 

Delayed

Medlem
Några tips på billiga och vettiga kreditkort?
Hur långt är ett snöre, eller vad är billigt? Eurocard Gold för 525 kronor per år. Ingen kickbak eller poäng men fungerar "alltid". Har stått vid ATMer på "skumma" platser där andra kort ej fungerat men Eurocard fungerat. "Ingen" limit och bra kundtjänst. Enligt min erfarenhet ett utomordentligt välfungerande kort utan några egenheter, varken positiva eller negativa.
 

kaktusen

Medlem
Jag antar att hon har pengar eller kanske lån hos en bank. Då kan man få ett gratis kreditkort med rätt bra villkor. Jag använder alla tre storbankerna men främst SEB. Deras Mastercard kostar 195 per år om man har "enkla vardagen" som är internetbanken etc. Hittas här. De andra bankerna har liknande lösningar som säkert också fungerar bra.

En annan lösning är att du ger henne ett av dina extrakort. Jag använder inte ena mina två kort hos SEB utan barnen har dessa som backup om det skulle behövas. Min mor hade även ett kort under hennes sista år.
 

FF#1

Medlem
Hur långt är ett snöre, eller vad är billigt? Eurocard Gold för 525 kronor per år. Ingen kickbak eller poäng men fungerar "alltid". Har stått vid ATMer på "skumma" platser där andra kort ej fungerat men Eurocard fungerat. "Ingen" limit och bra kundtjänst. Enligt min erfarenhet ett utomordentligt välfungerande kort utan några egenheter, varken positiva eller negativa.

max 300 kr i totala avgifter för att ha kortet och betala fakturor.
Så eurocard kortet är lite dyrt, men håller med om att det är ganska driftsäkert...
 

FF#1

Medlem
Jag antar att hon har pengar eller kanske lån hos en bank. Då kan man få ett gratis kreditkort med rätt bra villkor. Jag använder alla tre storbankerna men främst SEB. Deras Mastercard kostar 195 per år om man har "enkla vardagen" som är internetbanken etc. Hittas här. De andra bankerna har liknande lösningar som säkert också fungerar bra.

En annan lösning är att du ger henne ett av dina extrakort. Jag använder inte ena mina två kort hos SEB utan barnen har dessa som backup om det skulle behövas. Min mor hade även ett kort under hennes sista år.

Inga lån, pengar på typ icabanken för daglig drift samt besparingar på annat håll där det inte finns kort.

håller med om att hon borde ha två kort och skulle kunna få ett reservkort från mig.
 

crown

Medlem
Min mor har i dag ett Ica kreditkort men börjar ledsna på försämringarna.
Hon funderar på att avsluta det men vad ska hon skaffa istället?

Hon är aldrig utomlands, handlar för någon enstaka 1000 lapp per månad, tar oftast ut pengar när hon ändå handlar på ICA ( hon har ica banken). Omsättningen är så pass låg så det är ingen större ide att samla någon slags bonus via kortet.

Några tips på billiga och vettiga kreditkort?
Kolla på Norwegian Visa-kort som är gratis. Visserligen kommer hon samla bonus hos Norwegian då, men kortet är enligt mig väldigt bra oavsett om hon använder sin bonus eller inte. En stor fördel med Norwegian-kortet mot andra kreditkort är att man kostnadsfritt kan ta ut i bankomat utan att ränta uppstår så länge man betalar "hela" beloppet på förfallodatum. Så det fungerar även att använda som bankomatkort! Utomlands har man också fria uttag, men då "tillkommer" valutapåslag.
 

Thornado

Medlem
Jag har dålig koll på Icas kort. Vilka försämringar är det de har gjort på sistone som gör att det inte längre känns som ett passande kort?
 

RickardG

Medlem
Shell Mastercard shellmastercard.se
1% kickback
2% sparränta
0kr årsavgift
Funkar "alltid"
Diverse försäkringar
Ingen faktureringsavgift vid E-faktura/Autogiro

Nackdelen för din mor som jag ser det är kontantuttagsavgiften.
 
Toppen