Senaste nytt

Retur av vara till butik - Pengar tillbaka på Amex Elite. Få dessa till konto.

JNH

Medlem
Beställde en vara i april, betalade med Amex Elite, pengarna drogs och räkningen betalades.
Efter två månader kom prylen, och den var då inte aktuell att behålla.
Jag fyllde i XXLs returschema, och postade tillbaka varan med angivet kontonr. jag ville ha återbetalningen gjord till.

Nu visade det sig att XXL inte betalar till det konto som jag angav, utan de överlåter återbetalningen till Klarna, som betalar tillbaka till Amex kontot.

Går det att få ut pengarna från Amex-kontot utan att använda ex. Betalo? (Har inte varit i kontakt med kundtjänst.)
Vad jag kunnat läsa mig till på detta forum så verkar Amex inte gilla att det finns pengar på kontot i förväg.

Och som det ser ut nu på mina sidor: EuroBonus-poäng för överföring till ditt EuroBonus-konto: -59.
När jag kollar transaktionerna på kortet så där summan kom in på kontot, så har EB-poängen lika fort dragits av.
 

palmen

Moderator
Vid retur ska returen göras till samma kort som man gjorde betalningen så det är inget konstigt. Att sen inte alla följer det är en annan sak.
Annars kan du handla varor med amex för 100.000 och sedan få pengarna till en bankkonto, då får du spend och poäng utan att behöva betala något. Av förklarliga skäl är detta inte ok. Och det är precis det som de nekade dig att göra även om beloppet säkert var mindre.
 

Per N

Medlem
Vad händer om man uppnår en 2-4-1 på ett sånt inköp där man sedan returnerar och får avdrag på poängen, blir vouchern ogiltig?
 

palmen

Moderator
Vad händer om man uppnår en 2-4-1 på ett sånt inköp där man sedan returnerar och får avdrag på poängen, blir vouchern ogiltig?
Nej vouchern får du behålla. Dock inget jag skulle sätta igång system. Amex skulle säkert ha synpunkter på det.
 

Per N

Medlem
Nej vouchern får du behålla. Dock inget jag skulle sätta igång system. Amex skulle säkert ha synpunkter på det.
Helt rätt, inget man skulle göra i syfte att uppnå en voucher för att sedan lämna tillbaks köpt vara. Jag fick dock funderingarna på vad som händer då jag nyligen betalat handpenning på ett antal hotell i Söderhavet för nästa år där det blir ganska stora belopp. Hotellen är avbokningsbara fram till en månad innan och det är inte omöjligt det dyker upp någon kampanj som gör att man avbokar.
 
Beställde en vara i april, betalade med Amex Elite, pengarna drogs och räkningen betalades.
Efter två månader kom prylen, och den var då inte aktuell att behålla.
Jag fyllde i XXLs returschema, och postade tillbaka varan med angivet kontonr. jag ville ha återbetalningen gjord till.

Nu visade det sig att XXL inte betalar till det konto som jag angav, utan de överlåter återbetalningen till Klarna, som betalar tillbaka till Amex kontot.

Går det att få ut pengarna från Amex-kontot utan att använda ex. Betalo? (Har inte varit i kontakt med kundtjänst.)
Vad jag kunnat läsa mig till på detta forum så verkar Amex inte gilla att det finns pengar på kontot i förväg.

Och som det ser ut nu på mina sidor: EuroBonus-poäng för överföring till ditt EuroBonus-konto: -59.
När jag kollar transaktionerna på kortet så där summan kom in på kontot, så har EB-poängen lika fort dragits av.
Ring kundtjänst så löser dem det. Eller så dras det på nästkommande faktura. Amex är lite känsliga för att ha överskott på kontona, det rimmar inte så väl med deras tillstånd från Finansinspektionen mumlade de någon gång när jag pratade med dem.
 

kaktusen

Medlem
Amex är lite känsliga för att ha överskott på kontona, det rimmar inte så väl med deras tillstånd från Finansinspektionen mumlade de någon gång när jag pratade med dem.
Detta stämmer precis. De har inte de korrekta tillstånden för att agera som en "vanlig" bank. Det är inga problem med returer och en liten plusbalans på kontot då och då. Att sätta in pengar i förväg accepterar man inte utan sätter man detta i system kommer pengar att återbetalas. En retur på kortet är alltid ok oavsett storlek och skiljer sig från att betala in pengar i förväg till kontot.

Att däremot betala in pengar under månadens gång fungerar fint. Det kan vara aktuellt om man n någon månad har en spend som är extremt mycket högre än vanligtvis. Att få ut pengar från kontot är lite krångligt. Har för mig att man måste skriva några rader, skriva under och skicka med snigelmall. Jag har dock inte gjort detta på 15 år så processen kan ha ändrats.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

schrute

Medlem
Beställde en vara i april, betalade med Amex Elite, pengarna drogs och räkningen betalades.
Efter två månader kom prylen, och den var då inte aktuell att behålla.
Jag fyllde i XXLs returschema, och postade tillbaka varan med angivet kontonr. jag ville ha återbetalningen gjord till.

Nu visade det sig att XXL inte betalar till det konto som jag angav, utan de överlåter återbetalningen till Klarna, som betalar tillbaka till Amex kontot.

Går det att få ut pengarna från Amex-kontot utan att använda ex. Betalo? (Har inte varit i kontakt med kundtjänst.)
Vad jag kunnat läsa mig till på detta forum så verkar Amex inte gilla att det finns pengar på kontot i förväg.

Och som det ser ut nu på mina sidor: EuroBonus-poäng för överföring till ditt EuroBonus-konto: -59.
När jag kollar transaktionerna på kortet så där summan kom in på kontot, så har EB-poängen lika fort dragits av.

Ett tips till nästa gång, far in på XXL butiken och lämna in, även om det är beställt på internet. Där fick åtminstone jag möjligheten att få tillbaka det som kontanter. Om det inte skulle fungera kan man nog bara säga att man inte har med sig Amex kortet, men har ett annat :) Det upplägget fungerade utan problem på Nilsson Shoes!
 

SNIFF

Medlem
Man kan sätta i ett annat kort och få in returen på det. Det har jag aldrig haft problem med när jag returnerat en vara.

Edit: alltså när man är i butik och returnerar en vara.
 

mha321

Medlem
Vid retur ska returen göras till samma kort som man gjorde betalningen så det är inget konstigt. Att sen inte alla följer det är en annan sak.
Annars kan du handla varor med amex för 100.000 och sedan få pengarna till en bankkonto, då får du spend och poäng utan att behöva betala något. Av förklarliga skäl är detta inte ok. Och det är precis det som de nekade dig att göra även om beloppet säkert var mindre.

Det handlar nog inte i första hand om poängen, utan snarare om pengatvätt. Det finns rätt hårda regler från många kortbolag precis vad man får och inte får göra vid en refund. I grund och botten ska allt tillbaka till ursprungskortet, av just den anledningen.

Ett tips till nästa gång, far in på XXL butiken och lämna in, även om det är beställt på internet. Där fick åtminstone jag möjligheten att få tillbaka det som kontanter. Om det inte skulle fungera kan man nog bara säga att man inte har med sig Amex kortet, men har ett annat :) Det upplägget fungerade utan problem på Nilsson Shoes!
Det får de nog egentligen inte göra. Däremot fungerar det och går oftast igenom i liten skala. Det är också normalt sätt lite "mer tillåtet" när det är fysisk butik eftersom du faktiskt måste vara på plats, och därmed kan kontrolleras på dett annat sätt. (Men kontanter borde du aldrig få)
 
Toppen