Senaste nytt

Sol utan Zika Januari 2017? Första BusinessClass?

Airman

Medlem
Hej!

Jag tar (om jag inte klantar mig på tentan) läkarexamen i mitten av januari 2017. Efter många, långa år är det snart dags att fira och jag hade tänkt att åka med min ganska nyblivna fru till något soligt ställe i business class. Hade tittat på ok businessbiljetter till Bangkok, vilket var det jag har råd med även om det finns roligare destinationer. Och så kom Zika och gjorde storartad entré genom att plötsligt vara farligt. Och spred sig nästan överallt där det är varmt i Januari.

Vad jag/vi är ute efter är biljetter till Zikafritt område, som är relativt soligt/varm i Januari. Områden där myggorna som sprider Zika inte finns är i princip södra Australien, Nya Zeeland, kanske Sydafrika, eventuellt allra södraste spetsen av Sydamerika, ev. Kanarieöarna och Madeira.

Hade varit jättekul med Nya Zeeland. Dock är businessbiljetter svindyra.

En mellanlandning på någon dag i t.ex. Singapore är helt ok, trots Zikarisk, då vi skulle kunna vara inomhus på restauranger/museum/gallerior etc.

Väldigt tacksam för tips/råd!

Zikainfo för den intresserade:

Current Zika transmission

  1. Varifrån vill du börja din resa? Stockholm (eller någonstans i Europa dit man kan ta sig billigt)
  2. Var är din destination? Sol med väldigt låg Zikarisk, ex: Nya Zeeland, Södra Australien, Sydafrika
  3. När vill/behöver du resa ut? Tidigast 15:e Januari 2017, ok 3, 4 dagar senare
  4. När vill/behöver du komma hem? Senast hemma 30:e Januari 2017
  5. Hur länge vill du vara borta? ca 1 - 2 veckor
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  7. I vilken kabinklass? Business, OK med ekonomi del av sträckan om nödvändigt/möjligt. Vill prova första business med "riktig" hårdvara/service en bit i alla fall! Dvs. lie-flat-säten, ej vinklade och nån ok lounge (ej kräsen, som sagt första business och aldrig varit i lounge)
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Gärna Star Alliance om möjligt, dock ej Turkish, frun säger: Inte Malaysian i alla fall.
  9. Vad är din budget? (per person) 15.000/person, eventuellt töjbart uppåt några tusenlappar, fast definitivt under 20.000/person.
  10. Vad är det viktigaste för dig? Zikafritt resmål. Allra helst Nya Zeeland (ser svårt ut med budgeten). Gärna en rolig businessupplevelse, dock ej kräsen mer än att jag vill ha lite-flat utan vinkel. OK med att åka bara delsträcka i business om det går på något sätt och på så sätt komma in under 15.000/p
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Gärna stopp någon dag/ett par dagar i storstad, ex: Singapore, gärna i så fall på vägen hem.
Tack för ett härligt forum! Är alltid kul att titta in här och läsa om upplevelser och hitta deals. Vet att min förfrågan kanske är svår, men kanske någon har något bra tips ändå? Jag har sökt med google flights flera dagar i sträck och letat deals på nätet. Blir dock superkrångligt när jag försöker kombinera economy/business och liknande.

Just nu funderar jag på backup Kanarieöarna Med SAS Plus för att avboka om det blir drabbat, men inte riktigt var jag var ute efter vad gäller "riktig" business :/

*Håller tummar för mirakel och tackar på förhand* :)
 

Airman

Medlem
Om du nu kan skjuta på resan till mars istället, så kommer du för under 15000SEK business T&R till Honolulu, och det är ju zikafritt :) Dock måste du flyga till Belfast själv för att ta flyget, men det känns som om det passar din budget.

Se [Business class] Belfast-USA (inkl. Hawaii) T/R, Star Alliance JV, från 1.085 GBP inkl. skatter | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Tack för tipset. Tyvärr kan jag inte skjuta på resan. Har dock sett dealen tidigare, verkar väldigt intressant om datumen hade passat... Frågan är också om Hawaii kanske ändå är i farozonen...
 

Senator

Moderator
Tack för tipset. Tyvärr kan jag inte skjuta på resan. Har dock sett dealen tidigare, verkar väldigt intressant om datumen hade passat... Frågan är också om Hawaii kanske ändå är i farozonen...

Vad jag minns så är Hawaii myggfritt, men det kan ha varit fel uppfattat..
 

muukav

Medlem
Myggor finns tydligen på Hawaii. Var ett utbrott av Dengu-feber 2015. Minns dock inte att jag såg någon.. men ute i buschen finns det säkert.
 
Toppen