Senaste nytt

Första frustrerande First

nollbit

Medlem
Jag lägger denna i Lufthansa och inte reserapporter eftersom den framförallt behandlar en förstaklassresa som gjorde mig besviken samt Lufthansas recovery. Jag vill varna känsliga läsare för att detta inlägg beskriver extrema ilandsproblem.

Jag och min fru har varit i Japan ett antal gånger de senaste två åren och nästan blivit besatta. Vår senaste resa gick Stockholm - Hong Kong - Tokyo - Stockholm. Historien om hur vi gick 4000 SEK plus på hela resan och om hur fantastisk det var att flyga i nosen på en CX 747 får komma i en annan rapport.

Hur som helst. Vi hade precis fått vår första Amex 2-4-1 och hade en drös EB-poäng. Eftersom vi redan hade gått plus på resan (EU261 på resa bokad på snorbillig Friends & Family) så kollade jag på skoj om det fanns några seats i LH First den dag vi skulle åka hem. Det gjorde det! Det blev ett var svettiga timmar när jag försöka leta anslutningsflyg, men till slut gick det.

Incheckning på Narita: supersmidig med eskort via crew security. ANA Suites lounge: helt okej.

Första synen av förstaklasskabinen ombord: magisk.

En ung kvinna och en äldre man verkar jobba i First. Purser (?) är en äldre kvinna. Pursern kommer och introducerar sig och frågar hur vi mår, tilltalar med namn. So far so good. Vi får champagne och nötter av den yngre kvinnan.

Sen började cirkusen.
  • En person som jag tror är Lufthansaanställd flyger i ett ledigt säte i First (han verkar åtminstone känna alla ombord, kramar kaptenen med ryggdynk). Han verkar känna sig snäll och lånar ut sitt säte i First till någon som kommer bakifrån. Detta innebär ganska mycket spring eftersom de omväxlande verkar byta platser med varandra.
  • Den unga CC kommer fram och presenterar sig och berättar om sig själv på ett väldigt awkward sätt, det känns som att detta är första gången hon gör det och hon vet inte riktigt hur hon ska hantera det. Det blir pinsam tystnad och hon går.
  • 1A hade beställt en Martini (rosso) eller en Negroni eller liknande efter take-off. Den är nu tom och kvar i hans glas är lite is med en rosa is/drink-vätska i botten. Unga CC frågar om han vill ha vatten. Han svarar ja varpå hon fyller på vattnet i drinkglaset. Nu har han "vatten" som är lätt rosa.
  • Vi får frågan vad vi vill ha till huvudrätt (av unga CC). Beställer. Senare visar det sig att man måste beställa sides samtidigt som huvudrätten, men det frågade hon inte om. Således får vi äta utan sides.
  • Unga CC: "Still or sparkling"? "Sparkling please" *häller upp icke-bubbligt vatten*. Jag bryr egentligen inte om vattnet är bubbligt eller inte, men varför fråga om man ändå tänker strunta i svaret?
  • Inga drinkbeställningar kom utan påminnelse. Rekordet var två (vänliga) påminnelser för ett glas whisky.
  • Ingen påfyllning av dricka öht. CC kunde glatt svepa igenom kabinen, se folks tomma eller nästan tomma glas och gå vidare. Gällde även vatten, så jag tror inte det handlade om fyllekontroll direkt. Ingen i kabinen var märkbart påverkad.
  • I mitten av flighten ville min fru ha en cola och lite chips. Går fram till unga CC i galley (vi har fortfarande lite svårt att ringa på CC, även i första klass) och hon har noll koll på vad som är lastat. Börjar gå igenom alla lådor i galley medan min fru väntar. Till slut hittar hon ett par paket pretzels, så det får bli snacks.
  • Dessa tomma pretzelspåsar låg sen kvar vid våra platser i sex timmar. Ingen städade undan dem.
  • Till middag innan landning dukas med brödtallrik, man känner lukten av bröd som värms men inget bröd delas ut till nån i kabinen. Till slut frågar jag om det finns bröd, och då dyker det upp en brödkorg med nyvärmt bröd. Till mig, för min frus brödtallrik hade ju dukats bort innan hon hade ätit upp.
Den manliga CCn var proaktiv och hade koll på när man var på väg att lägga sig för bäddning osv. Jag tycker alltså inte att något här var unga CCs fel. Hon hade noll koll, men så är det i början. Den erfarne CCn hon var parad med borde ju dock inte låtit henne göra allt själv utan kanske varit med och assisterat och tipsat. Men vad vet jag.

