Senaste nytt

Reserapport: Kapstaden - Addis Abeba - Stockholm med Ethiopian

spritfet

Medlem
Bakgrund


Resan bokades med Eurobonuspoäng och 2-4-1 amex voucher i november 2015 tur och retur Turkish, men bytte hemresan till Ethiopian i januari 2016. Jag har länge velat testa Ethiopian och när dem ändrade sin CPT-GBE-ADD (B737) rutt vissa dagar till CPT-ADD (B787) var jag inte sen att omboka.

Väl på plats i Sydafrika, bara ett par dagar före hemresan, tar jag igen mig efter en flaska Rijks pinotage och en utsökt middag på Tokara. Jag kikar i SAS-appen och det går en rysning längs ryggraden.. kärrbyte på ADD-ARN från B787-8 till B777-200! Kallsvetten kommer smygandes, men efter en del googlande kan jag andas ut då det visar sig att sedan augusti 2015 har samtliga B777 nya kabinen.


Beklagar att bilderna inte är av toppkvalité och det låga antalet på ADD-FCO-ARN (nattflyg och sömnen tog överhanden).


ET847 Kapstaden – Addis Abeba

Datum: 20/4 -16
Avgångstid: 14.55
Ankomsttid: 22.10
Flygtid: 6h 15min
Flygplanstyp: Boeing 787-8
Flygplansreg: ET-AOU
Kabinklass: Business
Säte: 2J

Satt och höll alla tummar jag hade att jag skulle få nya C med lie-flat men visade sig på flightradar24 att jag fick nöja mig med ET-AOU och icke lie-flat. För er som ska flyga Ethiopian är det ET-ASG, ET-ASH och ET-ASI som har nya C, övriga 10 har ”ny-gamla”.

Incheckningen gick långt ifrån smärtfritt, min ändring hade ställt till det i deras system och det tog en bra stund att få boardingkort och taggar. Utrikesdelen på CPT är relativt liten och både säkerhets- och passkontroll har alltid gått snabbt för mig, denna gång var inget undantag. Loungen som används av Ethiopian är Bidvest, samma som bl.a. Qatar. Den är helt ok med över medel gällande både dryck- och matutbud.

P_20160420_120228.jpg

Klippies n Coke! Det blir inte mer afrikaans än så.
IMG-20160420-WA0014.jpeg

DSC04705.JPG

Turken står och glänser.

IMG-20160420-WA0028.jpeg
IMG-20160420-WA0030.jpeg


Prioboarding fungerade utmärkt och det lämnades god plats åt business och *Gold resenärer. Väl ombord visade det sig att vi endast var 5 bokade av 24 i business. Jag och Fru Spritfet slog oss ner på 2J och 2L och fick omgående varsitt glas Canard-Duchêne Cuvée Léonie. Blev förvånad hur skönt sätet var även i uppfällt läge, lite lutat som gjorde att Fru Spritfet hade somnat före pushback. Jag gillar verkligen dreamlinern; spatiös, tyst och bra luft. Man ramlar inte av stolen när man ser färgsättningen av kabinen, men däremot av de vackra dräkterna som kabinpersonalen bar. Servicen var god och personalen vänlig. IFE funkade felfritt och maten var överraskande bra!

P_20160420_145357.jpg
P_20160420_145403.jpg

DSC04703.JPG

DSC04707.JPG

P_20160420_150842.jpg

Funktionell, men stort frågetecken för färgvalet..
P_20160420_150859.jpg
P_20160420_152313.jpg

Hade varit kung på dagis i dessa sockiplast.
P_20160420_173529.jpg

Blev några fingrar.
DSC04720.JPG
DSC04721.JPG

Slarvigt upplagt, men smakade bra.

När vi landade i Addis utspelade sig något synnerligen komiskt. Kärran parkerades remote och 3 bussar väntade på plattan där alla var av modell stor, varav 1 reserverad för oss 5 tappra själar i business. Fru Spritfet och jag klev av först tätt följda av 1 passagerare. Väl ombord på bussen stänger chauffören dörrarna och åker iväg, trots att de återstående 2 passagerarna från business är på väg ner från trappan… de såg minst sagt snopna ut när de insåg att de skulle få åka med M-klass-bussen.

Loungen i Addis är inget man skriver hem om – så jag låter bli. Hann i alla fall med att testa lokala fikan.
IMG-20160420-WA0046.jpeg

P_20160420_215451.jpg

Jag ger er: Bole by night!


ET714 Addis Abeba – Stockholm (via Rom)

Datum: 21/4 -16

Avgångstid: 00.20
Ankomsttid: 09.30
Flygtid: 10h 10min
Flygplanstyp: Boeing 777-260LR
Flygplansreg: ET-AQL
Kabinklass: Business
Säte: 2J

Efter ett kort loungebesök begav vi oss till säkerhetskontrollen, något som mest liknade en morgon på Karlbergs pendeltågstation - Trångt, varmt och stressigt. Blev sena till prioboardingen och efter lite köande fick vi vackert bekanta oss med trippelsjuan. Även denna gång var kabinpersonalen alerta och slarvade inte med påfyllning av skumpa. Businesskabinen var helt full och stolarna påminner väldigt mycket om Turkish A330 (om det inte är i princip exakt samma?). 2-3-2 konfiguration känns förlegat, ett mittsäte kan inte vara särskilt charmigt att kila ner sig i. Stolarna var dock i fint skick och jag sov som en prins i medhavd Lufthansa First pyjamas tills stoppet i Rom.

DSC04725.JPG
DSC04724.JPG
DSC04727.JPG
DSC04730.JPG


Kabinen var något varm, men blev något svalare efter att businesskabinen tömts i Rom sånär som på 4 personer. Stoppet är strax efter vargtimmen och långt ifrån optimalt, ett direktflyg ADD-ARN hade varit i det närmaste perfekt för dygnsrytmen. Maten höll även god klass på denna flygning, hoppade dock över frukosten för att få lite extra sömn.


Slutsats

Ethiopian var bättre än jag förväntade mig. De fuskar inte med servicen och maten höll bra klass. Planen (B787 & B777) känns nya och fräscha - ett gott alternativ för att resa till t.ex. Sydafrika. Det är lite vilda västern på marken i ADD, terminalen är mörk och allt känns väldigt ”T.I.A.”, men också lite charmigt på sitt sätt. Jag rankar dreamlinern något högre än B777 trots avsaknad av lie-flat, den kändes rymligare och behagligare temperatur och bättre luft. Som nedsida är stoppet i Rom (eller Wien) störande för sömnen och ska man vara petig kan de dämpa karisman vad gäller den skrikiga färgsättningen på amenity kit.
 
Last edited:

Fredrik

Medlem
Intressant.Ser inte så illa ut men jag hade nog gärna testat att åka via GBE för det skulle se bra ut på mitt Flightmemory.
 

spritfet

Medlem
Vackert!! Jag är säker på att du även kommer vara kung på ditt vuxendagis med sockiplasten!! :)
Sparat ett par till dig ;)

Klipdrift och Cola ja, underbart @spritfet :D
Classic :)

Liten off topic fråga. Snabba tankar om att käka på tokara? Kikat på stället en del till vinterresan. @spritfet
Mycket bra, deras Springbok är bästa jag ätit. Föreslår att du börjar middagen med en drink på deras terrass vid 17-tiden, fantastisk utsikt mot Table mountain i solnedgången. Här är en bra tråd om Kapstaden Sydafrika och Cape Town - vart bor man, vad gör man etc? | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
 
Toppen