Senaste nytt

2-4-1 voucher: Dubai eller London?

GillBates

Medlem
Nu behöver jag er hjälp. Jag har en 2-4-1 companion voucher som går ut i mitten av augusti och dryga 200k avioser på kontot. Jag och min fru hinner inte vara borta speciellt länge, så säg att vi kan vara borta typ 4 dagar totalt. Hade ni satsat på att åka till tex Dubai vilket innebär förstaklass, CCR osv men en väldigt kort visit i Dubai. Eller hade ni valt en kortare tur till tex London så att man kan fokusera på hotell/målet istället för flygresan?
Pros/Cons Dubai:
+ Möjlighet att prova BA First med CCR osv. Kul att se Dubai som jag ännu inte varit i
- Dyra skatter och avgifter. Kort vistelse i Dubai.
 

Jonas C

Medlem
Dubai hinner du se på 2-3 nätter. Skulle inte falla mig i tanken att spendera en hel vecka där. Hotellen är dessutom billiga vid den här tiden på året, vilket kan ses som ett gott skäl att besöka staden. Så länge ni håller er inne, förstås ;)

Concorde Room är trevligt, och definitivt värt ett besök. Visserligen finns det bättre First Class lounger, men man kan med lätthet spendera 4-5 timmar där. Om ni kan tänka er att åka till Abu Dhabi så finns ju möjligheten att prova First på 787-9.
 

Morgan

Medlem
Restiden till tex New York eller Boston är inte då mycket längre än till Dubai, då kan ni kanske få prova all business från London City Airport?
 

nissefalk

Medlem
Dubai hinner du se på 2-3 nätter. Skulle inte falla mig i tanken att spendera en hel vecka där. Hotellen är dessutom billiga vid den här tiden på året, vilket kan ses som ett gott skäl att besöka staden. Så länge ni håller er inne, förstås ;)

Concorde Room är trevligt, och definitivt värt ett besök. Visserligen finns det bättre First Class lounger, men man kan med lätthet spendera 4-5 timmar där. Om ni kan tänka er att åka till Abu Dhabi så finns ju möjligheten att prova First på 787-9.

Välj Abu Dhabi för flygets skull, First på 787-9 är mycket bättre än 747-400 eller 777 på BA dessutom är Abu Dhabi himla trevligt och det är bara ca 1 dryg timme till Dubai för att se "nya" Dubai eller ca 1,5 timme in till The Creek med de olika soukerna speciellt guld souken.

Och som sagt hotellen är billiga jämfört med vinter halvåret, men, det är VARMT.....
 

kexxcream

Medlem
Kör på Dubai.

Räkna med att det kommer vara väldigt varmt (35-40 grader). Ska ni ta er runt så är det taxi eller hyrbil som gäller. När jag åkte dit körde jag hyrbil och tog en tur till Masdar City samt Abu Dhabi (Ferrari World).
 
Last edited:

GillBates

Medlem
Välj Abu Dhabi för flygets skull, First på 787-9 är mycket bättre än 747-400 eller 777 på BA dessutom är Abu Dhabi himla trevligt och det är bara ca 1 dryg timme till Dubai för att se "nya" Dubai eller ca 1,5 timme in till The Creek med de olika soukerna speciellt guld souken.

Och som sagt hotellen är billiga jämfört med vinter halvåret, men, det är VARMT.....
Av den snabba hotellsökning jag precis gjorde så ser det relativt billigt ut. Men vad för trevligt finns i Abu Dhabi?
 

nissefalk

Medlem
Av den snabba hotellsökning jag precis gjorde så ser det relativt billigt ut. Men vad för trevligt finns i Abu Dhabi?

Då jag spelar golf så har man ju Abu Dhabi golf Club, Yas Links, Sadiyaat Beach att spela på, om man inte spelar golf så är Ferrari World är värt ett besök, Abu Dhabi är mindre än Dubai och därmed ganska mysigt, Sheikh Zayed Grand Mosque är värt ett besök, strand promenaden, och så är ju då Dubai inte så långt bort och om man nu skall flyga med BA i First så skulle jag definitivt välja Abu Dhabi med en 787-9 i First hellre än Dubai på en annan flygmaskin med BA, om du bokar hotell kring Jumeirah, The Palm eller Marina i Dubai så är det inte mycket längre transfer från Abu Dhabi flygplats än från Dubai DXB beroende på trafiken på Sheikh Zayed Road
 

surfdude

Medlem
Jag föredrar också Abu Dhabi framför Dubai. Fortfarande en ganska stor stad men inte lika mycket Disney-känsla som Dubai.

Gillar ni takbarer kan jag rekommendera Pearls & Caviar i Shangri-La Hotel där man har fin utsikt över stadens skyline.

Bra stränder på Saadiyat Island (mellan Yas Island och Abu Dhabi).

Bra shopping i nya Yas Mall.

Givetvis finns allt i matväg, själv brukar jag frossa i libanesisk mat när jag är där. Finns flera riktigt bra restauranger.

Om ni gillar seafood och är där en onsdag får ni inte missa Seafood Night på Sheraton-hotellet, rankas som en av de bästa bufféerna i hela UAE. Och som SPG-medlem (alla nivåer) får man rabatt, tror det är 20% per person om jag kommer ihåg rätt.
 

Homer

Medlem
Nu behöver jag er hjälp. Jag har en 2-4-1 companion voucher som går ut i mitten av augusti och dryga 200k avioser på kontot. Jag och min fru hinner inte vara borta speciellt länge, så säg att vi kan vara borta typ 4 dagar totalt. Hade ni satsat på att åka till tex Dubai vilket innebär förstaklass, CCR osv men en väldigt kort visit i Dubai. Eller hade ni valt en kortare tur till tex London så att man kan fokusera på hotell/målet istället för flygresan?
Pros/Cons Dubai:
+ Möjlighet att prova BA First med CCR osv. Kul att se Dubai som jag ännu inte varit i
- Dyra skatter och avgifter. Kort vistelse i Dubai.


Blev det någon tur, och isåfal vart?

Jag funderar på en tur till Abu Dhabi, men tidtabellen tillbaka är ju avskyvärd 02:10 - 06:25 så jag tvivlar på att det blir njutbart.

(Fom oktober blir det 787-9 till Dubai också, men även där suger tidtabellen med avgång vid 2-tiden... )
 
Toppen