Senaste nytt

Värt extra kostnaden för att flyga Emirates Business mellan HK och Bangkok?

Tonton

Medlem
Hej!

Flyger med SAS til HK 24/11 - 3/12. Planen är att jag ska ta mig vidare till Bangkok i några dagar för att hälsa på en polare som bor där.

Har tittat en del på flygbiljetter (datumen som gäller är 25/11 samt 30/11) och har hittat dessa alternativ med tider som passar:

Air Asia T/R: 1490 HKD
Emirates Economy: 1426 HKD
Emirates Business: 3732 HKD
Emirates Economy/Business ena håller vardera: 2542 HKD


Har en relativt begränsad budget (Student yey!) men är väldigt sugen på att prova Emirates Business Class.

Frågan är - är det värt att lägga ungefär drygt dubbla priset för att flyga T/R i Business på deras A380 för en sådan kort sträcka (restid cirka 3h)? Eller ska jag istället lägga det på is och istället satsa på att åka på en rejäl business-resa vid ett senare tillfälle?

Kan tilläggas att min enda tidigare Business-erfarenhet är när jag blev op-up hos Finnair HEL-PVG för två år sedan.

Skulle uppskatta er åsikt om detta! :)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Per N

Medlem
Ingen tvekan, kör Emirates. Jag har gjort den rutten några gånger och visst, det är lite stressigt att hinna med allt på en så pass kort flygning men man hinner äta och dricka så man blir nöjd. Vill man uppleva baren så överväg att äta i loungen innan och hoppa över maten på planet och gå direkt till baren.
 

Dr. Miles

Expert
Har en relativt begränsad budget (Student yey!) men är väldigt sugen på att prova Emirates Business Class.
Hur mycket är din resebudget för hela resan från Norden (flyg, hotell, mat, taxi, entrébiljett osv)?
Beroende på den, föreslår jag Emirates Economy class.
 

Tonton

Medlem
Hur mycket är din resebudget för hela resan från Norden (flyg, hotell, mat, taxi, entrébiljett osv)?
Beroende på den, föreslår jag Emirates Economy class.

Vet inte exakt vad hela budgeten är, men jag spenderar ganska mycket (relativt såklart) på hotell då jag inte gillar skabbiga ställen osv (Tex cirka 5500 kostar mina 5 nätter i Bangkok) så finns utrymme för besparningar om jag så vill/behöver, för att utöka min vanliga "spenderingsbudget" (allt utom hotell och Flyg)

Som det ser ut just nu så har jag cirka 11k SEK i spenderingsbudget för hela resan. Men då har jag fortfarande inte köpt flygbiljetten mellan HKG-BKK-HKG, vilket kommer initialt att belasta den budgeten.
 

staff

Medlem
Om det främst är hårdvaran du vill prova så har Hong Kong Airlines (samma säte som Emirates) billiga biljetter i J mellan HK och Bangkok.

Prisexempel t/r
89fa2468b2f5c29286b9d70f8756605a.png
 
Last edited:

pep

Medlem
Business! 6 timers uforglemmelig luksus (3 timer i loungen plus 3 i flyet). Du vil nyde hvert sekund.
Lille Peter kommer hjem efter første skoledag. Nå, hvordan var det så? spørger faderen spændt. Efter lidt tid siger Peter: Ikke i orden, der var madpapir på gulvet, væggene var snavsede, og der var fyldt med børn der råbte og skreg...og det - tro mig eller ej , kalder de s'gu for første klasse ??
 
Last edited:

Tonton

Medlem
Tack alla för era inputs! Roligt med så skilda åsikter. Får ta och överväga mina alternativ

Återkommer när det är bokat och klart för denna sträckan (troligtvis månadsskiftet aug/sept) :cool:
 
Toppen