Senaste nytt

Orolig kompis - Sydney-Singapore-Zürich-Göteborg med kort layover Singapore

bnr

Medlem
Hej på er,
Vänner, behöver er expertis!

LX stock på biljetten, därav Star Alliance-forumet.

Har en kompis som är i Sydney, hon är bokad på följande med avgång imorgon onsdag
QF0005 SYD-SIN 15:35-22:00
LX0179 SIN-ZRH 23:10-06:10
LX1226 ZRH-GOT 06:55-09:10

Är endast 1h 10min i Singapore, väldigt nära MCT misstänker jag, kollade EF lite tidigare.
Terminalbyte från T1 till T2 och hon kommer med QF, ska vidare med LX och kan enligt Swiss inte checka in online för att hon ankommer med QF(?)

Konkret fråga
- Vad händer om hon missar LX0179 p.g.a. att hon måste ut för att checka in över disk? Är ju väldigt kort layover, men inom MCT...

Tacksam för snabba svar! Brinner i knutarna ;)
 

Dr. Miles

Expert
Beroende på hur mycket försening är, kan hon försöka att bli ombokad via Köpenhamn (med SQ352, avgår från Singapore 23:50) eller via Istanbul (SQ392, avgår från Singapore 01:45).
 

bnr

Medlem
Beroende på hur mycket försening är, kan hon försöka att bli ombokad via Köpenhamn (med SQ352, avgår från Singapore 23:50) eller via Istanbul (SQ392, avgår från Singapore 01:45).
Tack för snabbt svar doktorn.
Jag har inte personligen hamnat i en sån här situation. Men min uppfattning är att man inte drabbas av någon kostnad så länge det är på en genomgående biljett och man själv inte orsakat att man blivit sen.
Stämmer det?
 

jerixon

Medlem
Stämmer bra det, har varit med om det ett par gånger.
Det löser sig på plats oftast utan större problem, mer än att man ofta blir försenad eller ibland får åka med annat bolag.

Tack för snabbt svar doktorn.
Jag har inte personligen hamnat i en sån här situation. Men min uppfattning är att man inte drabbas av någon kostnad så länge det är på en genomgående biljett och man själv inte orsakat att man blivit sen.
Stämmer det?
 

Dr. Miles

Expert
Tack för snabbt svar doktorn.
Jag har inte personligen hamnat i en sån här situation. Men min uppfattning är att man inte drabbas av någon kostnad så länge det är på en genomgående biljett och man själv inte orsakat att man blivit sen.
Stämmer det?
Ja, det stämmer.

- Vad händer om hon missar LX0179 p.g.a. att hon måste ut för att checka in över disk? Är ju väldigt kort layover, men inom MCT...
Det finns transferdisk på airside (egentligen inte airside men vi kallar så) så behöver hon inte gå ut till landside (utanför immigration).


SWISS ground handling på Singapore Changi är SATS, inte Singapore Airlines.

SATS
 

palmen

Moderator
Även om hon inte kan checka in detta online lär de kunna göra det på flygplatsen i Sydney så att allt är klart innan första flighten.
Att checka in igen i Singapore ska inte behövas.
Om planet blir sent så connection missas lär de lösa det på plats på lämpligt sätt.
 
Toppen