Senaste nytt

Riktiga Dual 3G/4G SIM Dual Standby (3G/4G på båda SIM slot samtidigt) mobiler

Dr. Miles

Expert
Jag vet inte om det finns tillräckligt stort intresse för denna information men jag vill gärna tipsa om detta till dem som gillar att ha både eget SIM kort och lokalt SIM kort i en telefon.

Det finns uppsjö av Dual SIM mobiler men de flesta av dem (över 99% av dem) har stöd av 3G/4G endast på en SIM slot, inte för båda samtidigt.
Det kan bli jobbigt i länder som Japan och Sydkorea som har endast 3G och uppåt och har ingen GSM stöd.
Jag har haft detta problem lång tid.


Men nu finns det två Androidmobiler som jag vet att de stödjer Dual 3G/4G dual standby på riktigt.

Förr i tiden var kinesiska Coolpad W770 (Android 2.2) enda telefonen som klarade dubbla 3G.
Dock det var långsam redan då så köpte jag inte denna modell.
 

Dr. Miles

Expert
Mig veterligen så är Sonys nya dual-telefoner också med 3G/4G på båda sim-korten (såsom Z5, Z5 premium, M5 osv).
Ja, det ryktas att Xperia X performance ska vara 3G/4G Dual SIM Dual Standby.
Enligt japansk blog, SIM 1 fungerar som LTE (4G) och SIM 2 fungerar som W-CDMA (3G) samtidigt.

LTEと3Gの同時待ち受けにも対応! Expansysで香港版Xperia X Performance販売開始 価格は72,200円 – Dream Seed

Det jobbiga med de flesta Dual SIM mobiler är, att båda SIM slott KAN stödja 3G/4G men endast en slot åt gången och andra slot blir GSM (2G).
Min LeTV 1S är en sådan. :(
 

intuition

Medlem
Mycket intressant.

En näraliggande fråga - finns det något simkort i Japan som tillåter tethering och som är enkelt tillgängligt för utlänningar? De kort jag brukar köpa tillåter bara trafik från telefonen.
 

Dr. Miles

Expert
Mycket intressant.

En näraliggande fråga - finns det något simkort i Japan som tillåter tethering och som är enkelt tillgängligt för utlänningar? De kort jag brukar köpa tillåter bara trafik från telefonen.
Freetel, som jag använde sist hade stöd både för Dual SIM mobiler och för tethering.
Det går att köpa bl a på Yodobashi Camera.
 

In_Sweden

Medlem
Jag tror att alla Oneplus telefoner med dual sim har 4G på båda simkorten.
Så Oneplus 2, Oneplus 3 och Oneplus X.
Men om du köper en som varit ämnad för den kinesiska marknaden så tror jag att den har ett sämre stöd. Inte helt säker där emot.
Om du har ett samtal på det ena simkortet så kan inte det andra ansluta till internet där emot.
Så om jag förstår det rätt så är det Dual sim Dual standby​
 

Dr. Miles

Expert
Jag tror att alla Oneplus telefoner med dual sim har 4G på båda simkorten.
Så Oneplus 2, Oneplus 3 och Oneplus X.
Men om du köper en som varit ämnad för den kinesiska marknaden så tror jag att den har ett sämre stöd. Inte helt säker där emot.
Om du har ett samtal på det ena simkortet så kan inte det andra ansluta till internet där emot.
Så om jag förstår det rätt så är det Dual sim Dual standby​
Jag tror att Oneplus inte är Dual 3G/4G SIM dual standby samtidigt som jag vill ha det.

När slot 1 är 3G/4G, blir slot 2 GSM. När slot 2 är 3G/4G, blir slot 1 GSM.

Dual Sim support - OnePlus Forums

Det som jag pratar om (och vill ha) är 3G/4G på båda SIM slot samtidigt.
 

In_Sweden

Medlem
Jag tror att Oneplus inte är Dual 3G/4G SIM dual standby samtidigt som jag vill ha det.

När slot 1 är 3G/4G, blir slot 2 GSM. När slot 2 är 3G/4G, blir slot 1 GSM.

Dual Sim support - OnePlus Forums

Det som jag pratar om (och vill ha) är 3G/4G på båda SIM slot samtidigt.
Okej. Jag läste vidare lite, och den är inte så brett tillgänglig ännu men på Oneplus 3 som börjar hitta sig ut till kunder i dagarna så verkar det som om du har 2G/3G/4G på SIM 1 och 2G/3G på SIM 2 - Samtidigt
OnePlus 3 dual sim | Page 2 - OnePlus Forums
Inte 4G på båda samtidigt, men åtminstone 3G när det andra simkortet har 4G.

Men jag skulle vänta och få det lite bättre bekräftat innan jag slog till.
 

Dr. Miles

Expert
Okej. Jag läste vidare lite, och den är inte så brett tillgänglig ännu men på Oneplus 3 som börjar hitta sig ut till kunder i dagarna så verkar det som om du har 2G/3G/4G på SIM 1 och 2G/3G på SIM 2 - Samtidigt
OnePlus 3 dual sim | Page 2 - OnePlus Forums
I texten på din länk skriver killen (Le_Matriciel) att han har Xiaomi Mi5 Pro (vilket jag skrev i mitt första inlägg också) och säger att den stödjer 3G/4G på båda SIM slot samtidigt. Inte Oneplus 3

Le_Matriciel skrev:
Le_Matriciel, Wednesday at 5:34 PM :

I confirm that Mi5Pro has this function, one sim 2G/3G/4G and other 2G/3G simultaneously (tested !)
I hope that OnePlus 3 also. I have read an article on Guardian with a test that confirm that.
I receive my OP3 next monday... i hope ...
 

In_Sweden

Medlem
I texten på din länk skriver killen (Le_Matriciel) att han har Xiaomi Mi5 Pro (vilket jag skrev i mitt första inlägg också) och säger att den stödjer 3G/4G på båda SIM slot samtidigt. Inte Oneplus 3
Det han skriver i inlägg #25 får mig att tro att det är Oneplus 3 han syftar på. För i inlägg #21 som du citerar så säger han att han tidigare testat Mi5 Pro. Men att han väntar på sin OP3.
Några dagar senare så skriver han i #25 att han fick "den" idag och att "den" har stöd enligt vad jag skrev tidigare.

Men det är väldigt otydligt formulerat och det är svårt att vara säker på vad han syftar på.
 
Toppen