Senaste nytt

Stockholm-Seychellerna eller Västindien med Eurobonus poäng i början på okt?

jokk

Ny medlem
Hej,

Mitt första inlägg på detta forumet. Behöver hjälp med att hitta en bra rutt med Eurobonus poäng och låga skatter i början på okt för 2 personer.

Varifrån vill du börja din resa? Stockholm
  • Var är din destination? Någonstans där det är soligt och varmt utanför Europa. Funderar på Seychellerna eller Västindien.
  • När vill/behöver du resa ut? 30 sept eller 1 okt
  • När vill/behöver du komma hem? 10 eller 11 okt
  • Hur länge vill du vara borta? ca 10 dagar
  • Hur många personer som skall resa? 2
  • I vilken kabinklass? ekonomi
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Staralliance då jag vill utnyttja mina Eurobonus poäng allternativt oneworld då jag även har poäng på BA
  • Vad är din budget? (per person) ca 50000-70000 Eurobonus poäng per person och avgifterna helst lägre än 3000kr
  • Vad är det viktigaste för dig? Soliga o varma destinationer utanför Europa med låga avgifter på skatt/bränsle etc
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Ja ingår stopover där man kan besöka nåt under dagen så vore det kul.

Ex. tänkte Stockholm-Abbis Ababa-Mahe Island-Abbis Ababa-Stockholm men lägga på någon stopover på dit eller tillbaka resan.

Men är öppen för förslag där avgifterna är lägre än 3000kr så att poängen blir mer prisvärda.

Tack för hjälpen.

Jo
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Avgeek

Medlem
Hej,

Mitt första inlägg på detta forumet. Behöver hjälp med att hitta en bra rutt med Eurobonus poäng och låga skatter i början på okt för 2 personer.

Varifrån vill du börja din resa? Stockholm
  • Var är din destination? Någonstans där det är soligt och varmt utanför Europa. Funderar på Seychellerna eller Västindien.
  • När vill/behöver du resa ut? 30 sept eller 1 okt
  • När vill/behöver du komma hem? 10 eller 11 okt
  • Hur länge vill du vara borta? ca 10 dagar
  • Hur många personer som skall resa? 2
  • I vilken kabinklass? ekonomi
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Staralliance då jag vill utnyttja mina Eurobonus poäng allternativt oneworld då jag även har poäng på BA
  • Vad är din budget? (per person) ca 50000-70000 Eurobonus poäng per person och avgifterna helst lägre än 3000kr
  • Vad är det viktigaste för dig? Soliga o varma destinationer utanför Europa med låga avgifter på skatt/bränsle etc
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Ja ingår stopover där man kan besöka nåt under dagen så vore det kul.
Ex. tänkte Stockholm-Abbis Ababa-Mahe Island-Abbis Ababa-Stockholm men lägga på någon stopover på dit eller tillbaka resan.

Men är öppen för förslag där avgifterna är lägre än 3000kr så att poängen blir mer prisvärda.

Tack för hjälpen.

Jo
Om du ska boka med SAS Eurobonus så går det inte att få till stopover - endast layover och det är max 24 timmar som gäller där.
 
Hej @jokk välkommen till businessclass!

Det är dålig utväxling på att göra långresor i poäng i ekonomi, och i synnerhet om det är med andra bolag än där poängen finns. Kan business vara ett alternativ? Eller att köpa biljetter i ekonomi?

Goa, Indien runt de datumen finns för 5 600 kr på BA i ekonomi tex.
Eller Pointe-A-Pitre alt Fort de France för runt 4 800 kr med Air France. St Maarten för någon tusenlapp till.
 
Last edited:

jokk

Ny medlem
Hej Jakob,

Tack för svar! Business kanske skulle vara nåt men vet inte om jag har tillräckligt med poäng för det. Kan även tänka mig att köpa ekonomibiljetter.

Vad skulle du säga är de mest prisvärda långresorna i ekonomi med EB? Dvs vilka destinationer? Tittade på LA mm men där finns det aldrig några platser med SAS EB.
 
Hej Jakob,

Tack för svar! Business kanske skulle vara nåt men vet inte om jag har tillräckligt med poäng för det. Kan även tänka mig att köpa ekonomibiljetter.

Vad skulle du säga är de mest prisvärda långresorna i ekonomi med EB? Dvs vilka destinationer? Tittade på LA mm men där finns det aldrig några platser med SAS EB.
Svalbard, Norge skulle jag säga är mest prisvärt, men tveksamt på om det är en riktig långresa egentligen. Egentligen är det inga långresor som är prisvärda i ekonomi om man betalar med Eurobonuspoäng, utväxlingen går någonstans mellan ganska dålig till urusel beroende på. Men om du måste bränna poängen på ekonomiklass så är Asien med SAS ett alternativ.
 

jokk

Ny medlem
Ok tack. Ska kolla lite på dessa rutter. Hur går ni till väga för att kolla vilka flighter som finns med EB? Är det bara ringa SAS och gå igenom alla destinationer?
 
Ok tack. Ska kolla lite på dessa rutter. Hur går ni till väga för att kolla vilka flighter som finns med EB? Är det bara ringa SAS och gå igenom alla destinationer?
SAS hemsida är enklast. Logga in och boka bonusresa. I och med att du har en snäv sökram för datum, och att SAS inte har så många longhauldestinationer borde det gå ganska snabbt.

Ett annat alternativ är att du köper ekonomiklassbiljetter på SAS longhaul och sedan uppgraderar dig med poäng på longhaulsträckan.
 

palmen

Moderator
Ok tack. Ska kolla lite på dessa rutter. Hur går ni till väga för att kolla vilka flighter som finns med EB? Är det bara ringa SAS och gå igenom alla destinationer?
Gå in på sas hemsida och sök bonusplatser där, tror man kan bocka i månadskalender också för att få en överblick över en hel månad när det finns tillgänglighet.
 

anjak

Medlem
Fast nu flyger väl inte SAS till någon destination som kan liknas vid Seychellerna eller Västindien. Så ska man ha sol och bad måste man ju ändå köpa till en separat biljett.
 
Toppen