Senaste nytt

Uppgradering på South African Airways

Moco

Medlem
Är det någon som har koll på hur många platser som i snitt släpps för *A uppgraderingar på SAA's långlinjer?

Har kajkat runt på dessa nu några gånger och det går aldrig att uppgradera med poäng, oavsett framförhållning. Cash går, men då är det billigaste £895 eller $1180. Kabinen verkar gå halvtom mest hela tiden...
 
Är det någon som har koll på hur många platser som i snitt släpps för *A uppgraderingar på SAA's långlinjer?

Har kajkat runt på dessa nu några gånger och det går aldrig att uppgradera med poäng, oavsett framförhållning. Cash går, men då är det billigaste £895 eller $1180. Kabinen verkar gå halvtom mest hela tiden...

Hur försöker du uppgradera? Vad har du för program - är det South African Airways Voyager eller är det SAS EuroBonus @Moco ?
 

RobHK

Medlem
Lyfter denna tråd då jag funderar på att göra en resa mellan HKG och JNB, någon med erfarenhet?

Har också en följdfråga om EB intjäning, när jag går in för att boka resa via SAA:s hemsida, är det högst oklart vilken bokningsklass man får. Dessa spelar ju väldigt stor roll då vissa bokningsklasser har 100% EB intjäning och resten 25%. Någon som vet hur man får fram bokninsklassen på SAA:s hemsida eller annat vis?

Skulle mest resa SAA pga något bättre pris vid transfer vidare till Kapstaden och EB intjäning. Alternativet är Cathay Pacific som lite dyrare, men känns betydligt säkrare (och inga EB poäng). Är lite flygrädd och skeptisk till att flyga med okända bolag..
 

Moco

Medlem
Lyfter denna tråd då jag funderar på att göra en resa mellan HKG och JNB, någon med erfarenhet?

Har också en följdfråga om EB intjäning, när jag går in för att boka resa via SAA:s hemsida, är det högst oklart vilken bokningsklass man får. Dessa spelar ju väldigt stor roll då vissa bokningsklasser har 100% EB intjäning och resten 25%. Någon som vet hur man får fram bokninsklassen på SAA:s hemsida eller annat vis?

Skulle mest resa SAA pga något bättre pris vid transfer vidare till Kapstaden och EB intjäning. Alternativet är Cathay Pacific som lite dyrare, men känns betydligt säkrare (och inga EB poäng). Är lite flygrädd och skeptisk till att flyga med okända bolag..

Det brukar framgå ganska tydligt när du klickar dig framåt i bokningsdialogen. Dock generellt sett svårt att uppgradera från econ till business med EB-poäng. De släpper i princip inga platser...

I övrigt är SAA inget "okänt" bolag. Jag har personligen inget att klaga på, utan tycker att de håller en riktigt bra nivå. Om du inte förväntar dig något överdådigt tror jag inte att du kommer att bli missnöjd. Utan insyn i bolaget kan jag bara konstatera att de har ett gott renommé och god säkerhetsrating.
Servicen är också bättre än t.ex. SAS. Mellan JNB och CPT är det ju ofta widebody och full service.
 
Last edited:

Alf

Medlem
Jag håller med @Moco att SAA är ett relativt bra flygbolag att åka med. Nu har jag bara åkt i bussines med dessa och där har servicen alltid varit bra. Dom brukar ha mycket bra vin som serveras. SAA är ett av de mycket få afrikanska bolag jag överhuvudtaget skulle åka med om man ser säkerheten som en viktig parameter, vilket jag alltid gör.
 

RobHK

Medlem
OK, tack grabbar, men det framgår tyvärr inte vilken bokningsklass man får. Står bara Base Fare: SLSX1YHK

Ska man tolka det som Y? Eller kanske S/L?
 

NyfikenGrau

Medlem
När jag bokat South African har första bokstaven i fare base alltid varit bokningsklassen, i ditt fall alltså S. Kan det stämma?
 
Toppen