Senaste nytt

Conrad Bali går från 5* till 3,5*

Ozz

Medlem
Det är med lite vemod jag skriver detta inlägget eftersom vi verkligen älskat Conrad Hotel på Bali och fortfarande älskar vissa delar av det. Dessa delar håller fortfarande mycket väl 5* men med tanke på alla missar för övrigt som vi inte kan ge mer än 3* och knappt det emellanåt så kommer vi nog inte att återvända hit på ett bra tag, vi ser i stället fram emot nya Hilton Resort som tydligen skall öppna inom kort i området.

Hur kunde det bli så här då? Vi har tidigare bott här två gånger och har varit mycket nöjda, men denna tredje gång har det hänt nåt… Nästan ingen av den gamla personalen är kvar och de få som vi haft kontakt med tidigare suckar bara när vi berättar om alla små misstag som begås dagligen och inte hör hemma på ett lyxhotell som Conrad Bali, förklaringen som vi fått flera gånger är att det är många trainees just nu… Vi har även denna gången blivit uppgraderade till en svit vilket vi självklart är tacksamma för men redan här kommer misstag nummer ett.

Villa Project
När jag bokade denna vistelsen i juni fanns det ingen information om detta villa projektet som pågår just nu granne med svit-poolen. Veckan innan vi åkte kom det upp en ruta på vår bokning att de bad om ursäkt för eventuellt oväsen på dagtid. Cirkelsågar, borrmaskiner och ett frenetiskt hamrande pågår från tidig morgon till sen kväll. Att vår uppgraderade svit ligger mitt emot själva bygget gör ju inte saken bättre och de utlovade arbetstiderna med att de skall sluta såga klockan 17.00 är bara bullshit. Vi brukar ta oss ut och äta vid 20-tiden och nästan varje dag hamras det för fullt när vi lämnar rummet för middag på kvällen. Att ligga och lata sig i solstolarna vid svitpoolen kanske hade funkat bra om dom hade delat ut hörselkåpor eller öronproppar. Nä, det blev att gå till någon av de andra stora poolerna i stället och här kommer vi till nästa irritationsmoment…

VIP Area
När vi på grund av oväsen från byggarbetare tar oss ner till solstolarna som ligger mellan de två barerna vid huvudpoolen och ställer ner vår poolväska (som de för övrigt hade glömt att ställa in på rummet när vi checkade in) så kommer en i personalen och berättar att det numera är VIP area här och att varje solstol kostar 250.000IDR (knappt 200SEK/st) per dag och att det då ingår VIP water och tapas efter klockan 16.00, och att man får tillbaka en del av den summan om man beställer från den ordinarie menyn. Det spelade ingen roll att vi beklagade oss över det oväsen som var vi ”vår pool” eller att vi var HHD, det var dessa regler som gällde. Det blev andra stolar på gräsmattan från den dagen i stället…

Room Service & Minibaren
Vi har beställt frukost på rummet totalt 3 gånger och varje gång dagen efter har dom glömt att lägga in en ny ”Breakfast Meny” på rummet. Menyn fanns inte på rummet heller när vi checkade in utan vi fick ringa och be dem komma upp med den. Minibaren är ett kapitel för sig och nu har det gått så långt att jag går ner till en mini markt på andra sidan gatan och köper mina Coke Zero. Minibaren har blivit påfyllt en (1) gång sedan vi checkade in och vi har påtalat detta för receptionen, loungepersonalen, våran ”kompis” i concierge servicen, samt till favorittjejen i pianobaren. Vid alla tillfällena har denna personal ringt för att se till att kylen fylls på med läsk till dagen efter, vilket inte har skett på 9 dagar nu… Nu skrattar jag bara åt eländet, men det är bedrövligt och synnerligen irriterande på ett 5* hotel.

Restaurangerna
Det finns två restauranger som tilltalat oss tidigare här på Conrad och det är SUKU och i synnerhet Eight Degrees South som varit en favorit sedan tidigare. Vi har ätit 4 gånger på Eight Degrees och 2 gånger på SUKU och det har varit under all kritik vad det gäller servicen vid fyra av dessa tillfällena. Maten har varit ok, men servicen som sagt under all kritik och det är ju inte utan att dom har vett på att ta rejält betalt, räkna med runt 2000SEK (2 pers) för en förrätt, varmrätt och nån flaska vin. Vi brukar börja med att beställa en flaska vitt vin och en flaska sparkling water och vid flera av besöken på båda restaurangerna har vattnet glömts.

