Senaste nytt

Tvingas hämta försenat bagage själv?

NiNE

Medlem
Efter Norwegians nödlandning igår på Köpenhamn har bagaget fastnat på vägen. Mina bekanta som var med på flighten har nu fått reda på att bagaget har kommit fram till Nice, men där tar det stopp. Passagerarna uppmanas att hämta väskorna själva eftersom det rör sig om såpass många passagerare och väskor. Är det rimligt? Jag trodde flygbolaget var tvungna att leverera hela vägen fram.
 
Efter Norwegians nödlandning igår på Köpenhamn har bagaget fastnat på vägen. Mina bekanta som var med på flighten har nu fått reda på att bagaget har kommit fram till Nice, men där tar det stopp. Passagerarna uppmanas att hämta väskorna själva eftersom det rör sig om såpass många passagerare och väskor. Är det rimligt? Jag trodde flygbolaget var tvungna att leverera hela vägen fram.
Tyvärr är det nog enklaste sättet
 

Dr. Miles

Expert
Efter Norwegians nödlandning igår på Köpenhamn har bagaget fastnat på vägen. Mina bekanta som var med på flighten har nu fått reda på att bagaget har kommit fram till Nice, men där tar det stopp. Passagerarna uppmanas att hämta väskorna själva eftersom det rör sig om såpass många passagerare och väskor. Är det rimligt? Jag trodde flygbolaget var tvungna att leverera hela vägen fram.
När min före detta chef flög Stockholm-(SAS)-Manchester-(Aer Arann)-Cork förr i tiden, fick han gå tillbaka och hämta bagaget på Cork flygplats när de tappade bort hans incheckad väska.

Det hände likadant när jag flög med Shangdong Airlines (SC) mellan Beijing - Weihai.
De vägrade att köra ut min väska så var jag tvungen att hämta den på flygplatsen.
En hel arbetsdag gick åt bara för den sakens skull. :mad:
 

NiNE

Medlem
Tack för svar. Det är ju synnerligen kass. De har typ två timmar enkel väg till flygplatsen...
 

thsred

Medlem
Frågan är väl lite vad som gäller? Finns det inga regler kring detta, eller är det upp till flygbolaget att bestämma om de ska vara schyssta och leverera den vid dörren? Sedan kan det ju vara så att om det är många passagerare som har väskor att hämta att det är enklare att åka själv för att få det gjort som @Cristoffer Cedergren säger...
 
Frågan är väl lite vad som gäller? Finns det inga regler kring detta, eller är det upp till flygbolaget att bestämma om de ska vara schyssta och leverera den vid dörren? Sedan kan det ju vara så att om det är många passagerare som har väskor att hämta att det är enklare att åka själv för att få det gjort som @Cristoffer Cedergren säger...
Vill man få tag på sin väska så snabbt det går, om man tex ska vidare, så hämta själv. Annars kan man ju sitta å vänta på att ingenting ska ske... Enkelt :)

Det är lite som när man råkar ut för inställda flyg osv..va proaktiv och föreslå en rutt som du har kollat upp. Kommer garanterat gagna dig själv i slutändan.
 

Treo

Medlem
Tyvärr bara att konstatera (igen) att det har sina risker att flyga med LCC.
Jag råkade nyligen ut för att Menzies på Arlanda inte ville leverera försenat bagage efter en resa med BA/AA(!) Hårdnackade och ointelligenta svar från engelskspråkig "kundservice" "på Arlanda".
Ett artigt men tydligt telefonsamtal till en trevlig person, som delade min misstro, på BA gjorde att bagaget dök upp hemma hos mig efter två timmar.
 
Toppen