Senaste nytt

Första frågan i SAS-loungen: "Reser ni i PLUS?"

travelmode

Medlem
Häromdagen var jag på väg med min dotter i bärsele och går in till Loungen på Terminal 5 på Arlanda. Direkt när jag kommer in ropar en äldre herre till mig skeptiskt: "Reser du i plus?" Det kändes inte som en bra början på loungebesöket och resan vidare med sas.

Vad har hänt med välkommen och kan jag få scanna ditt boardingkort eller liknande? Nog för att jag som mamma med en bebis kanske inte passar in i mallen och blir dömd på förhand men är det inte dags att SAS förstår hur världen ser ut och att tillgång till loungen inte heller nödvändigtvis kräver en PLUS-bijlett?
 

Moco

Medlem
Häromdagen var jag på väg med min dotter i bärsele och går in till Loungen på Terminal 5 på Arlanda. Direkt när jag kommer in ropar en äldre herre till mig skeptiskt: "Reser du i plus?" Det kändes inte som en bra början på loungebesöket och resan vidare med sas.

Vad har hänt med välkommen och kan jag få scanna ditt boardingkort eller liknande? Nog för att jag som mamma med en bebis kanske inte passar in i mallen och blir dömd på förhand men är det inte dags att SAS förstår hur världen ser ut och att tillgång till loungen inte heller nödvändigtvis kräver en PLUS-bijlett?

Jag tror inte att SAS/SGS-personal riktigt har förstått att de stadigt rationaliserar bort sig själva med sin attityd. Det är samma med incheckningen, ju mer de stretar emot och hänvisar till användande av terminalerna, ju snabbare visar de att de inte behövs och sparkar ut sig själva per automatik.
 

Agö

Medlem
Om det är till någon tröst så får jag själv till och från den frågan (eller "Har du guldkort?") när jag bytt manschettknapparna mot bärselen, barnvagn och tio andra kollin, t.ex. vid incheckningen.
 

LSH

Medlem
Råkade också ut för frågan "reser du i +" när jag skulle in i guldloungen för ett tag sedan. Svarade kort nej, men övervägde att säga - "har guldkort och reser i F, duger det?". Kanske är det för att de automatiska grindarna inte kan särskilja på vilken loungeaccess man har. Kan de det? Alternativt är personalen trötta på att passagerare i C/+ täpper till ingången till guldloungen eftersom det är dåligt skyltat. Själv har jag skägg och frisyr som en uteliggare och passar inte heller helt in i mallen.
 

Abbs

Medlem
Känner igen mig, både i incheckning och lounge. Ung kille, flyger oftast i tshirt och jeans med endast min Osprey ryggsäck. Personalen vill få bort mig och börjar förklara om automaterna tills jag tar fram mitt guldkort. Alltid kul med deras snopna min men det är inte kul med deras fördomsfulla bemötande. Flög senaste perioden in 70k poäng med SAS. Även detta bemötande när jag t.ex flyger business, de antar att jag ej hör hemma där. Jag kan dra på mig mina bespoke skor och kostym, men skönare och resa i tshirt.
 
Last edited:
Om det är till någon tröst så får jag själv till och från den frågan (eller "Har du guldkort?") när jag bytt manschettknapparna mot bärselen, barnvagn och tio andra kollin, t.ex. vid incheckningen.
Jag har aldrig fått den frågan när jag tar med mig mina kolli (dvs två små barn). Kan bero på att min hemmaflygplats är Kastrup och där är de alltid otrevliga så jag märker ingen skillnad från när jag är kostymklädd ;).
 

Johanna

Medlem
Jag förstår inte alls det här. När jag är i guld loungen så tycker jag det är en salig blandning av människor med alla möjliga stilar och åldrar. Dom som jobbar måste väl ändå vara vana vid olikheter?

Själv har jag aldrig blivit illa bemött utan alltid vänligt.
 
Toppen