Senaste nytt

Amex Reward - när blir poängen tillgängliga på SAS-sidan?

Jag behöver några poäng till för att göra en spännande bokning och trodde att Amex Reward-poängen skulle ha kommit igår. De gjorde de inte. Anledningen till att jag trodde mönstret skulle upprepa sig. I mitt kontoutdrag på SAS-sidan står det:

11 jul 2016 = måndag mitt i månaden
13 jun 2016 = måndag mitt i månaden
16 maj 2016 = måndag mitt i månaden
11 apr 2016 = måndag mitt i månaden
14 mar 2016 = måndag mitt i månaden
15 feb 2016 = måndag mitt i månaden
18 jan 2016 = måndag mitt i månaden

Men poängen kanske kommer retroaktivt? Alltså, att de sätts in i efterhand när man betalat fakturan?Har aldrig tänkt på när poängen sätts in, men just denna månad är jag lite het på gröten... Någon som har koll?
 
Jag behöver några poäng till för att göra en spännande bokning och trodde att Amex Reward-poängen skulle ha kommit igår. De gjorde de inte. Anledningen till att jag trodde mönstret skulle upprepa sig. I mitt kontoutdrag på SAS-sidan står det:

11 jul 2016 = måndag mitt i månaden
13 jun 2016 = måndag mitt i månaden
16 maj 2016 = måndag mitt i månaden
11 apr 2016 = måndag mitt i månaden
14 mar 2016 = måndag mitt i månaden
15 feb 2016 = måndag mitt i månaden
18 jan 2016 = måndag mitt i månaden

Men poängen kanske kommer retroaktivt? Alltså, att de sätts in i efterhand när man betalat fakturan?Har aldrig tänkt på när poängen sätts in, men just denna månad är jag lite het på gröten... Någon som har koll?
När poängen kommer in har ingenting att göra när man betalar fakturan. Det brukar ta några dagar efter att poängen har dragits från Amex tills de är inbokade på Eurobonuskontot.
Vad har du för brytdatum på fakturan?
 
Fakturabrytdatumet är alltid ungefär en vecka före lön. Det som är konstigt är att mönstret verkar brutet - dvs att poängen enligt mina sidor på SAS:s Eurobonus kontoaktivitetssida inte följer tidigare poängöverföring, dvs "måndag mitt i månaden".

Min gissning skulle vara att poängen kommer in i efterhand och att datumet som står inte stämmer med verkligheten. Senast fick jag (enligt kontoaktiviteten) poäng måndagen den 11 juli, men hade jag loggat in (och tittat noga) den dagen kanske inte poängen faktiskt fanns på kontot det datumet utan först senare. Typ 15 juli eller liknande. Skulle det vara så tycker jag att det utskrivna datumet är vilseledande eftersom de ju inte kom in och kunde användas då (utan först senare). Jag fortsätter att bevaka kontot och rapporterar när poängen kommer...
 

JacobG

Medlem
Jag har också noterat att det datum som anges i Eurobonus kontoutdrag ofta är bakdaterat. Dvs att även om det kommer att dröja till slutet av veckan innan du ser poängen kan det säkerligen stå 15/8 på transaktionen. Precis som Jakob skriver har det inte med att göra när du betalar fakturan.
 
Nu fick jag poängen!

Står "15 aug 2016" och "Extra Points 14 327"

men det var först idag (vid 20-tiden) som jag faktiskt fick mina poäng.

Alltså, gå inte på datumet utan datum + 1 verkar vara det som gäller om du behöver poäng!
 
Toppen