Senaste nytt

Tips på trevlig båt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Palazzi

Medlem
Nu när vi redan gått igenom allt från bilar till privatflygplan tänkte jag att ni skulle kunna rekommendera mig någon trevlig båt i storleksklassen -27fot.

Kraven är:
- Det ska vara en motorbåt (sportigare modell är att föredra).
- Föredrar inombordare, men här kan jag kompromissa
- Helst ingen modell som designats av Hermes och kostar 8miljoner för 22 fot:p (vi säger max 1miljon)

Vet att vi har minst en sjökapten ibland oss iaf, så lite sjövana finns ju troligen på forumet :).

Bara att posta rekommendationer! :cool:
 
Last edited:

GOTATH

Medlem
Vet inte om jag ska känna mig träffad :rolleyes:

Kan tipsa om Norsafe 655 MAKO Jet.Norsafe Vattenjet-driven och går i ca 30 knop. Har en sådan ombord nu och den är vansinnigt rolig att köra! Sen vet jag inte om det är en så bra fritidsbåt:p. Vi använder den för att plocka upp människor i vattnet. Den är även SOLAS-godkänd.
 

Palazzi

Medlem
Vet inte om jag ska känna mig träffad :rolleyes:

Kan tipsa om Norsafe 655 MAKO Jet.Norsafe Vattenjet-driven och går i ca 30 knop. Har en sådan ombord nu och den är vansinnigt rolig att köra! Sen vet jag inte om det är en så bra fritidsbåt:p. Vi använder den för att plocka upp människor i vattnet. Den är även SOLAS-godkänd.

Känn dig träffad!:D

Bra tips, men hade gärna sett något jag inte behöver gömma i hamnen:p

Jag är väl inte riktigt på rätt forum med denna fråga, men vägrar titta på andra forum! ^^

Jag kanske får leta vidare på egen hand:)
 

GOTATH

Medlem
Hehe:D Konstigt nog är fritidsbåtar inte min starka sida. Tycker mest att de ligger i vägen när man kommer med en lite större båt:p
 

Palazzi

Medlem
Hehe:D Konstigt nog är fritidsbåtar inte min starka sida. Tycker mest att de ligger i vägen när man kommer med en lite större båt:p

När jag sökte till universitetet (rätt många år sedan nu) så hade jag sjökapten som andrahandsval:) Om jag hade valt den linjen istället kanske jag också velat ha bort de där nedrans småbåtarna!:D Jag tävlade internationellt i utförsåkning i många år, och då ville jag iallafall ha bort alla som åkte snowboard:p
 

Porsan

Medlem
Skulle säga att det beror ganska mycket på hur pengar man ska lägga, men jag har alltid gillat Finska Targa, bland de bättre båtarna i sjön men dyra. Gillar även Sea Ray om man vill ha något vräkigare, men som sagt det beror på plånboken, en båt i den storleken kan kosta hur mcyket som helst.

Norsafe är bra när det kommer till search and rescue men inget man glider runt i en varm sommardag, dessutom så är dom väldigt dyra.

/Anders
 

Palazzi

Medlem
Skulle säga att det beror ganska mycket på hur pengar man ska lägga, men jag har alltid gillat Finska Targa, bland de bättre båtarna i sjön men dyra. Gillar även Sea Ray om man vill ha något vräkigare, men som sagt det beror på plånboken, en båt i den storleken kan kosta hur mcyket som helst.

Norsafe är bra när det kommer till search and rescue men inget man glider runt i en varm sommardag, dessutom så är dom väldigt dyra.

/Anders

Den där targan var inte alls dum, speciellt 23.1!:)

Sea-ray föll mig inte riktigt i smaken....kändes lite väl mycket amerikansk, med kantiga linjer och gälla färger. Då hade jag kanske hellre köpt en Glastron. De ser ut som Sea-ray, men är riktigt billig! Glastron MX185 med 135hp Mercruiser (inklusive durkmattor & kapell) kostar 230.000kr ny, vilket verkar helt otroligt. Lite mer än så får man kanske räkna med om man ska ha en rolig båt :). Säg max 1 miljon (gränsfall för minsta targan).
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Min personliga favorit är Chris Craft Corsair 28. En riktigt snygg båt. Inombordare. Sportig. Hög kvalitet. Går att hitta lätt begagnad för strax under miljonen. Har inte råd själv men drömma kan man ju alltid :)
Chris Craft Corsair 28 Heritage Edition 05 | Stockholm | Blocket

Den där har jag sett live i Stockholm, den är fin! :).

Om man hade fått välja utan ekonomiska barriärer hade det blivit en båt i samma stuk, Riva Iseo.

2.7milj

Om det är den här typen av båtar du gillar har jag ett hett tips (kanske det som känns mest aktuellt för mig också...):

Turkiska Yuka 580, som handbyggs, är en riktig läckerbit! Finns några till salu här i Italien.. Nypris 550.000kr.


Storebror, Yuka 700, har fått riktigt bra omdömen i olika tester. 580 är ny för säsongen, så inte sett några tester på den än. Yuka 700 Classic: head-turning style from Turkey - uk.boats.com
 
Last edited:

ACervin

Medlem
Det är väldigt billigt i Sverige just nu. Har en kompis som är båtmäklare och marknaden är riktigt trög. Vilket gäller medelhavsländer och Irland också (och kanske i ännu högre grad med tanke på ekonomien i dessa länder samt dom höga kostnaderna för båtplats). Däremot har inte alltid säljarna förstått att man kanske får 60% av vad man skulle fått för några år sedan. Så köper du begagnat finns goda möjligheter att pruta. Skall du ha båten i Sverige eller Medelhavet? Fiske eller sol? Sova över eller bara dag turer? Diesel eller bensin? Trailerbar eller båtplats? Hör av dig om du är seriöst intresserad så kan jag förmedla bra kontakter
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen