Senaste nytt

Inte flyga första (inrikes) benet på award?

seat56f

Medlem
Situation: 2-4-1-bokning för 2 personer, ARN-xxx (utrikes), där den ena personen behöver ansluta inrikes till ARN först.

Eftersom inrikes anslutning ingår i poängkostnaden skulle det vara fint att få in den flighten på bokningen (yyy-ARN-xxx), men när ena personen kommer att checka in på ARN och inte yyy så kan det bli problem?

Egentligen ser jag inte hur det skulle funka, men jag har för mig att jag läst i en tråd om hidden-city-ticketing (även om det här var annorlunda - man hoppar över första och inte sista benet) att SAS inte avbokar resten av rutten om man hoppar över ett första inrikes ben på en biljett - men jag kan inte hitta den tråden. Någon som har koll?
 

Dr. Miles

Expert
Situation: 2-4-1-bokning för 2 personer, ARN-xxx (utrikes), där den ena personen behöver ansluta inrikes till ARN först.

Eftersom inrikes anslutning ingår i poängkostnaden skulle det vara fint att få in den flighten på bokningen (yyy-ARN-xxx), men när ena personen kommer att checka in på ARN och inte yyy så kan det bli problem?
Ja, det blir problem.
Om du skippar en flight på en bonusresabokning så resten av bokningen kommer att bli annullerad.
 

palmen

Moderator
Försök inte ens, det kommer bli tråkigt med makulerad biljett. Din vän får helt enkelt skaffa en separat resa till Arlanda eller så får du åka dit så ni startar på samma ställe.
Hoppa över en flight är inte möjligt på bonusresa och med 2-4-1 måste ni flyga samma flighter.
 

NotRyan

Medlem
Ja, det blir problem.
Om du skippar en flight på en bonusresabokning så resten av bokningen kommer att bli annullerad.
Det är möjligt att 2-4-1 strular till det när bägge startar på olika platser, men jag kan inte se att bonusresa skulle vara undantagen generellt från regeln att man kan hoppa över det första domestic-benet i en utrikesresa...

I första fallet (när hela utresan är outnyttjad) är det helt klart tillåtet, och i andra fallet står det inget om att det INTE skulle gälla bonusresor.

Coupon sequence rule
Full and sequential use of flight coupons:
The ticket is not valid if the first coupon has not been used.
The coupons must be used in the sequence provided in the ticket, if not used in this order, honouring will not be made.

Exceptions
If all flight coupons for the outbound travel are completely unused, the flight coupons for the inbound travel can be used. This is valid for SK/117 documents on SAS operated flights, including wetlease, in below cases.

  • For SK public fares within Europe, domestic fares included
  • All fares originating in Denmark
  • EuroBonus award tickets


Boarding at an intermediate domestic point in connection with international travel
Passenger holding SK/117 document is allowed to board at a domestic intermediate point within DK, NO, SE and FI. Domestic sector may be on both marketing and operating SK flights. International sectors must be on SK operated flights.

Example:
Passenger holding SK/117 document HAU SK OSL SK NYC:
Passenger calls and asks if he can board in OSL without any extra charge:
No ticket reissue needed but flight HAU-OSL must be cancelled.
No refund of unused sector HAU-OSL permitted.
Passenger checked-in for the whole journey but wants to board in OSL:
Cancel the domestic flight and make a new check-in OSL-NYC.
 

Nystrom

Medlem
Varför göra något enkelt när det går att komplicera till det alldeles enormt? Ta bonusresan från den ort alla passagerare reser gemensamt ifrån och lös separat anslutningsbiljett för de som behöver detta. Dessa går att knyta samman med bonusresan förutsatt att man åker med SAS
 

seat56f

Medlem
Tack, @NotRyan, det var det undantaget jag hade sett nånstans men inte för mitt liv kunde hitta referensen till.

@Nystrom, att inte behöva betala anslutningsresan när den faktiskt ingår i awardpriset är ju en anledning att "komplicera till det". Dessutom har jag inte sett nånstans att man kan kombinera revenue+award-biljett till en bokning, vilket skulle vara rätt skönt om det strular med anslutningen och man missar ett flyg.
 
Toppen