Senaste nytt

Förhandla bort kortavgift

Har ett American Express Elite kort som vi skaffade sedan mars 2016, har på tre månader spenderat ca 120tkr redan och undrar om det är möjligt att förhandla bort kortavgiften och vilka argument vi kan komma med?

Tänkte aldrig tanken innan förrän Businessclass öppnade mina ögon, vore härligt att använda dessa 4000kr på annat än på kortavgiften.
 

jumbooze

Medlem
Just AMEX Elite har jag inte hört någon som lyckats förhandla något med, premium finns det ju en del som lyckats få "värdet" tillbaka i form av värdecheckar...
 

Impendill

Medlem
Just AMEX Elite har jag inte hört någon som lyckats förhandla något med, premium finns det ju en del som lyckats få "värdet" tillbaka i form av värdecheckar...

Lyckades att förhandla ner min årsavgift till 3000 kr på elite-kortet. Eller fick presentkort på Ikea rättare sagt.

Jag har både premium och elite och de ville inte ge någon "rabatt" då jag hade två kort. Frågade om de ville att jag skulle säga upp premium, varpå de svarade nej. Jag fick sedan 1000 kr i presentkort på elite-kortet.

Premiumkortet har jag fått för varje år.
 

palmen

Moderator
Elite-kortet har ingen lyckats förhhandla ner avgiften på vad jag kan minnas att jag läst. Det Impendill skriver är första gången någon nämner det, i just det fallet tror jag att 1000 kronor i rabatt enbart erhölls för att han har ett premium också som kostar 1000 kronor om året. Med andra ord tror jag inte man kan få den rabatten bara för att man frågar. Förhandlingen borde nog göras när kortet ska förnyas och inte när man haft kortet i 3 månader. Amex förstår att du inte kommer säga upp kortet nu så finns ingen anledning att rabattera det för tillfället i ditt fall.
 

Impendill

Medlem
i just det fallet tror jag att 1000 kronor i rabatt enbart erhölls för att han har ett premium också som kostar 1000 kronor om året.

Nej, Premiumkortet hade jag redan förhandlat bort avgiften på några månader innan. Hon jag pratade med på kundtjänst sa att de inte gav någon rabatt på elitekortet om man hade två "SAS-kort". Jag sa ju då att jag säger upp mitt premium, men då hörde hon väl hur det lät och gav rabatten istället.

Kanske spelar in att jag värvat ett 50-tal nya kunder under mina 2 år med Amex. Jag var deras "ambassadör" som hon själv uttryckte.
 

taxvalp

Medlem
Har ett American Express Elite kort som vi skaffade sedan mars 2016, har på tre månader spenderat ca 120tkr redan och undrar om det är möjligt att förhandla bort kortavgiften och vilka argument vi kan komma med.

Jag tror tyvärr inte att den spenden imponerar så mycket på Amex. Dessutom tjänar de ju mindre pengar per spenderad krona än tidigare på grund av (eller snarare tack vare, för oss konsumenter) de nya EU-reglerna.
 

fcx

Medlem
Det är de som har en låg spend som kan förhandla bort årsavgift. Med 150k på tre månader är det lönlöst att försöka. Tror inte ens att 150k på ett år skulle lyckas.
 

palmen

Moderator
Nej, Premiumkortet hade jag redan förhandlat bort avgiften på några månader innan. Hon jag pratade med på kundtjänst sa att de inte gav någon rabatt på elitekortet om man hade två "SAS-kort". Jag sa ju då att jag säger upp mitt premium, men då hörde hon väl hur det lät och gav rabatten istället.

Kanske spelar in att jag värvat ett 50-tal nya kunder under mina 2 år med Amex. Jag var deras "ambassadör" som hon själv uttryckte.
Det jag menade var att det var tack vare att du har premium och elite som gjorde att du fick rabatt. Hade du inte haft premium hade de nog inte givit dig rabatten.
 
Toppen