Senaste nytt

Avboka resa pga ändring?

Jag har en resa som inte tillåter återbetalning, bara skatterna.
Jag vill avboka denna resa i grund och botten då ett annat event krockar tidsmässigt.

Nu är det så att avgångstiden har ändrats. Avgångstiden är nu över 3 timmar senare än vad det först var och dessutom är hemkomsttiden 30 minuter senare vilket jag kan säga att det totalförstör min planerade anslutning hem.

Är det ett giltigt skäl att kunna ringa in och begära full återbetalning då man inte accepterar dessa ändringar?
Bolagen har säkert olika regler gällande detta men undrar mest generellt innan jag kan ringa imorgon, om det nu är värt att ens prova.

How To Use Airline Schedule Changes To Your Benefit
"You now have the opportunity—that’s if you need it—to change or even cancel your flight however you want. Yeah, even without a fee."

Jag såg denna ändring själv när jag kollade resan av en slump. Har inte fått något mail eller samtal om ändringen.
Har inte heller godkänt ändringen online.
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus

Dr. Miles

Expert
Jag har en resa som inte tillåter återbetalning, bara skatterna.
Jag vill avboka denna resa i grund och botten då ett annat event krockar tidsmässigt.

Nu är det så att avgångstiden har ändrats. Avgångstiden är nu över 3 timmar senare än vad det först var.
Är det ett giltigt skäl att kunna ringa in och begära full återbetalning då man inte accepterar denna ändring?
Olika bolag kanske har olika regler gällande detta men undrar mest generellt innan jag kan ringa imorgon, om det nu är värt att ens prova.
Ja, ändrad tidtabell berättigar fri återbetalning, men om det är något LCC som Ryanair eller Norwegian finns det risk att de applicerar annat.
 

EBGGOT

Medlem
Jag har en resa som inte tillåter återbetalning, bara skatterna.
Jag vill avboka denna resa i grund och botten då ett annat event krockar tidsmässigt.

Nu är det så att avgångstiden har ändrats. Avgångstiden är nu över 3 timmar senare än vad det först var och dessutom är hemkomsttiden 30 minuter senare vilket jag kan säga att det totalförstör min planerade anslutning hem.

Är det ett giltigt skäl att kunna ringa in och begära full återbetalning då man inte accepterar dessa ändringar?
Bolagen har säkert olika regler gällande detta men undrar mest generellt innan jag kan ringa imorgon, om det nu är värt att ens prova.

How To Use Airline Schedule Changes To Your Benefit
"You now have the opportunity—that’s if you need it—to change or even cancel your flight however you want. Yeah, even without a fee."

Jag såg denna ändring själv när jag kollade resan av en slump. Har inte fått något mail eller samtal om ändringen.
Har inte heller godkänt ändringen online.


Det funkar på Qatar. Gjorde detta tidigare i år när det ändrade avgångstiden med 2h...
 

Gus

Medlem
Jag fick ett mail från flygstolen.se häromdagen att Qatar har ändrat vårt plan med 15 minuter från Bangkok till Doha och vidare till Sthlm. Jag ser då också att de bytt plan från a380 till 777 :(.

Vårt plan går 01.35 på natten från Bangkok men jag åker hellre med planet som går kl. 9 på morgonen (som dessutom nu är a380). Tror ni tidtabellsändringen ger grund till att jag gratis får byta avgång? Eller planbytet? Om jag säger att jag bokade a380-avgången enbart för barens skull.

Vi reser i business class och resan är "tyvärr" bokad via flygresor.se
 

Gus

Medlem
Nej resan är inte bokad via flygresor.se för flygresor.se säljer inte och har aldrig sålt några resor.
Du har så rätt! Flygstolen.se menade jag! Är det flygstolen som måste göra ändringen då va? Jag tror de tar betalt för varje ändring de gör.
 
Pratade med Qatar Airways idag, nu i 20 minuter.
Gav dom två alternativ: Antingen boka om mig direkt från Stockholm istället (men då ville dom ha 20.000 SEK extra) eller ge mig pengarna tillbaka.

Svaret: Jag får inte avboka?
Anledning: Ändringen måste vara över 2 timmar på hemvägen trots att det förstör min anslutning. QR policy sa han.

Finns det inte Qatar Airways representant på denna sida?
Hur kan man ändra schemat med drygt 3 timmar på utvägen och 30 minuter på hemvägen och säga att man inte får avboka, det är ju helt bisarrt men känns hopplöst att man har något att komma med mot dessa bolag (QR, EK, EY) efter bland annat Simons fight med EK.

Testade att ringa igen för bättre lycka med agent rouletten och han jag pratar med nu säger att det går att avboka, men att jag ska fylla i en refund request på hemsidan. Det är sjukt hur man får olika svar när det gäller så viktiga saker ändå..

Refund request ifylld, så får vi väl se vad som händer framöver.
 
Last edited:

Gus

Medlem
Jag har en resa som inte tillåter återbetalning, bara skatterna.
Jag vill avboka denna resa i grund och botten då ett annat event krockar tidsmässigt.

Nu är det så att avgångstiden har ändrats. Avgångstiden är nu över 3 timmar senare än vad det först var och dessutom är hemkomsttiden 30 minuter senare vilket jag kan säga att det totalförstör min planerade anslutning hem.

Är det ett giltigt skäl att kunna ringa in och begära full återbetalning då man inte accepterar dessa ändringar?
Bolagen har säkert olika regler gällande detta men undrar mest generellt innan jag kan ringa imorgon, om det nu är värt att ens prova.

How To Use Airline Schedule Changes To Your Benefit
"You now have the opportunity—that’s if you need it—to change or even cancel your flight however you want. Yeah, even without a fee."

Jag såg denna ändring själv när jag kollade resan av en slump. Har inte fått något mail eller samtal om ändringen.
Har inte heller godkänt ändringen online.
Bokade du resan direkt hos Qatar eller resebyrå? Är det verkligen så som det står i länken, att om flygplanstypen ändras så får man omboka gratis?

Du kan ju kolla vad som står i deras villkor.
Det står att det kostar 500 kr per ändring. Men jag tänkte om detta var ett specialfall eftersom de ändrat flygtid och flygplanstyp.
 
Toppen