Senaste nytt

Vilken hotellkedja är bäst för internationella resor?

SK9269

Medlem
Inom Sverige tycker jag att Scandic är den bästa hotellkedjan. Deras bonusprogram är hyfsat okej och de har framför allt väldigt många hotell på väldigt många orter till ett hyfsat pris och deras avbokningsregler är väldigt bra. I Stockholm är det de som har flest hotell vilket gör det lättare att hitta ett rum hos dem där varje gång jag är där på jobb.

Näst efter Scandic tycker jag att Choice hotels är bäst i Sverige. De har också många hotell, men det har alltid varit svårare för mig att hitta rum hos dem i Stockholm. Deras avbokningsregler är också väldigt bra men de är dyrare än Scandic, speciellt i Stockholm. De få gånger jag har bott hos dem så har det dock oftast varit finare hotell än de Scandichotell jag har bott på. Deras bonusprogram är också hyfsat okej.

Men vilket/vilka hotellkedjor är bäst för internationella resor om man resonerar på liknande sätt? Finns det någon hotellkedja som är bra globalt? Eller finns det några som är bättre på olika delar av världen? Jag har rest för lite internationellt (förutom rena charterresor då förstås) för att själv kunna svara på den frågan så det skulle vara intressant att höra era åsikter om det här och kunna dra nytta av dem.

Oftast försöker jag hålla mig till en hotellkedja och ett flygbolag för att kunna ligga på topp i deras bonusprogram hela tiden och då ska det förstås hest vara de som erbjuder den bästa kombinationen av i första hand tillgänglighet och service och i andra hand också pris.
 

agehall

Medlem
Om du tycker Scandic är bra, så behöver du nog inte oroa dig utomlands om du håller dig till de större kedjorna.. :)

Är det någon speciell del av världen du tänker på? Utbudet från olika kedjor varierar en del, så en ganska viktig komponent är att fundera på vart man kommer att resa. Själv föredrar jag Radisson eller SPG, men tyvärr är det rätt ont om dessa där jag reser mest just nu, så det blir ofta olika fristående hotell.
 

Concorde

Founding Member
Marriott finns i princip över hela världen. Man har hotell i budget till 5 stjärnig klass. Courtyard finns i Stockholm och är deras mellanklass variant. Har aldrig haft en dålig upplevelse på Marriott, priserna är ofta ok, sängarna bland det bästa i branschen. Som Elite (Guld/Platinum) har jag konsekvent blivit uppgraderad till Club level. Frukosten brukar vara bra.

IHG (Intercontinental Hotels Group) är också en favorit. Framförallt hotellen Intercontinental samt Crowne Plaza. Holiday Inn ingår i IHG. Finns också globalt, dock inte i Sverige.

Hilton.

SPG (Sheraton, Westin, W etc.) som agehall nämner.
 

SK9269

Medlem
Är det någon speciell del av världen du tänker på?

Nej, jag tänker mer generellt. Men precis som du säger så tror jag också att det kanske är bättre att satsa på mer än en hotellkedja beroende på var man ska. Marriot och Hilton är två som jag direkt kommer att tänka på när jag tänker på globala hotellkedjor men jag har för lite erfarenhet av dem och vet inget om deras bonusprogram, avbokningsregler m.m. så jag kan inte säga om det är någon av de som man borde satsa på eller om det finns bättre alternativ.
 

SK9269

Medlem
Marriott finns i princip över hela världen.

Ja, Marriot, förutom Hilton, är också de jag tänker på när jag tänker på globala hotellkedjor. Jag har bott på Marriot vid ett tidigare tillfälle, i Hua hin i Thailand, och det var lyxstuk på det hotellet, ett av de finaste jag bott på, men det var charter så jag har ingen erfarenhet av att boka direkt hos dem och vet inget om deras bonusprogram. Vet du något mer om avbokningsregler och om bonusprogrammet är hos någon av de hotellkedjor du räknar upp? Och är det någon av dem som är bättre i vissa världsdelar än andra? Ju mer globalt desto bättre förstås för då är det lättare att hålla sig till en kedja och bo många nätter hos dem.
 

agehall

Medlem
Avbokningsregler brukar typiskt sett bero mer på vilken rate du bokar med. Normalt sett är det dock inga problem att avboka 24h före ankomst och vissa har ännu kortare varsel.

Bonusprogrammen har lite olika fördelar hos alla kedjor. Enligt mig spelar det ingen större roll vilket man väljer, det är ungefär samma sak i slutändan. Det är viktigare att försöka hålla sig till en och samma kedja hela tiden.
 

Concorde

Founding Member
agehall är korrekt. Fokusera på en av kedjorna för att uppnå elite status. Flyger till NYC på söndag och har en vecka på Intercontinental. Taxan ligger på ca. 250USD inkl. skatter & avgifter. Pris via corporate rates, normal ca. 400USD inklusive.
Då får jag double upgrade (= junior svit), fri minibar, late check-out mm.
 

agehall

Medlem
Det ska tydligen pågå ett utbrott i NYC, men jag vet inte om det är något att oroa sig så värst för. Om man bor på ett bättre hotell, så ska risken att drabbas vara minimal, men det finns alltid en chans att den som bodde i rummet innan dig tog med sig ovälkomna gäster som dröjde sig kvar lite extra...
 

Bamsefar

Medlem
Min priolista (om man nu kan kalla det prio) är ungefär som Concorde:

1) Four Seasons
2) Marriot
3) Intercontinental
4) Sheraton

Four Seasons nackdel är, utöver hutlössa priser, att man inte har något förmånsprogram. Därimot, om man skall boka ett Four Seasons hotel så rekommenderar jag STARKT att ni gör det via deras "PP" (Prefeard Partner), och i Sverige så är det Travel Beyond:
Travel Beyond - Exklusiva och skräddarsydda resor, hotell och kryssningar

Om man bokar, och betalar, via PPn - dvs Travel Beyond - så ingår frukost och upgrade om det finns plats. Synnerligen trevligt ;-)

Men om någon frågar vilket hotel i världen jag gillar mest (dvs bott på, finns säkert andra hotel som är bra), så är svaret:
The Sukhothai Hotel, Bangkok Thailand - Luxury 5 Star Hotel
 
Toppen