Flyger ARN-CPH-NRT med SK då och då och är lite förundrad över hur SAS prissätter sina biljetter Y och C i förhållande till konkurrenterna. Speciellt med tanke på hur beläggningen verkar se ut.
Economy Extra går på över 17.000 kr t/r medan TKs comfort class (som enligt uppgift är snäppet vassare) oftast kan fås för mellan 9.000 – 12.000 kr. Det motsvarar SAS billigaste ekonomiklass (undantaget när de kör kampanjer) + avgiften för optiontown-uppgradering om man har tur.
Även i business class kan man få betydligt bättre pris (och kanske även bättre produkt) med t ex LX eller TK.
Kan tilläggas att SAS verkar ha haft riktigt dålig beläggning i premium-kabinerna på både CPH-NRT och NRT-CPH, åtminstone på mina fyra senaste flygningar i höstas och i våras. Både C och Y-kabinen var i princip halvtomma medan M oftast är full. Flög till NRT i C (bonusresa med Amex 50%) den 6 april och fanns säkert 20 lediga säten i business (dock givetvis bara 1 bonusbiljett tillgänglig ). Kan förvisso ha med påsken att göra – får se hur det ser ut när jag flyger tillbaka.
Hur som helst, någon som vet hur SAS revenue management egentligen resonerar? Känns som om ett par kampanjer för att fylla upp premium-kabinerna inte skulle vara helt fel. Alternativt erbjuda cash upgrades vid incheckning som jag sett på NRT vid ett par tillfällen tidigare.
Economy Extra går på över 17.000 kr t/r medan TKs comfort class (som enligt uppgift är snäppet vassare) oftast kan fås för mellan 9.000 – 12.000 kr. Det motsvarar SAS billigaste ekonomiklass (undantaget när de kör kampanjer) + avgiften för optiontown-uppgradering om man har tur.
Även i business class kan man få betydligt bättre pris (och kanske även bättre produkt) med t ex LX eller TK.
Kan tilläggas att SAS verkar ha haft riktigt dålig beläggning i premium-kabinerna på både CPH-NRT och NRT-CPH, åtminstone på mina fyra senaste flygningar i höstas och i våras. Både C och Y-kabinen var i princip halvtomma medan M oftast är full. Flög till NRT i C (bonusresa med Amex 50%) den 6 april och fanns säkert 20 lediga säten i business (dock givetvis bara 1 bonusbiljett tillgänglig ). Kan förvisso ha med påsken att göra – får se hur det ser ut när jag flyger tillbaka.
Hur som helst, någon som vet hur SAS revenue management egentligen resonerar? Känns som om ett par kampanjer för att fylla upp premium-kabinerna inte skulle vara helt fel. Alternativt erbjuda cash upgrades vid incheckning som jag sett på NRT vid ett par tillfällen tidigare.