Senaste nytt

Vilken ersättning har man rätt till i detta fall?

Ställer denna fråga åt min kusin så tro inte att jag gått och blivit charter trogen. :p
Önskar snabbt svar från de som är insatta i ersättningsfrågor.

Följande scenario:

Resenärer: (2 vuxna + 1 barn)
Bokat hos: Fritidsresor
Resmål: LPA (Chartersemester ink hotell)

Problemet gäller hemresan.

Avfärd från LPA till ARN skulle skett Torsdag 25/8 15.00
Vid 11.00 kom SMS med meddelande om försening men att dom ändå skulle använda inkluderade transfern till flygplatsen.

Väl på flygplatsen kom först besked om försening till 18.00, sedan tämligen omgående meddelande från fritidsresors representant att det helt blivit inställt. Orsak: Tekniska problem med flygplanet.

De blev skickade med buss till ett hotell i Las Palmas, inkl mat & luncher så inga utlägg för detta.
De spenderade Fredagen den 26/8 på hotellet och fick information på ett morgonmöte att de hade blivit bokade på ett flyg dagen efter, den 27/8 klockan 21:30.

Väl 21.30 på Lördag är detta plan också försenat, dock bara 1 timme och 20 minuter..
Framme i Manchester ca 03.00 måste dom gå av planet, ta med sig allt handbaggage och gå igenom säkerhetskontrollen på nytt och gå ombord igen på samma plan som ska vidare till Stockholm. De incheckade väskorna lämnades kvar men de var alltså tvungna att gå av, sedan säkerhetskontroll och på igen.

Framme i Stockholm ca 06.00.

Vad för ersättningar man har man rätt till i detta läge?
Av någon anledning har han lyckats boka resan med bank istället för kreditkort vilket jag tappade hakan över i princip...
 

Johanna

Medlem
Jag tror det är ganska vanligt att man väljer att betala via bank. Jag tror inte man är medveten om försäkringsdelen som ingår i många kreditkort och jag tror man också är rädd för bedrägerier och känner sig säkrare att betala direkt via banken där man också betalar sina räkningar.
 

palmen

Moderator
EU 261/2004 lär vara klockrent här. Osäker på ersättningsnivåer dock, beror ju på hur länge sträckan är. Hemförsäkring kan eventuellt ge något extra för hur försenade de blev. Jag har en extra resplus försäkring som ger en del vid försening.
 

flum

Medlem
Gäller verkligen EU 261/2004 paketresor? Min gissning är att man inte kan kräva ersättning. Jag är dock väldigt dåligt insatt.
 
Du ska kräva ersättning av det flygbolag som faktiskt utförde flygningen (dvs. inte av Fritidsresor).

Skadat bagage & försening - Fritidsresor

Här hittar du kontaktinformation till de flygbolag som Fritidsresor använder.

Flygbolagen allmänt - Fritidsresor

Klockrent case.

Var ju inte med själv på resan men har jag förstått dom rätt var det BLX, dvs TUI på vägen dit men det blev Thomas Cook hem.
Så man börjar alltså med att kontakta Thomas Cook? Vad ska man hänvisa till? Hur börjar man liksom med dessa ersättningsprocesser?
 
Last edited:

mylabel

Medlem
Kan bara ge info när det gäller banken, vissa bank(Swedbank) så ingår iaf reseförsäkring också om man betalar direkt via banken/bankkonto.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

JimmyH

Medlem
Ställer denna fråga åt min kusin så tro inte att jag gått och blivit charter trogen. :p
Önskar snabbt svar från de som är insatta i ersättningsfrågor.

Följande scenario:

Resenärer: (2 vuxna + 1 barn)
Bokat hos: Fritidsresor
Resmål: LPA (Chartersemester ink hotell)

Problemet gäller hemresan.

Avfärd från LPA till ARN skulle skett Torsdag 25/8 15.00
Vid 11.00 kom SMS med meddelande om försening men att dom ändå skulle använda inkluderade transfern till flygplatsen.

Väl på flygplatsen kom först besked om försening till 18.00, sedan tämligen omgående meddelande från fritidsresors representant att det helt blivit inställt. Orsak: Tekniska problem med flygplanet.

De blev skickade med buss till ett hotell i Las Palmas, inkl mat & luncher så inga utlägg för detta.
De spenderade Fredagen den 26/8 på hotellet och fick information på ett morgonmöte att de hade blivit bokade på ett flyg dagen efter, den 27/8 klockan 21:30.

Väl 21.30 på Lördag är detta plan också försenat, dock bara 1 timme och 20 minuter..
Framme i Manchester ca 03.00 måste dom gå av planet, ta med sig allt handbaggage och gå igenom säkerhetskontrollen på nytt och gå ombord igen på samma plan som ska vidare till Stockholm. De incheckade väskorna lämnades kvar men de var alltså tvungna att gå av, sedan säkerhetskontroll och på igen.

Framme i Stockholm ca 06.00.

Vad för ersättningar man har man rätt till i detta läge?
Av någon anledning har han lyckats boka resan med bank istället för kreditkort vilket jag tappade hakan över i princip...

Har bekanta som också var med på samma resa så håll oss gärna uppdaterade här hur det går. Gällande betala med bank så var det i alla fall förut så på SEB att försäkringen gällde om du använde samma konton som du har kortet knutet till, har dock inte läst på just nu men värt att kolla upp.

Mvh
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen