Senaste nytt

Tripreport: gdaily spelar poker-VM

gdaily

Medlem
Note: Den här tripreporten korspostas dels på ett pokerforum, dels på ett forum för medvetna resenärer. Detta innebär att det pokerrelaterade kan bli för simpelt skrivet för den pokerintreserade, och det reserelaterade för simpelt skrivet för den reseintresserade. Det må så vara, jag skriver för att jag tycker att det är kul, och jag försöker göra båda målgrupperna av läsare någorlunda glada.
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Bakgrund: Jag ska spela WSOP Main Event (poker-VM), med start den 10 Juli. Inköpet i tävlingen är $10.000, men det slantar jag givetvis inte upp, jag har vunnit mitt inträde och hotell (9-16:de) på en pokersajt online.

Dag 1: Eftersom frugan inte är självgående än, och hon åker hem till Poltava medan jag åker till USA (ingen tid att fixa visum för henne, plus att då skulle jag behöva boka om min "krångliga resa"), så börjar dagen med att jag och hon tar flygbussen ut till Arlanda, Checkar in henne, pekar på kön till säkerhetskontrollen, checkar sedan in min egen väska så jag slipper släpa på den, och tar flygbussen in till stan igen för att jobba några timmar.

Nu kan man fråga sig frågan, om man nu ska spela poker till en kostnad av en begagnad bil, kan man då inte kosta på sig Arlanda Express då? Well, så här är det:
Arlanda Express kostar 280 pix och tar 20 minuter. Flygbussen tar 45-50 minuter och kostar 99. Dessutom får man 99 Eurobonuspoäng med flygbussen som jag värderar till en tia, vilket förbättrar kalkylen ännu mer.
Med andra ord så sparar jag 180 kronor och för det "betalar" med en halvtimme av mitt liv. Det ger en timlön på 360 kr, eller en femhundring före skatt. Skulle jag ta ett extrajobb som betalade en femhundring i timmen? Javisst - ergo är flygbussen en nobrainer, såtillvida att jag har tiden på min sida (dvs är det tidigt på morgonen blir det taxi eller Arlanda Express).

Jobbar några timmar, sedan bär det iväg igen för dagens tredje Flygbussenresa. Tack vare mitt SAS Silverkort (som en snäll Guldmedlem skänkt mig) så kan jag gå i Fast Tracken nu på sommaren, trots att dagens biljett är billigaste möjliga. Jag tror inte ens att jag får checka in något bagage på biljetten, men tack vare silverkortet så får jag ändå ta med ett bagage. Slinker in i SAS-loungen och slår ihjäl en timme genom att surfa och äta dålig plockmat och dricka tråkig öl. Även loungen tack vare Silverkortet (gäller under sommar och jultid, annars krävs plus-biljett, businessbiljett eller SAS Guldkort).

Dagens resa är en ren positioneringsresa till London, med SAS som sagt. Har investerat 99kr i en ghettouppgradering, till rad/stol 17F. Vad är det då för speciellt med detta säte? Jo, det finns inget säte framför mig! "Oändligt" med benutrymme alltså, vilket är bra då man som jag är ganska lång. Hur tar man reda på sådant? Well, Seatguru.com är en bra början.

Jag tog ett fint foto på platsen, men det lyckades jag sedan kasta och kan inte återskapa på min läsplatta.

Beställde SAS Mikkelleröl (en god Pale Ale) och en tråkig kycklingsallad med blåmögelost. Passade bra ihop. Det är riktigt kul att SAS börjat med kvalitetsöl ombord, som komplement till standard lager. Givetvis fotade jag även detta, och givetvis lyckades jag radera även detta.

Såg en film på min platta (Eye in the sky, rekommenderas). Den tog precis slut näjr jag landade i London (det var när jag deletade denna från plattan som fotona försvann).

Eftersom vi landade på terminal 2 på Heathrow så vet jag inte hur jag hittar till gratis/lokalbussen till hotellet, så det fick bli en Hotel Hoppa-buss för £5.

Inkommen till Park Inn så ställde jag mig i den vanliga receptionen, flickan slog upp mig och sa "oj du är ju guldmedlem, kom med här" och jag fick följa med till guldincheckningen. Där fick jag veta att jag blivit uppgraderad och fick också välja välkomstgåva: Choklad/godis eller "a drink". Taskigt att tvinga mig välja, men det finns väl ingen god öl på hotell, och godisgris är jag ju, så det fick bli godiset. Sett i backspegeln var det nog rätt val:

20160706_210510.jpg

Hotellet har jag bokat på hotellpoäng jag hade på Club Carlsson. Guldkortet har jag berättat om tidigare (på pokerforumet) hur man får tag på - genom att köpa 200 aktier i Rezidor på Stockholmsbörsen.

En frågesportstävling till flygforumet: Hur många Guldmedlemmar tror ni sover över inatt på Park In Heathrow? Jag fick/råkade se listan, så vet facit. Gissa!

Nu ska jag sova, så att jag kan "njuta" av nästa steg i resan i morgon: Tänkte äta i Virgin Atlanticloungen i morgon bitti, tillbringa någon timme där, och sedan är det dels London-San Fransico som gäller i Virgin Atlantic Upper Class, dels San Fran-Las Vegas i sunkekonomi på United som står på menyn. Då ska jag inte av misstag deleta några bilder.
 
Last edited:

Thornado

Medlem
det pokerrelaterade kan bli för simpelt skrivet för den pokerintreserade, och ret reserelaterade för simpelt skrivet för den reseintresserade

Tur att man hör till båda kategorierna då. :)
Spelar extremt lite poker nuförtiden, men när jag såg dig posta här första gången kände jag genast igen ditt namn från tiden då jag hängde på pokerforum.
Lycka till på WSOP och ta hem ett fint armband nu!
 

SNIFF

Medlem
1. 14 CCG sover på hotellet!

2. Lycka till!

OT: I min yngre ungdom 2009, på väg till ORD, runt den här tiden på året. Satt jag bredvid en poker-event-relaterat-deltagare, i min egen ålder.
Vi satt längst bak med zero pitch i economy på LH påväg till ORD... Han var, liksom jag, lagom glad att ha hamnat så långt bak och i dåliga säten. Som den pokeramatör jag är, frågade jag vad buy-in var. Det var visst ~10000 USD, som han slantade upp själv. Jag som tyckte att flygbiljetten på 600 USD var dyr... :( Jag påtalade att han kunde ju köpt roligare säte till sig själv men han kontrade med att utgifterna redan var höga nog... Jag var beredd att hålla med. :p
 

Lollet

Medlem
Det här blir kul att följa! Även om du slog ut mig i min första stora turnering 2009 så får jag önska dig stort lycka till! Du har ju trots allt bjudit mig på en lunch sen dess kör hårt och lämna oturen hemma!
 

Vaniljvodka

Medlem
Kommer också följa med spänning! Spelade Main Event 2008 (plats 850 av runt 6500 startande, ca 200 platser från pengarna) och skulle verkligen vilja göra det igen nån gång.
 

Kricka

Medlem
Listan över Club Carlson Gold på Park Inn var nog kort dvs. du var ensam !?

PS. Lycka till ! DS.
 
Toppen