Senaste nytt

SK0794 Inställt Nice-Köpenhamn, Vad gäller?

Hej,

Jag skulle flugit klockan 11:15 med sk794 och sedan vidare till GOT med SK1444, framme i GOT kl 18:00, men sk794 blev inställt och istället blev jag ombokad till LH1065 till Frankfurt kl 19:05 och sedan Frankfurt till GOT och landar kl 23:05 ikväll.

Jag är EBG och har SAS Amex Elite Card.

Med bakgrund till den historia så undrar jag följande.

Jag har 3 st incheckade väskor med SAS varav 2 st är golfbagar. Detta får jag gratis med tanke på min EB-status. Dock så får jag ej det på Lufthansa, min fråga är nu hur jag ska göra? Ska jag kräva att SAS bokar in det på bokningen eller ska jag betala på flygplatsen och sedan visa kvittona för SAS? För jag måste väl få med mig allting på flyget utan kostnad?

Ersätter Amex mig för kostnader jag kommer ha på Nice flygplats iform av Mat, Dryck osv. Isf till vilket belopp?

SAS får jag ju ta upp kampen med gällande förseningen och EU lagen antar jag.

Tack på förhand.

Admin får gärna flytta tråden om ni anser att den ligger fel!
 

agehall

Medlem
Jag har 3 st incheckade väskor med SAS varav 2 st är golfbagar. Detta får jag gratis med tanke på min EuroBonus-status. Dock så får jag ej det på Lufthansa, min fråga är nu hur jag ska göra? Ska jag kräva att SAS bokar in det på bokningen eller ska jag betala på flygplatsen och sedan visa kvittona för SAS? För jag måste väl få med mig allting på flyget utan kostnad?

Jag hade checkat in dem och tagit kostnaden på plats för att sedan begära tillbaka beloppet från SAS. Allt annat blir bara krångligare.

Ersätter Amex mig för kostnader jag kommer ha på Nice flygplats iform av Mat, Dryck osv. Isf till vilket belopp?

Kanske och isåfall har jag för mig att det är 3000. Vill du vara säker ringer du AmEx innan du spenderar pengar. Dock så är det i första hand SAS som enligt EU261/2004 har duty of care för dig och ska se till att du får mat och dryck i förhållande till den försening som uppstår.

Sunt förnuft bör råda - dvs förvänta dig noll ersättning från försäkringsbolaget och bli glad ifall du får det.

SAS får jag ju ta upp kampen med gällande förseningen och EU lagen antar jag.
Det är inte försening du ska gå på dem om utan en sent inställd flight - det är på många sätt ett enklare ärende.
 
Jag hade checkat in dem och tagit kostnaden på plats för att sedan begära tillbaka beloppet från SAS. Allt annat blir bara krångligare.



Kanske och isåfall har jag för mig att det är 3000. Vill du vara säker ringer du AmEx innan du spenderar pengar. Dock så är det i första hand SAS som enligt EU261/2004 har duty of care för dig och ska se till att du får mat och dryck i förhållande till den försening som uppstår.

Sunt förnuft bör råda - dvs förvänta dig noll ersättning från försäkringsbolaget och bli glad ifall du får det.


Det är inte försening du ska gå på dem om utan en sent inställd flight - det är på många sätt ett enklare ärende.


Okej tack så mycket för hjälpen Agehall, räddare i nödan precis som vanligt!
 
Toppen