Palazzi
Medlem
Italienska, före detta statliga, tågoperatören Trenitalia har gått ut med sina planer om en internationell expansion. De kommer knyta alla linjer från den nordliga basen i Milano, som ligger strategiskt rätt.
Idag knyts Milano Centralstation till Paris genom snabbtåget TGV (franskt), till Innsbruck och Wien genom en ökad snabbtågssatsning från Österrikarna, och sedan nylig ombyggnad ALLA större städer i Italien (på fastlandet).
Nyligen gjorde Italien och Frankrike gemensam sak och startade snabbtåget Thello mellan Milano och Marseille.
Nu annonserar Trenitalia sin längsta snabbtågslinje hittils, nämligen till Frankfurt. Det sker efter att Gothardtunneln öppnat, och linjen startar sent 2017. Målet är 6h tågfärd.
De lovar många fler internationella linjer, främst till Tyskland, Holland, och Paris.
De talas också om en ny direktlinje till Ljublijana inom kort.
Milano kommer alltså knyta ihop städer som t.e.x. Frankfurt, med hela Italien (och omnejd) genom endast ett tågbyte. Detta har varit ett krav sedan allt fler nattåg lagts ner, och lågprisflygen totalt kommit att dominera. Bussatsningen Flixbus har också stört tågexpansioner, trots restider på uppåt 17h ibland (men väl så billigt)
Ferrovie.it - Dal 2017 il collegamento diurno Milano - Francoforte
Idag knyts Milano Centralstation till Paris genom snabbtåget TGV (franskt), till Innsbruck och Wien genom en ökad snabbtågssatsning från Österrikarna, och sedan nylig ombyggnad ALLA större städer i Italien (på fastlandet).
Nyligen gjorde Italien och Frankrike gemensam sak och startade snabbtåget Thello mellan Milano och Marseille.
Nu annonserar Trenitalia sin längsta snabbtågslinje hittils, nämligen till Frankfurt. Det sker efter att Gothardtunneln öppnat, och linjen startar sent 2017. Målet är 6h tågfärd.
De lovar många fler internationella linjer, främst till Tyskland, Holland, och Paris.
De talas också om en ny direktlinje till Ljublijana inom kort.
Milano kommer alltså knyta ihop städer som t.e.x. Frankfurt, med hela Italien (och omnejd) genom endast ett tågbyte. Detta har varit ett krav sedan allt fler nattåg lagts ner, och lågprisflygen totalt kommit att dominera. Bussatsningen Flixbus har också stört tågexpansioner, trots restider på uppåt 17h ibland (men väl så billigt)
Ferrovie.it - Dal 2017 il collegamento diurno Milano - Francoforte