Jag mailade dessa synpunkter till Lufthansa och gick 200 EUR samt lite Lufthansabrandade märkesprylar som jag antar säljs i deras Worldshop. Är nöjd med ersättningen.
 

agehall

Medlem
Det var ju inte direkt en Lufthansa First experience. Inte för att Lufthansa är bäst i luften, men det där låter ju som total cirkus.

Jag trodde bara man satte erfaren personal att jobba i första klass?

En förklaring kan ha varit att om biljetten bokades sent, så kanske Lufthansa inte räknat med att ha folk i F och fick plocka upp någon mindre erfaren person för att hjälpa till. Jag vet inte hur de brukar resonera när det ser ut att bli tomt i F åt båda håll - kör de ändå full bemanning ombord?
 

FF#1

Medlem
Det var ju inte direkt en Lufthansa First experience. Inte för att Lufthansa är bäst i luften, men det där låter ju som total cirkus.



En förklaring kan ha varit att om biljetten bokades sent, så kanske Lufthansa inte räknat med att ha folk i F och fick plocka upp någon mindre erfaren person för att hjälpa till. Jag vet inte hur de brukar resonera när det ser ut att bli tomt i F åt båda håll - kör de ändå full bemanning ombord?

Håller med om att det låter som att de inte har tagit höjd för passagerare i First kabinen, men man tycker ju de borde ju kunna improvisera för att rädda upp situationen i alla fall.

Låter hur som helst milsvidda från vad man förväntar sig i första klass på Lufthansa.
 

Dr. Miles

Expert
En förklaring kan ha varit att om biljetten bokades sent, så kanske Lufthansa inte räknat med att ha folk i F och fick plocka upp någon mindre erfaren person för att hjälpa till. Jag vet inte hur de brukar resonera när det ser ut att bli tomt i F åt båda håll - kör de ändå full bemanning ombord?
När jag flög med Lufthansa i First class Bangkok-Kuala Lumpur-Bangkok samma dag så var det endast en kabinpersonal i First class på Bangkok->Kuala Lumpur men det blev två på Kuala Lumpur->Bangkok.
 

bnr

Medlem
Det här låter helt galet... vissa saker (vatten i glas som det varit en drink i, inte plocka undan skräp, påminnelser för att få dryck) är ju bara sjukt att missa. Inte OK någonstans även om det är första gången för CC i just First-kabinen (om det nu var så), det är ju rätt grundläggande delar av service ombord, oavsett kabinklass...

Att de tillåter någon random att hålla på och byta sin plats med någon kompis är jättekonstigt, illa om det är en vanlig passagerare, ännu värre om det är en Lufthansa-anställd.

Har bara fyra flighter i Lufthansa First hittills, ingen har ens varit i närheten av detta. Låter verkligen som att du haft otur :(
 
Det här låter helt galet... vissa saker (vatten i glas som det varit en drink i, inte plocka undan skräp, påminnelser för att få dryck) är ju bara sjukt att missa. Inte OK någonstans även om det är första gången för CC i just First-kabinen (om det nu var så), det är ju rätt grundläggande delar av service ombord, oavsett kabinklass...

Att de tillåter någon random att hålla på och byta sin plats med någon kompis är jättekonstigt, illa om det är en vanlig passagerare, ännu värre om det är en Lufthansa-anställd.

Har bara fyra flighter i Lufthansa First hittills, ingen har ens varit i närheten av detta. Låter verkligen som att du haft otur :(

Oh no!
 

Brandten

Medlem
Ingen rolig upplevelse det där. Jag hade i princip tvärtom på min LH F.

CC kom ihåg mitt val av vatten för hela flygningen, nytt glas för varje påfyllning, väldigt noggran med matbeställningen och snabb drinkservering. Skräpet plockades bort snabbt men kommer ihåg att laxtartaren (någon slags preflight snack) stod kvar en stund innan man lite hastigt innan takeoff kom på att den skulle bort.

Det enda jag vet att jag reagerade på under flygningen var att två pax som reste tillsammans på 3D+G fick betydligt mycket mer uppmärksamhet än vi andra. Kanske hade vi gett intryck av att vi inte ville "mingla". :)
 

nollbit

Medlem
CC kom ihåg mitt val av vatten för hela flygningen

Det roliga (sorgliga?) är att CCn som hällde fel sa följande när min fru frågade om påfyllt vatten "sparkling right?" *käckt pekfinger mot min fru*. Så hon kom ihåg, hon bara valde den andra vattenflaskan av någon anledning
 
  • Gilla
Reactions: pep
Toppen