Senaste nytt

Felstavat namn på flygbiljett

Kricka

Medlem
Jag använder alltid, till alla destinationer, förnamn (=tilltalsnamn) + efternamn på
biljetten/i bokningen. Har haft frågor i USA en gång i tiden när mitt förstanamn inte
var mitt tilltalsnamn men det löstes genom namnändring hos Skatteverket och sen
ett nytt pass (och tyvärr även nytt körkort..).
 

011430121

Medlem
Jag använder alltid, till alla destinationer, förnamn (=tilltalsnamn) + efternamn på
biljetten/i bokningen. Har haft frågor i USA en gång i tiden när mitt förstanamn inte
var mitt tilltalsnamn men det löstes genom namnändring hos Skatteverket och sen
ett nytt pass (och tyvärr även nytt körkort..).
Håller precis på med samma procedur, har haft problem några gånger med AA i USA när jag har försökt att checka in via nätet, inga problem vid manuella incheckningen.
 

nota bene

Medlem
Jag bokar också alltid med endast mitt första förnamn (=tilltalsnamn) och det har aldrig lett till problem.

Mitt efternamn leder ibland till lite problem oavsett hur jag väljer att stava det (olika bolag och system). Innehåller alltså en 'svensk' bokstav... Oavsett hur jag väljer att skriva det är det något bolag eller system som klagar, eller att det inte krediterar till bonusprogram eftersom stavningarna ej matchar.
 

Kricka

Medlem
Jag bokar också alltid med endast mitt första förnamn (=tilltalsnamn) och det har aldrig lett till problem.

Mitt efternamn leder ibland till lite problem oavsett hur jag väljer att stava det (olika bolag och system). Innehåller alltså en 'svensk' bokstav... Oavsett hur jag väljer att skriva det är det något bolag eller system som klagar, eller att det inte krediterar till bonusprogram eftersom stavningarna ej matchar.

Ja, jag har efter motsvarande problem med min "svenska" bokstav (Ö) i efternamnet helt gått
över till att alltid boka min biljetter med ett O istället för Ö. Har även samtliga FFP (utom SAS)
och hotellprogram registrerade på samma sätt dvs. med O i.st.f. Ö.
 

nota bene

Medlem
Ja, jag har efter motsvarande problem med min "svenska" bokstav (Ö) i efternamnet helt gått
över till att alltid boka min biljetter med ett O istället för Ö. Har även samtliga FFP (utom SAS)
och hotellprogram registrerade på samma sätt dvs. med O i.st.f. Ö.
Leder dock ändå till problem vid incheckning ibland då den maskinläsbara delen läser OE.

Jag försöker att boka på samma vis som du (och har nästan alla bonusprogram på det sättet - av någon anledning inte HH). De enda programmen som hanterar ÅÄÖ bra oavsett om man skriver A/AA A/AE O/OE är SAS och Finnair.
 
Ja, jag har efter motsvarande problem med min "svenska" bokstav (Ö) i efternamnet helt gått
över till att alltid boka min biljetter med ett O istället för Ö. Har även samtliga FFP (utom SAS)
och hotellprogram registrerade på samma sätt dvs. med O i.st.f. Ö.

Leder dock ändå till problem vid incheckning ibland då den maskinläsbara delen läser OE.

Jag försöker att boka på samma vis som du (och har nästan alla bonusprogram på det sättet - av någon anledning inte HH). De enda programmen som hanterar ÅÄÖ bra oavsett om man skriver A/AA A/AE O/OE är SAS och Finnair.
Jag kör också konsekvent på O överallt, efter att ha tröttnat på att t ex hotellbokningar inte hittats för att det är registrerat som "#&€%sterberg" i systemen. Även om det någon enstaka gång kan krångla med passet så är besvären betydligt mindre nu än tidigare.
Jag åker också konsekvent på flygbiljetter bokade med endast tilltalsnamn (och efternamn) och har aldrig någonsin stött på några problem med det. Så där kan du vara lugn @gneken :)
 

Glenn E

Medlem
Är det ett problem om det blivit petersson istället för pettersson på en bokning med air asia och cebu pacific?
 

DHXSTHLM

Medlem
Senast i Stockholm, en flight utanför EU. Jag råkade ta frugans boardingkort och frugan mitt. Kom genom både tullkontroll och de sedvanliga säkerhetskontrollerna. Hur går det ihop?

Kan man om man inte kan ändra namn, ändå skicka en kompis som tar ens biljett och hoppas på att han/hon kommer genom kontrollerna? (om denna kommer hem är en annan fråga)
 
Toppen