Senaste nytt

Vilka visum bör inte finnas i passet för att komma in i landet?

Hej allihopa,

Jag har ett antal pass som jag idag enbart använder för säkerhets skull samt för att ha ett pass om visumansökningar drar ut på tiden.

Än så länge har jag inte haft några direkta problem men jag funderar på vilka kombinationer med visum man ska försöka hålla sig till för att inte råka ut för problem?

Jag menar att ha Visum till Iran när man ska åka till Israel? Eller Nord Korea när man ska till Syd Korea eller USA?

Vilka är No No? Vilka spelar inga roll för en svensk?
 

agehall

Medlem
Vilka spelar inga roll för en svensk?
De flesta.

Det är extremt få länder där detta är ett problem för oss svenskar. Iran och Israel har jag hört ska vara problematiskt, men jag vet ingen som faktiskt har testat, så det kanske bara är en skröna numera. Jag vet att många säger att det inte går att åka till Pakistan och Indien med samma pass, men det går (även om det kanske inte är att rekommendera!).
 

Heja

Medlem
Jag känner en som sade att hon var tvungen att skaffa ett nytt pass för att kunna bli insläppt i Förenade Arabemiraten på grund av en israelisk stämpel i passet. Dock vet jag inte om det verkligen stämmer, för googlar man på det ser det inte ut som att det skulle vara några problem.
 
Jag känner en som sade att hon var tvungen att skaffa ett nytt pass för att kunna bli insläppt i Förenade Arabemiraten på grund av en israelisk stämpel i passet. Dock vet jag inte om det verkligen stämmer, för googlar man på det ser det inte ut som att det skulle vara några problem.

Hörde senast idag att en iransk stämpel i passet också kan göra det svårt att komma in i UAE.
 

Kricka

Medlem
Vid senaste besöket i Israel fick man ett separat "inresekort" men ingen stämpel
i passet varför det inte bör vara ett problem att besöka UAE etc.
 

AlexS

Medlem
Nordkorea ger visum som ett separat papper (som man inte får behålla när man lämnar landet) och stämplar inte något i passet heller, så det ger inga problem passmässigt.

Har fått visum till nordkorea och fick en klassisk inklastrad lapp i passet. Ser inga problem med det. Inte heller verkar det vara problem åt andra hållet, har inte fått någon info om att de bryr sig om någon viss stämpel.

Stämplade in mig i Irak tidigare i år, och det gör att jag inte kan få USA visum direkt (via nätet ellet hur man nu som svensk kan göra den enkla vägen, utan måste besöka ambassad osv.)
 
Toppen