Senaste nytt

"Sy ihop" bonusresa med FlyingBlue

Jonas C

Medlem
Försöker boka en bonusresa med FlyingBlue från Los Angeles till Seattle med Alaska Airlines.

Problemet är att det inte finns bonusplatser på Alaska Airlines direkt, utan endast när man söker upp segmenten separat, dvs LAX-ANC och därefter ANC-SEA. Teoretiskt så ska det innebära att resan räknas som en vanlig enkelresa då bytet är under 24 timmar, men när jag ringde och försökte boka så ville agenten ta betalt för två separata enkelresor, dvs dubbla priset.

Agentens förklaring var att de endast kunde godkänna anslutningar som dyker upp när man söker LAX-SEA direkt i systemet.

Gjorde agenten rätt eller fel? Bör man ringa igen och försöka med en annan agent. Någon som råkat ut för en liknande situation?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Award380

Medlem
Försöker boka en bonusresa med FlyingBlue från Los Angeles till Seattle med Alaska Airlines.

Problemet är att det inte finns bonusplatser på Alaska Airlines direkt, utan endast när man söker upp segmenten separat, dvs LAX-ANC och därefter ANC-SEA. Teoretiskt så ska det innebära att resan räknas som en vanlig enkelresa då bytet är under 24 timmar, men när jag ringde och försökte boka så ville agenten ta betalt för två separata enkelresor, dvs dubbla priset.

Agentens förklaring var att de endast kunde godkänna anslutningar som dyker upp när man söker LAX-SEA direkt i systemet.

Gjorde agenten rätt eller fel? Bör man ringa igen och försöka med en annan agent. Någon som råkat ut för en liknande situation?

Agenten gör fel - ringde Du till KLM?
 

Dr. Miles

Expert
Nu lyckades jag få den till 12500 miles. Men problemet nu är skatterna. Kvinnan på luren ville ha 42 dollar i skatter, där man egentligen bara betalar 11 September skatten på 6 dollar för bonusresor. Har satt bokningen on-hold tills på tisdag. Bör man ringa igen och försöka få ner skattesumman?
Är en del av 42 USD bokningsavgift per telefon?
 

Jonas C

Medlem
Valde att skrota resan via Anchorage då jag inte känner mig så sugen på att spendera 8 timmar i Economy. Försöker istället boka Seattle till Los Angeles via Sacramento, med Alaska och Delta. Kombinationen dyker upp på Alaskas hemsida som giltig award, men när jag ringer till FlyingBlue så fick jag förklaringen att det inte kunde bokas pga married segments. Stämmer verkligen detta, eller var det bara agenten som vägrade göra sitt jobb?
 
Toppen