Senaste nytt

SAS Economy class: Stockholm-Köpenhamn

Dr. Miles

Expert
Här kommer en liten TR av SAS ekonomiklass.

I februari lyckades jag boka en bonusresa Stockholm-Beijing t/r för 20.000 EuroBonus poäng när SAS EuroBonus hade 20 år jubileumkampanj.
Den här är del 1 av serien.:)

Jag åkte till Arlanda Terminal 5 direkt från jobbet och var på plats ca 1,5 halvtimme före avgångstid.

Jag gick till SAS Business class check in då jag fick bmi Diamond Club Gold status bara några dagar sedan.
Det var nästan ingen kö på Business class check in diskarna.
En vänlig kvinnlig SAS personal tog hand om min check in och bagaget.
Eftersom jag inte hade guldkortet med mig, var det extra viktigt att få mitt bmi medlemstnummer i bokningen och på boardingkortet. Jag kollade med henne om hon kunde se mitt bmi medlemsnummer och hon sa att numret var registrerat korrekt.

Hon frågade mig om jag hade kinesiskt visum. Jag sa att jag som japansk medborgare behövde inget visum för visitelse inom 15 dagar. Hon kollade TIMATIC info på datorn och det var riktigt att det är så.
Hon satte Prio tag på min väska och önskade mig en trevlig resa.

Det var mycket folk vid säkerhetskontrollen pga rusningtid för kvällsflygningar.
Några högljudda unga resenärer stod framför mig i kön och de inte förberedde sig inför säkerhetskontrollen tills det blev deras tur. Jacka, dator, armbandsur, skärp osv... Det tog tid.
Jag undrar om det inte är bättre att ha separat kö för frekventa resenäaer för de vet alla rutiner.
Till slut tog jag genom säkerhetskontrollen och fortsatte vidare mot SAS lounge på T5.

SAS Economy class ARN-CPH_01.jpg
Jag tog en trappa upp mot SAS Scandinavian Lounge.
En kvinnlig personal i medelåldern hälsade och jag gav henne mitt boardingkort.
Efter scanning välkomnade hon mig till Scandinavian Lounge till vänster.

SAS Economy class ARN-CPH_03.jpg
Det var mycket folk även här men jag fick en stol i dining avdelning.

SAS Economy class ARN-CPH_02.jpg
Kvällens meny var kalla köttbullar och potatissallad. Jag tog båda och en kopp te.
Jag tittade runt i loungen och kollade om det fanns någon med BC.se tag, men jag hittade ingen.

SAS Economy class ARN-CPH_04.jpg
En halvtimme före planerad avgångstid lämnade jag loungen och promenerade mot gaten.

SAS Economy class ARN-CPH_05.jpg
Boardingen hade inte börjat när jag kom till gaten. Det var mycket folk även här vid gaten.

SAS Economy class ARN-CPH_06.jpg
Det var ganska fullt i kabinen. Jag kan tippa att det var runt 95% beläggning.
Det var bra antal Economy Extra passagerare också. Ända till rad 20.

SAS Economy class ARN-CPH_08.jpg
Jag fick min fönsterplats strax efter vingarna. Planet lämnade bridgen och började taxa mot banan. Det var ett litet plan(Jetstream?) före vårt plan. Vårt plan Boeing B737-800 lyfte upp ganska snabbt trots nästan full beläggning och vände söderut mot Köpenhamn.

SAS Economy class ARN-CPH_07.jpg
Efter några minuter släcktes säkerhetsbältesskylten och kabinpersonal började servera gratis kaffe/te till alla.
Den här flighten var min första SAS flight efter de återinförde gratis kaffe/té.
Man blir glad för en kopp te som erbjuds. Tummen upp till SAS som har fattatt rätt beslut!

Det var lite tråkigt att titta ut då utsikt under oss var täckt av moln nästan hela vägen till Köpenhamn. Nåja, det var ändå ganska mörkt ute.
På högra sidan av plantet kunde man se en vacker solnedgång.
SAS Economy class ARN-CPH_09.JPG

Jag såg att kabinpersonalerna log när de bemöt passagerare, vilket var mycket trevligt. Det var kanske resultat av SMILE kampanjen. Jag har dock inte sett någon som hade "I'm on Fire" eller "HI FIVE!" badge. :)

Planet landade med kraftig duns. Det var inte skonsamt för min känslig rygg.
Planet taxade mot B piren, men kaptenen sa att gaten som vårt plan skulle använda var upptagen, så taxade enda till D3.

Många klev ut ur stolen så fort som säkerhetsbältsskylten släcktes. Men det tog god tid innan bryggan dockades och kön började röra sig.
Jag förstår inte varför folk stressar och står i gången när dörren inte var öppen än. Ännu konstigare för dem som står vid sin stol och böjer huvudet under hatthyllan medan de väntar på att kön ska röra sig.
Varför kan de inte sitta och vänta i sina stolar?

Sammanfattning:
Ganska händelselös flight förutom då vi fick kaffe/té. Och andra sidan blir man orolig om det händer något nytt varje gång man flyger pendelsträcka som Stockholm-Köpenhamn. På sådan rutt är punktligheten är viktigare än bekvämlighet.
Även om det var liten förbättring vill jag ge eloge till SAS som har fattat rätt beslut om kaffe/té. :D

Tack för att ni har läst min TR.
Vi ses på nästa TR. :)
 

palmen

Moderator
Ännu konstigare för dem som står vid sin stol och böjer huvudet under hatthyllan medan de väntar på att kön ska röra sig.
Varför kan de inte sitta och vänta i sina stolar?

Personligen står jag hellre med krökt rygg i 1 minut efter att ha suttit i ett flygplanssäte i 1-2 timmar utan möjlighet att få sträcka ut benen (långa ben). Är som en befrielse när man äntligen kan ställa sig upp och känna att benen lever :)
Jag har sällan bråttom ut ur planet om det inte är en försening och man har en connection att passa. Man behöver ändå stå och vänta på bagage när man har det incheckat.
 

Jonas C

Medlem
Trevlig report, ser mycket fram emot del 2!

Intressant att Y+ gick ända till rad 20, antar att SAS gjorde en ganska saftig vinst på den flighten ;)
 

Tjaeng

Medlem
Har jag missat en kampanj? Det enda 20K-erbjudande jag minns var till PVG i samband med linjens återöppnande. Fick du någon slags specialare pga IT-haveriet under kampanjen, AHO?
 

agehall

Medlem
De erböjd väl ARN/OSL/CPH-PVG för 20k i economy ett tag. OK valuta för poängen, men det vart inte så mycket uppmärksamhet kring det då de flesta av oss inte gillar att flyga i economy på bonusresor.
 
Toppen