Senaste nytt

Swiss eller SAS i Business på longhaul?

pwah

Medlem
Jag har en awardbokning (Amex 2-4-1) med SAS i business Stockholm-Hong Kong T/R och funderar på att boka om till Swiss med deras 777-300ER på tillbakavägen. Är Swiss business bättre än SAS och är det värt pengarna att boka om? Tacksam för synpunkter och råd.
 

JohanA

Medlem
Jag har en awardbokning (Amex 2-4-1) med SAS i business Stockholm-Hong Kong T/R och funderar på att boka om till Swiss med deras 777-300ER på tillbakavägen. Är Swiss business bättre än SAS och är det värt pengarna att boka om? Tacksam för synpunkter och råd.
I mina ögon är Swiss bättre, men andra parametrar så som direktflyg (om du ska till ARN) och avgångstid spelar också in. Är ARN slutmålet så skulle jag ligga kvar på SAS. Vill du inte förlora en jobbdag, ta Swiss så kan du vara på kontoret dagen efter.

SAS är dagflyg medan Swiss är nattflyg.
 
Jag har en awardbokning (Amex 2-4-1) med SAS i business Stockholm-Hong Kong T/R och funderar på att boka om till Swiss med deras 777-300ER på tillbakavägen. Är Swiss business bättre än SAS och är det värt pengarna att boka om? Tacksam för synpunkter och råd.
Kostar ju både mer pengar och mer poäng. Jag skulle säga nej. Jag gillar sas nya business. Enda lotteriet är personalen, det brukar dock lösa sig med ett leende och genom att uppvisa trevlig attityd själv.
 

jerixon

Medlem
Skulle inte heller byta, föredrar dessutom dagflyg =)
Nya SAS business ära bra, och jag tycker stolen är bland de bättre i business jag testat.

Kostar ju både mer pengar och mer poäng. Jag skulle säga nej. Jag gillar sas nya business. Enda lotteriet är personalen, det brukar dock lösa sig med ett leende och genom att uppvisa trevlig attityd själv.
 

palmen

Moderator
Personligen tycker jag sas Business är mycket bättre än swiss, gillar inte deras stol och minimala utrymme och total avsaknad av förvaring.
Att dessutom betala 40k mer poäng och ca 2000 kronor för swiss gör det till en no brainer enligt mig.
Det enda swiss kanske är lite bättre på är maten och troligtvis vinerna (dricker inte vin så kan inte avgöra). Utöver det vinner SAS på alla punkter i min bok.
 

JacobGBG

Medlem
Jag sitter precis och researchar detta för en Asien-resa nästa år. Av allt jag kan se så är den hårda produkten i SAS nya Business överlägsen den du kan uppleva på de kärror där du kan räkna med att hitta LX award-säten.

Sen så är ju också frågan om du ska vidare i Asien någonstans. För 40k extra för en Star Alliance award så kan du lägga på ett par segment (in/ut) t.ex. så är HKG ett av de få platser SQ har bra availability från.
 

JohanA

Medlem
Jag sitter precis och researchar detta för en Asien-resa nästa år. Av allt jag kan se så är den hårda produkten i SAS nya Business överlägsen den du kan uppleva på de kärror där du kan räkna med att hitta LX award-säten.

Sen så är ju också frågan om du ska vidare i Asien någonstans. För 40k extra för en Star Alliance award så kan du lägga på ett par segment (in/ut) t.ex. så är HKG ett av de få platser SQ har bra availability från.
Att SAS nya hårda produkt i business class är överlägsen ditot på Swiss är väldigt starkt.
Hamnar man på tronsäte på LX slår det SAS medan hamnar man på fönstersäte i parsäte på Swiss sitter man riktigt illa (relativt, det är ju ändå business....)

Konklusionen jag vill dra är att det är fantastiskt roligt att det numera finns så många bra alternativ i business till Asien. Allt efter tid, tycke och smak finns det något som passar alla!
 

Stenis32

Medlem
Hårda produkten i Business på SAS är ju knappast överlägsen Swiss Business på 777:eek:r. Swiss A340 suger däremot i jämförelse med SAS. Swiss A330 snäppet bättre än A340. På 777:eek:rna finns det mycket mer förvaring mot Airbusarna.
 

JacobGBG

Medlem
Att SAS nya hårda produkt i business class är överlägsen ditot på Swiss är väldigt starkt.

Hårda produkten i Business på SAS är ju knappast överlägsen Swiss Business på 777:eek:r. Swiss A340 suger däremot i jämförelse med SAS. Swiss A330 snäppet bättre än A340. På 777:eek:rna finns det mycket mer förvaring mot Airbusarna.

Notera citat från mitt tidigare inlägg "Av allt jag kan se så är den hårda produkten i SAS nya Business överlägsen den du kan uppleva på de kärror där du kan räkna med att hitta LX award-säten."

För trådstartaren är detta högsta aktuellt, ej en generell jämförelse.
 

JohanA

Medlem
Notera citat från mitt tidigare inlägg "Av allt jag kan se så är den hårda produkten i SAS nya Business överlägsen den du kan uppleva på de kärror där du kan räkna med att hitta LX award-säten."

För trådstartaren är detta högsta aktuellt, ej en generell jämförelse.
När man använder EuroBonus och bokar award så kan man boka på alla flyg med business på Swiss, det är Swiss förstaklassaward som inte går att boka med EuroBonus.
 
Toppen