Senaste nytt

Är det säkert att åka med publika transportmedel i San Francisco?

jsn

Medlem
Ja, jag vet att detta är USA och att det är bil som gäller som transportmedel där, och att Uber verkligen rekommenderas, men jag ställer frågan ändå :)

Är det säkert att åka med publika transportmedel i San Francisco? Kabelspårvagnarna utgår jag från att de är säkra, men hur är det med bussar och tunnelbana? BART utgår jag också från är säkert, men jag tänker på muni metro? Eller är det så att så länge solen är uppe så är det säkert att åka men efter solnedgång bör man använda andra transportmedel?

Jag kommer vara där under fem dagar, är det värt att köpa ett visitor pass? Dvs är trafiken tillräckligt tät och täckande för att det skall funka åka kommunalt?
Cable Car Tickets and Visitor Day Passes | SFMTA
 

SNIFF

Medlem
Jag har inte haft problem att åka i alla fall. Det är nog värt att köra ett visitors pass.
Om du har semester och inte är speciellt stressad kan man gå de flesta kortare sträckor.
Att gå Market/5th till MUNI Museum/Ferry building tar kanske 25 minuter (26 enligt Google) och är ca 1,6 km.

Dvs det går att gå överallt men du kommer att vilja ta en trådbuss, buss eller spårvagn när du ska ta dig en längre sträcka. Annars går uber också bra.

upload_2016-7-10_20-56-22.png


källa Google.
 
  • Gilla
Reactions: jsn
Tyckte den där spårvagnen som går från Ocans beach in mot stan och förvandlas till en tunnelbana var kul att åka, man fick se mycket. Vad menar du med säkert? Att det skulle ske en olycka eller att du skulle bli rånad?
 
  • Gilla
Reactions: jsn

SNIFF

Medlem
Vad menar du med säkert? Att det skulle ske en olycka eller att du skulle bli rånad?

Jag tror att jsn tänker på den generella uppfattningen av public transportation / kollektivtrafik i många städer i USA. Att det är förenat med hög risk att bli rånad/upplevd osäkerhet pga. att det "bara" är fattiga människor, de som inte har råd med bil, som åker. När jag bodde i USA, i godtycklig delstat, åkte jag bara buss mellan station A och B för de ansågs säkra. Att åka till nästa station var det inte tal om.

Det är lite som med bostadsområdena. Om man har råd att flytta från ett dåligt område, så gör man det.
I just SF är trafiken rätt störig på gatorna så de flesta tar ändå någon form av buss/cykel, om man inte måste ta bilen.
 
  • Gilla
Reactions: jsn
Jag tror att jsn tänker på den generella uppfattningen av public transportation / kollektivtrafik i många städer i USA. Att det är förenat med hög risk att bli rånad/upplevd osäkerhet pga. att det "bara" är fattiga människor, de som inte har råd med bil, som åker. När jag bodde i USA, i godtycklig delstat, åkte jag bara buss mellan station A och B för de ansågs säkra. Att åka till nästa station var det inte tal om.

Det är lite som med bostadsområdena. Om man har råd att flytta från ett dåligt område, så gör man det.
I just SF är trafiken rätt störig på gatorna så de flesta tar ändå någon form av buss/cykel, om man inte måste ta bilen.
Aha! När det gäller den typen av säkerhet så tror jag att det bara handlar om otur och att det kan hända varsom närsom. Bästa sättet att motverka att hamna i trubbel är att le och va trevlig mot alla, det utstrålar självsäkerhet :)
 

fcx

Medlem
Jag har inte upplevt mig osäker när jag rört mig inom city.

Visitors pass gäller på cable cars, vilket gör att man snabbt tjänar in kostnaden om man åker dem några få gånger.

Huvudsakliga färdmedlet är buss/trådbuss. Google maps i mobilen är din vän för att få fram avgångstider och hållplatser.
 

Berguv

Medlem
Vi åkte buss en gång, det gör vi inte om. Jag åker mycket kollektivt hemma och fnyser åt folk som tycker att det är "ofräscht" men detta var... Ja. Rejält illaluktande folk, drogpåverkade. Det var mitt på dagen, i centrum. Långsamt var det också.

Uber har Uber pool i stan, det kostar i pricncip samma som en enkelbiljett på buss. Använde den vart vi än skulle.
 
  • Gilla
Reactions: jsn

agehall

Medlem
Kollektivtrafik i USA är generellt sett säker idag. Däremot är den ofta undermålig och folk kör hellre bil. Att använda den som turist betraktar jag som helt säkert.

Jag skulle dock rekommendera Uber rakt av i de flesta städer pga smidigheten.
 
Toppen