Senaste nytt

Förklaringen till varför Emirates kraschade i Dubai

ACervin

Medlem
Byron Bailey är pilot (15 år med Emirates) och skriver i The Australian vilket är en konservativ tidning med nationell distribution i Australien. Han var tidigt ute med at MH 370 var ett pilot suicide och han kritiserar utredningen för att inte leta på rätt ställe med tanke på att det flögs aktivt under lång tid. Han har nu kommenterat kraschen i Dubai nyligen när en 777 fattade eld. Enligt honom så är det självklart vad som hände och det handlar om att autoflight systemen inte förstår situationen och att piloterna har lärt sig att lita på dessa system. Intressant läsning om än lite teknisk.


Emirates B777 crash was accident waiting to happen

BYRON BAILEY THE AUSTRALIAN 12:00AM August 9, 2016
The crash of an Emirates B777 during an attempted go-around in Dubai last

Wednesday was always an accident waiting to happen.

It was not the fault of the pilots, the airline or Boeing, because this accident could have happened to any pilot in any airline flying any modern glass cockpit airliner — Airbus, Boeing or Bombardier — or a large corporate jet with autothrottle.

It is the result of the imperfect interaction of the pilots with supposedly failsafe automatics, which pilots are rigorously trained to trust, which in this case failed them.

MOD EDIT:
Man får inte kopiera hela artiklar från andra medier
 
  • Gilla
Reactions: pep

Holloman

Medlem
Läste om den här förklaringen på en annan blogg och det kan säkert vara en del av förklaringen, men det den inte säger något om är varför landningsstället inte var utfällt eller på väg in (om det nu stämmer). Vid en go around (eller vanlig start) ska stället inte fällas in förrän man har "positive rate of climb" dvs planet verkligen stiger. Om det nu är så att TOGA funktionen svek dem verkar det som om de har dragit instället för tidigt.
 

LarsM

Medlem
Ex.vis pprune forumet har mycket mer detaljer och bakgrund (och rykten såklart). Där pratar man också en hel del om varför man började plocka upp landningsstället, det finns like olika teorier om det (vad är en positive climb, vad indikerar den, det skiljer sig åt mellan ex.vis Airbus och Boeing).
 

Dr. Miles

Expert
Läste om den här förklaringen på en annan blogg och det kan säkert vara en del av förklaringen, men det den inte säger något om är varför landningsstället inte var utfällt eller på väg in (om det nu stämmer). Vid en go around (eller vanlig start) ska stället inte fällas in förrän man har "positive rate of climb" dvs planet verkligen stiger. Om det nu är så att TOGA funktionen svek dem verkar det som om de har dragit instället för tidigt.
Ex.vis pprune forumet har mycket mer detaljer och bakgrund (och rykten såklart). Där pratar man också en hel del om varför man började plocka upp landningsstället, det finns like olika teorier om det (vad är en positive climb, vad indikerar den, det skiljer sig åt mellan ex.vis Airbus och Boeing).
Detta påminner mig om tidigare konspirationsteori om fjärrstyrning av Boeing 777...

Boeing 777 Could Have Been Reprogrammed From the Ground | Guardian Liberty Voice
FLIGHT CONTROL: Boeing’s ‘Uninterruptible Autopilot System’, Drones & Remote Hijacking

Har någon länk till artikeln?
Emirates B777 crash was accident waiting to happen | The Australian
 

agehall

Medlem
Så länge vi har människor som del i processen kommer det alltid att kunna inträffa fel. Jag vet för lite om vad som hände på DXB för att kunna uttala mig om vad som gick snett, men jag tycker det verkar väldigt konstigt och jag ser fram emot att läsa haverikommissionens rapport när den väl kommer.

Att bara skylla på dålig människa-dator-interaktion (MDI) rakt av köper jag inte. Det kan så klart vara en faktor, men att säga att alla moderna flygplan har usel MDI är lite för grovt. Den är säkert inte perfekt för alla, men det är därför piloter tränar på en viss typ av flygplan och får sitt cert på just den typen. Det är ju inte som när man tar ett vanligt körkort direkt.

Jag undviker att spekulera mer i vad som hände just nu utan nöjer mig med att konstatera att det är ett smärre mirakel att inte fler dog i den där kraschen.
 

Brandten

Medlem
Jag undviker att spekulera mer i vad som hände just nu utan nöjer mig med att konstatera att det är ett smärre mirakel att inte fler dog i den där kraschen.
Håller med om att det var ett mirakel men bara för att ordmärka lite (sorry) så dog väl ingen i kraschen?

Till TS och rubriken: Ingen vet förklaringen än så även om den är bra så är det bara en teori.
 
Toppen