Senaste nytt

Airline Sikkerhet

Chris.jones

Medlem

fcx

Medlem
Automatiskt lås på bagagehyllorna när "fasten seat belt" eller vid nödfall kanske bör installeras, för säkerhets skull.
Då blir det stopp för att folk försöker få upp luckorna istället. I en nödsituation tänker alla inte rationellt. Det handlar om chock, inte illvilja.

Vill man förhindra att en evakuering fördröjs på grund av handbagage så måste man minska mängden handbagage i kabinen. Att göra som exempelvis SAS gör med CRJ:er, att större bagage lämnas och hämtas vid flygplansdörren, skulle lösa det, och många andra, problem.
 
  • Gilla
Reactions: Pho
Då blir det stopp för att folk försöker få upp luckorna istället. I en nödsituation tänker alla inte rationellt. Det handlar om chock, inte illvilja.

Till viss del, men jag tror att en hel del gör det av egoism, att de inte kan tänka sig lämna sin väska. Och så får man bort oskicket att försöka ta ur väskor så fort hjulen slagit i backen. Se hur många som bryr sig när ett brandlarm går på kontoret. Tror att en hel del stannar kvar, eller suckar och långsamt går därifrån. De flesta troligen inte av någon apati orsakas av chock.

Edit: Och i artiklarna nämns att väskor med hjul har vassa kanter och kan förstöra evakueringsrampen, så att låsa håller ju åtminstone de väskorna från ramperna.
 

Hachans

Medlem
Minska mängden tillåtet bagage i kabinen (häromdagen fick min lilla ryggsäck och jacka flytta på sig bara för att någon skulle trycka upp sin gigantiska väska, cabin crew sa inte var de flyttade mina grejer vilket jag gjorde en poäng av när jag sen fick leta efter prylarna), uppmuntra folk att checka in väskorna och förbättra bagagehanteringen så att folk har mindre problem att checka in väskorna vore toppen.
 
  • Gilla
Reactions: Alf
Toppen