Senaste nytt

Flygresor.se lanserar sökmotor som jämför CO2 utsläpp av flygresor

ARNBER

Medlem
Som vissa av er kanske minns lade jag upp en del forskning om hur flyget påverkar klimatförändring i en diskussion om flygets miljöpåverkan vi hade i fjol.

Nu har flygresor.se lanserat en ny funktion som jämför flygresor baserat på utsläpp av växthusgaser. OBS att den nya sökmotorn inte tar hänsyn till andra former av miljöpåverkan som flyget orsaker tex. buller, utsläpp av tungmetaller etc.

Nu kan du jämföra flygresor baserat på miljöpåverkan - Nyheter - Vagabond
 

Andreas Q

Medlem
BC resmönstret med många ben, bizznizzklass och maximerad lounge känns väl inte riktigt som målgruppen för att minimera co2...
 
A

Aurora

Guest
For en reklamejippo. 100% poengløst.

Som vissa av er kanske minns lade jag upp en del forskning om hur flyget påverkar klimatförändring i en diskussion om flygets miljöpåverkan vi hade i fjol

Med din bakgrunn i... hvilket fagfelt?
 

Sahlen

Medlem
Jag jobbar med klimatforskning för en av världens mest framgångsrika institut för miljöforskning och hållbar utveckling, Stockholm Environment Institute. Dessutom är jag doktorand på Edinburgh Universitet
Väntar med spänning på come backen.

Men, på temat, har inte ITA matrix haft en CO2 kalkylator ett tag?
 
A

Aurora

Guest
Väntar med spänning på come backen.

Comeback? Jeg spurte et spørsmål. Har du aldri spurt om hva noen jobber med? :rolleyes:

Jag jobbar med klimatforskning för en av världens mest framgångsrika institut för miljöforskning och hållbar utveckling, Stockholm Environment Institute. Dessutom är jag doktorand på Edinburgh Universitet

Hvilken klimaforskning? Hva er spesialfeltet ditt (som var det jeg spurte om).
Å si man jobber med klimaforskning kan være alt fra spekulering i samfunnsøkonomiske forhold, via kjemi, oseanografi og rene naturfag. Vidt spenn. Og vid uenighet ;)
 

ARNBER

Medlem
Hvilken klimaforskning? Hva er spesialfeltet ditt (som var det jeg spurte om).
Å si man jobber med klimaforskning kan være alt fra spekulering i samfunnsøkonomiske forhold, via kjemi, oseanografi og rene naturfag. Vidt spenn. Og vid uenighet ;)

Själv jobbar jag mest med finansiering av gröna investeringar och försäkring av skador från extrema väderhändelse, skogsbruk, forskningskommunikation och internationella klimatförhandlingar. Jag är utbildad geograf och jag har läst en hel del kurser om meteorologi, geologi och klimatologi och publicerar regelbunden i "peer-review" tidskrifter, olika FN rapport etc.

Jo, det verkar som att det var en feature tidigare.

Features:

Lets you know the amount of carbon emissions released on flights


How to Use the ITA Matrix Software | Well Traveled Mile

Om ni är intresserade kan jag rekommenderar en forskningsrapport om flyg och klimat som mina kollegor i US har skrivit. Rapporten visar att flygbranschen kan växer utan att öka utsläpp av växthusgaser

Supply and sustainability of carbon offsets and alternative fuels for international aviation | Publications at SEI
 
Toppen