Senaste nytt

Frågor kring användandet av poäng. (Amex, Eurobonus, Coop)

Bo Lindberg

Ny medlem
Frågor kring poäng på olika kort, önskar tips om hur jag och min hustru kan optimera för att resa upp poängen innan de förgås.

Jag har Amex Guld med ca 640000 poäng som går ut tidigast sommaren 2017.
Dessutom har jag Eurobonus ca 34000 poäng, går ut 2020.
Coop MedMera 76000 Coop-poäng.

Obekant med 2-4-1.

Vilka är era råd? Vilka alternativ finns? Slå ihop poängen?
Nybörjare på området och har förstått att här finns experthjälp att få.
 

palmen

Moderator
Nu har jag inte stenkoll på hur man kan växla amex-poäng till Eurobonus men har för mig det är 1:11 som gäller, dvs strax under 60k poäng. Växlar du dessa till Eurobonus så kommer de inte gå ut 2017 mig veterligen utan får 5 års livslängd där.
Coop-poängen kan du växla till SAS också, det ger dig 8000 poäng om du kan få in 4000 coop-poäng till.

Detta skulle räcka för att flyga i Business till USA med SAS för en person om ni kan toppa upp så ni får in 100k poäng på eurobonuskonto.
Om ni däremot kan skaffa en 2-4-1 voucher med SAS Amex Premium så kan ni åka två för samma poängsumma.
Har ni 150k i spend på amex på ett år skulle jag definitivt överväga att skaffa det kortet, det ger mer poäng till Eurobonus än ett Amex Gold samt att ni får en voucher efter 150k spend på ett kalenderår.

Amex poängen går även att växla till andra bonusprogram, hotell tex. Då kan ni kanske få några nätter på ett bra hotell som ni annars inte hade velat betala för, kan finnas väldigt bra värde i detta också.
 

magost

Medlem
Hej Bo, helt rätt att ta tag i detta. Kan bli riktigt bra!
Bra redogörelse från Palmen ovan.

Om det är bra resor ni vill ha och bor i Sverige är sannolikt bäst att jobba med eurobonus.SAS har riktigt bra Business på långflygningar, låga bränsletillägg p poängflighter, och sen finns Star Alliance att boka också.

Med ca 100k poäng att använda skulle jag skaffa en Amex 2-4-1 med Amex Elite eller Premium, med målet att resa en Business resa om året tillsammans.Vilket av korten beroende på spend och om ni kanske vill resa så mycket att det känns rätt att satsa på eurobonus Guld också (Elit är ju rejält dyrare).

Lycka till!
 
Last edited by a moderator:

Bo Lindberg

Ny medlem
Tack för snabba svar. Har ett SAS Amex oxå. Får kolla det i morgon vilka ev. poäng jag har där. Skulle värdesätta info om skillnaden mellan SAS Eurobonus och SAS Membership Rewards. När använda det ena och det andra eller både och??
 

PetrelliDK

Medlem
Tack för snabba svar. Har ett SAS Amex oxå. Får kolla det i morgon vilka ev. poäng jag har där. Skulle värdesätta info om skillnaden mellan SAS Eurobonus och SAS Membership Rewards. När använda det ena och det andra eller både och??

Jeg går ud fra at du mener Amex Membership Rewards og SAS Eurobonus? :)

Du optjener flere EB Point per krone du har brugt på dit SAS Amex end dit almindelige amex(Hvor du optjener Membership Rewards points).

Sig endelig fra hvis jeg har misforstået din fråga.
 
Toppen