Senaste nytt

Hur gör ni när ni söker visum till Kina ?

NotRyan

Medlem
Som sagt samma scenario för mig för något år sedan. De nya EU-passen som hade något fabrikationsfel som gjorde att sidan lossnade lätt.
Väldigt svårt för mig att kunna visa upp det passet där jag även hade mitt tidigare Kina-visum. Blir väl inga fler resor till Kina för min del utöver 72/144h möjligheten.
Ja, precis och med det ville jag säga att när dom bytte ut passet p.g.a fabrikationsfelet så var man tvungen att lämna ifrån sig passet medan vid vanliga förnyelser så får man behålla det, så det är inget inkonsekvent med det :)
 

olo

Medlem
Jag behöver visum till Kina, som turist, men funderar på möjligheten att ansöka om Multi entry. Någon som har erfarenhet av det?
Går det att få multi-entry som turist? Vad behöver jag i så fall?
 

johhenrik

Medlem
Jag behöver visum till Kina, som turist, men funderar på möjligheten att ansöka om Multi entry. Någon som har erfarenhet av det?
Går det att få multi-entry som turist? Vad behöver jag i så fall?
Du måste ha varit där ett antal ggr senaste året för att kunna söka multiple entry. Minns inte exakt reglerna, men de står på hemsidan.
 
Försöker få fram hur man går till väga när man ska nyttja 72 timmars visumfrihet i Peking? Är de bara att ta med printade biljetter till tredje land så åker man utan något annat?
 

m10

Medlem
Försöker få fram hur man går till väga när man ska nyttja 72 timmars visumfrihet i Peking? Är de bara att ta med printade biljetter till tredje land så åker man utan något annat?

Stämmer. För att underlätta kan man vara extra pedagogisk och markera datum/tid för utresa på utskriften.
 

ESSA

Medlem
Jag ska åka i oktober och vet att jag kommer behöva en längre resa i mars/april.
Önskar så att de känner igen mig så väl på visacenter att de fixar ett års multientry åt mig.
 

Thornado

Medlem
Har någon hört något mer (rykten?) om kraven på att kunna visa upp sitt gamla pass vid visumansökan om nuvarande pass är utfärdat efter 2014-01-01, framförallt om hur länge detta krav förväntas finnas.

Det har ju diskuterats att detta eventuellt berodde på G20-mötet i Kina, och det är ju snart över. Jag noterade nyss att notisen om detta nya krav som fanns på Chinese Visa Application Service Center förra veckan nu verkar ha försvunnit, så hoppas litegrann på att det är en indikation på att kravet verkligen bara var väldigt temporärt.

Min syster ska hälsa på mig i Beijing i oktober, men tyvärr har hon inte kvar sitt gamla pass, så om denna regel kvarstår så måste vi korta ner hennes resa och dessutom boka om så att hon lämnar Kina till annat land (så hon kan köra 72h visa free transit).
 
Toppen