Vi har bett om mera bröd på Eight Degrees vilket har glömts vid 2 av 4 tillfällen. Vi har mötts av personal som ifrågasatt att dom skall fylla på våra vinglas. Jag brukar i samband med att jag beställer min varmätt också beställa ett glas rödvin till köttet. Vid flera tillfällen har det inte kommit utan jag har fått fråga efter det efter att varmrätten serverats. Jag kan sitta med mitt rödvin samtidigt som personalen fyller på vitt i hustruns glas och är på väg att även fylla på mer vitt till mig samtidigt som jag dricker rödvin.

Igår när vi käkade på SUKU så beställde vi i vanlig ordning varsin förrätt och varmrätt, det vita vinet serverades tämligen omgående och vattnet glömdes i vanlig ordning. Vi var riktigt hungriga och väntade på förrätten när servitrisen kom och serverade varmrätten… Jag kunde inte annat än att skratta åt eländet och hur mycket hon än ursäktade sig att hon hade glömt förrätten så satt jag där med ett glas vitt vin och en köttbit, jag bad om ett glas cabernet sauvignon, vilket kom när ungefär halva varmrätten var uppäten. DÅ kommer ”fanskapet” och frågar om vi vill ha våra förrätter… NEJ TACK, det är lite för sent. Som kompensation fick vi varsin kula chokladglass som kan tyckas vara en klen tröst på den saftiga notan.


Sammanfattning
Så för att sammanfatta dessa två veckor så är det minsta problemet att vi inte fick nån Conradnalle, det har vi ju två stycken sedan tidigare, men det lär nog inte bli några fler på ett tag. Ikväll blir det middag på närliggande restaurang Prego som ligger i Westin hotel, ca 10 min med taxi. Jag kan också varmt rekommendera Bumbu Bali och Nusa Dua Pizza som också ligger i närheten för den som inte vill slösa bort sina sista slantar på usel service.

För rättvisans skull skall jag också nämna att servicen i loungen och pianobaren är utan anmärkning och just till pianobaren återvänder vi gärna för en flaska vin när vi kommer hem ikväll efter den italienska middagen på Prego.

Kan även tillägga att efter samtal med nån relation manager så har byggjobbarna lagt hammaren på hyllan klockan 17.00 sedan två dagar.

Tack för att ni tog er tid att läsa!
 

bossefin

Medlem
Trist att höra - tack för en utförlig rapport. Missnöjet verkar välgrundat. Just byggarbeten är sånt jag också råkat ut för som "kul" överraskning - kan förstöra upplevelsen på det bästa av ställen, särskilt om man inte kompenserar på något sätt.
 

Ozz

Medlem
Kom precis på en annan typisk händelse som visar personalens inkompetens. Vid första kvällens middag beställde jag en Angus Rib Eye Steak.
Jag beställde i vanlig ordning min köttbit medium rare och när den kommer in är den helt genomstekt.
Självklart påtalade jag detta men förklaringen jag fick var lite överraskande.
(Servitris) - Den är så stor (till ytan) att den måste skäras så tunt och då går det inte att steka den medium rare.
(Jag) - Men varför frågade du hur jag ville ha den stekt då?
(Servitris) - Det är olika från gång till gång hur den ser ut.
(Jag) - Kan du vara snäll och byta ut den mot en MR oxfilé i stället?
(Servitris) - *Suck* Yes Sir, off course.
Behöver jag säga att frugan ätit klart när jag fick min tenderloin medium rare...
 

JacobGBG

Medlem
Mitt besök på Bali för ett par år sedan resulterade lite i samma besvikelse. Från Europa så ser vi ön som som en mycket exotisk destination, men för Australienare så är Bali deras motsvarighet till Gran Canaria/Magaluf, ett mellannivå-resmål dit man åker för att ligga på stranden, klubba runt eller få billig massage. Lokalbefolkningens inställning till turister blir därefter. Jag upplevde det som att det var ett stort gap i kvalitet på hotell, det fanns det som höll hög standard (Orient Express Jimbaran Puri) men sen var det ett långt fall ned till vad som skulle vara 4* (Villa Sarna Ubud).
 

Harnos

Medlem
Tack för din recension, ska dit i november (första gången) och har verkligen sett fram emot vår vistelse på Conrad, får hoppas att bygget är klart och att trainees har fått lite mera erfarenhet tills dess.
Ser att deras general manager läser och svara på TripAdvisor, om du inte redan gjort honom varse om försämringarna så kanske skriva några rader.
 
Toppen